From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Porto, Ana Gomes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358
Resumo: This article aims to establish the parallels between the changes that occurred at the end of the 1920s concerning teaching mathematics in Brazil and the fictional production of Júlio Cézar de Mello e Souza (Malba Tahan). The period chosen for analysis is circumscribed between the beginning of the 1920s and the publication of O homem que calculava in 1938. It is assumed that Malba Tahan appears before the writer Mello e Souza, which means an “Arab” writer. The process of identification with the pseudonym was gradual. There were doubts about the authorship at the time of the publication of the first short stories. In 1938, it was already known to everyone that Malba Tahan was the pseudonym of Mello e Souza. Therefore, we intend to work with two aspects. One focuses on how Mello e Souza has positioned himself as a fiction writer. The other consists of his activity as an educator and the reflections in his fictional production, especially in the work O homem que calculava. Both start from the assumption that there was a process of identity construction before the public.
id UNICAMP-18_d1f1e73932e32edbade1a7344e8fdb3d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675358
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938) De Malba Tahan a Mello e Souza: la construcción de una identidad (1923-1938)De Malba Tahan a Mello e Souza: a construção de uma identidade (1923-1938)Malba TahanHistória da educação matemáticaLiteratura e imprensaMalba TahanHistoria de la educación matemáticaPrensa y literaturaMalba TahanHistory of mathematics educationLiterature and pressThis article aims to establish the parallels between the changes that occurred at the end of the 1920s concerning teaching mathematics in Brazil and the fictional production of Júlio Cézar de Mello e Souza (Malba Tahan). The period chosen for analysis is circumscribed between the beginning of the 1920s and the publication of O homem que calculava in 1938. It is assumed that Malba Tahan appears before the writer Mello e Souza, which means an “Arab” writer. The process of identification with the pseudonym was gradual. There were doubts about the authorship at the time of the publication of the first short stories. In 1938, it was already known to everyone that Malba Tahan was the pseudonym of Mello e Souza. Therefore, we intend to work with two aspects. One focuses on how Mello e Souza has positioned himself as a fiction writer. The other consists of his activity as an educator and the reflections in his fictional production, especially in the work O homem que calculava. Both start from the assumption that there was a process of identity construction before the public.El objetivo de este artículo es establecer el paralelismo entre los cambios ocurridos desde lo final de la década de 1920 en la matemática en Brasil y la producción ficticia de Júlio Cézar de Mello e Souza (Malba Tahan). El período elegido para el análisis se circunscribe entre principios de la década de 1920 y la publicación de O homem que calculava, en 1938. Se supone que Malba Tahan, “escritor árabe”, aparece ante el escritor Mello e Souza, o sea, como un Escritor “árabe”. El proceso de identificación con el seudónimo fue gradual. En el momento de la publicación de los primeros relatos, existían dudas sobre la autoría, mientras que en 1938 ya era de todos conocido que Malba Tahan era el seudónimo de Mello e Souza. Por lo tanto, se pretende trabajar con dos aspectos. Uno de ellos se centra en la forma en que Mello e Souza se ha posicionado como escritor de ficción. El otro es consecuente con su actividad como educador y los reflejos en su producción ficcional, especialmente en la obra O homem que calculava. Ambos parten del supuesto de que hubo un proceso de construcción de identidad ante el público.O objetivo deste artigo é estabelecer os paralelos existentes entre as mudanças ocorridas no final da década de 1920 concernentes ao ensino da matemática no Brasil e a produção ficcional de Júlio Cézar de Mello e Souza (Malba Tahan). O período escolhido para análise está circunscrito entre o início da década de 1920 e a publicação de O homem que calculava, em 1938. Parte-se do pressuposto de que Malba Tahan, “escritor árabe”, surge antes do escritor Mello e Souza, ou seja, como um escritor “árabe”. O processo de identificação com o pseudônimo foi gradual. Na época da publicação dos primeiros contos havia dúvidas quanto à autoria, enquanto em 1938 já era conhecido de todos que Malba Tahan era o pseudônimo de Mello e Souza. Pretende-se, portanto, trabalhar com dois aspectos. Um deles está voltado à forma como Mello e Souza se colocou como escritor de ficção ao longo dos anos. O outro condiz com a sua atividade como educador e os reflexos em sua produção ficcional, em especial, na obra O homem que calculava. Ambos partem do pressuposto de que houve um processo de construção de identidade perante o público.Universidade Estadual de Campinas2023-10-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210071Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210071Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202100711980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358/33264https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358/332651923-19381923-19381923-1938Copyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPorto, Ana Gomes2023-12-21T18:16:31Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675358Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T18:16:31Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
De Malba Tahan a Mello e Souza: la construcción de una identidad (1923-1938)
De Malba Tahan a Mello e Souza: a construção de uma identidade (1923-1938)
title From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
spellingShingle From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
Porto, Ana Gomes
Malba Tahan
História da educação matemática
Literatura e imprensa
Malba Tahan
Historia de la educación matemática
Prensa y literatura
Malba Tahan
History of mathematics education
Literature and press
title_short From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
title_full From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
title_fullStr From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
title_full_unstemmed From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
title_sort From Malba Tahan to Mello e Souza: the construction of an identity (1923-1938)
author Porto, Ana Gomes
author_facet Porto, Ana Gomes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Porto, Ana Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Malba Tahan
História da educação matemática
Literatura e imprensa
Malba Tahan
Historia de la educación matemática
Prensa y literatura
Malba Tahan
History of mathematics education
Literature and press
topic Malba Tahan
História da educação matemática
Literatura e imprensa
Malba Tahan
Historia de la educación matemática
Prensa y literatura
Malba Tahan
History of mathematics education
Literature and press
description This article aims to establish the parallels between the changes that occurred at the end of the 1920s concerning teaching mathematics in Brazil and the fictional production of Júlio Cézar de Mello e Souza (Malba Tahan). The period chosen for analysis is circumscribed between the beginning of the 1920s and the publication of O homem que calculava in 1938. It is assumed that Malba Tahan appears before the writer Mello e Souza, which means an “Arab” writer. The process of identification with the pseudonym was gradual. There were doubts about the authorship at the time of the publication of the first short stories. In 1938, it was already known to everyone that Malba Tahan was the pseudonym of Mello e Souza. Therefore, we intend to work with two aspects. One focuses on how Mello e Souza has positioned himself as a fiction writer. The other consists of his activity as an educator and the reflections in his fictional production, especially in the work O homem que calculava. Both start from the assumption that there was a process of identity construction before the public.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358/33264
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675358/33265
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv 1923-1938
1923-1938
1923-1938
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210071
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210071
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210071
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190541033472