Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Rogério Zaim de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Duarte, Rosalia Maria, Sambugari, Marcia Regina do Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690
Resumo: In the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school.
id UNICAMP-18_dc1ee03f63a312bc4b9c9a799e364db1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660690
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"Jugar y jugar con niños del Pantanal: un estudio en una "escuela de las aguas"Jogar e brincar de crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas”Playful culturePantanal cultureWater schoolsPantanalCultura lúdicaCultura pantanalEscuelas de aguaPantanalCultura lúdicaCultura pantaneiraEscolas das águasPantanalIn the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school.En el Pantanal sul-Mato-Grossense, en el municipio de Corumbá, hay un grupo de unidades escolares llamadas escuelas de agua, llamadas así porque están ubicadas en regiones de difícil acceso y están influenciadas por el ciclo del agua. Este artículo presenta los resultados de una tesis doctoral que analizó la cultura lúdica de los niños en una de estas escuelas. El estudio se llevó a cabo en un contexto escolar, con 33 niños, e incluyó observaciones, entrevistas y análisis de dibujos sobre juegos y juegos producidos por niños a solicitud del investigador. Los datos fueron sometidos a análisis de contenido y categorizados en dos ejes temáticos: tipo de juego / juego y medios en la cultura del juego. Los resultados indican fuertes similitudes entre la cultura lúdica de los niños del Pantanal y otras regiones de Brasil y la poca presencia de la cultura del Pantanal en los juegos desarrollados por los niños en la escuela estudiada.No Pantanal sul-mato-grossense, no município de Corumbá, há um grupo de unidades escolares denominadas escolas das águas, assim chamadas por estarem situadas em regiões de difícil acesso e sofrerem influência do ciclo das águas. Opresente artigo apresenta resultados de uma tese de doutorado que analisou a cultura lúdica das crianças de uma dessas escolas. O estudo foi realizado em contexto escolar, com 33 crianças, e envolveu observações, entrevistas e análise de desenhos sobre brincadeiras e jogos produzidos pelas crianças a pedido do pesquisador. Os dados foram submetidos a análise de conteúdo e categorizados em dois eixos temáticos: tipologia do jogo/brincadeira e mídias na cultura lúdica. Os resultados indicam fortes semelhanças entre a cultura lúdica das crianças pantaneiras e de outras regiões do Brasil e pouca presença da cultura pantaneira nas brincadeiras desenvolvidas pelas crianças na escola pesquisada.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion TextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201800521980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22740https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22769Brazil, Corumbá; ContemporaryBrasil, Corumbá; ContemporáneoBrasil, Corumbá; ComtemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Rogério Zaim deDuarte, Rosalia MariaSambugari, Marcia Regina do Nascimento 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660690Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
Jugar y jugar con niños del Pantanal: un estudio en una "escuela de las aguas"
Jogar e brincar de crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas”
title Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
spellingShingle Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
Melo, Rogério Zaim de
Playful culture
Pantanal culture
Water schools
Pantanal
Cultura lúdica
Cultura pantanal
Escuelas de agua
Pantanal
Cultura lúdica
Cultura pantaneira
Escolas das águas
Pantanal
title_short Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
title_full Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
title_fullStr Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
title_full_unstemmed Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
title_sort Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
author Melo, Rogério Zaim de
author_facet Melo, Rogério Zaim de
Duarte, Rosalia Maria
Sambugari, Marcia Regina do Nascimento
author_role author
author2 Duarte, Rosalia Maria
Sambugari, Marcia Regina do Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Rogério Zaim de
Duarte, Rosalia Maria
Sambugari, Marcia Regina do Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Playful culture
Pantanal culture
Water schools
Pantanal
Cultura lúdica
Cultura pantanal
Escuelas de agua
Pantanal
Cultura lúdica
Cultura pantaneira
Escolas das águas
Pantanal
topic Playful culture
Pantanal culture
Water schools
Pantanal
Cultura lúdica
Cultura pantanal
Escuelas de agua
Pantanal
Cultura lúdica
Cultura pantaneira
Escolas das águas
Pantanal
description In the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22740
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22769
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Corumbá; Contemporary
Brasil, Corumbá; Contemporáneo
Brasil, Corumbá; Comtemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189404377088