Critical thinking in the 21st century: the lesson by J. Rancière
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664291 |
Resumo: | This article aims to explore Rancière’s thesis that raises the inversion of traditional critical theory and therefore critical thinking. For this he analyzes the four arguments elaborated by the philosopher, and points out the need to propose another form of critical thinking away from the model of the logic of denunciation and the incapacity and ignorance of the masses. Finally we reflect on some of the political consequences of practicing this renewed way of thinking critically. |
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Critical thinking in the 21st century: the lesson by J. RancièrePensamiento crítico en el siglo XXI: J. RancièreO pensamento crítico no século 21: J. RancièreRancièreCríticaPensamento críticoEmancipação e igualdade de inteligênciaRancièreCríticaPensamiento críticoEmancipación e igualdad de las inteligenciasRancièreCriticismCritical thinkingEmancipatino and equality intelligencesThis article aims to explore Rancière’s thesis that raises the inversion of traditional critical theory and therefore critical thinking. For this he analyzes the four arguments elaborated by the philosopher, and points out the need to propose another form of critical thinking away from the model of the logic of denunciation and the incapacity and ignorance of the masses. Finally we reflect on some of the political consequences of practicing this renewed way of thinking critically.El siguiente artículo sugiere una resignificación de lo que se entiende por pensamiento crítico en el siglo XXI. Para ello, analiza la objeción esbozada por Jacques Rancière al proyecto del marxismo científico basado en la concientización y en la ignorancia de la clase trabajadora, y señala de paso la necesidad de proponer otra forma de pensamiento crítico que se encuentre lejos del modelo de la lógica de la denuncia y de su insistencia en el tópico de la incapacidad e ignorancia de las masas. Finalmente, reflexiona sobre algunas de las consecuencias políticas de practicar esta forma renovada de pensar críticamente.O artigo a seguir sugere uma ressignificação do que se entende por pensamento crítico no século XXI. Para tanto, analisa a objeção de Jacques Rancière ao projeto de marxismo científico baseado na consciência e na ignorância da classe trabalhadora e aponta de passagem a necessidade de propor outra forma de pensamento crítico que está longe do modelo do lógica da denúncia e sua insistência no tema da incapacidade e ignorância das massas. Finalmente, reflita sobre algumas das consequências políticas de praticar essa forma renovada de pensar criticamente.Universidade Estadual de Campinas2020-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664291Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190062Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190062Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201900621980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664291/25937Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCastillo, Karla 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664291Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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