Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690 |
Resumo: | In the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school. |
id |
UNICAMP-18_dc1ee03f63a312bc4b9c9a799e364db1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660690 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas"Jugar y jugar con niños del Pantanal: un estudio en una "escuela de las aguas"Jogar e brincar de crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas”Playful culturePantanal cultureWater schoolsPantanalCultura lúdicaCultura pantanalEscuelas de aguaPantanalCultura lúdicaCultura pantaneiraEscolas das águasPantanalIn the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school.En el Pantanal sul-Mato-Grossense, en el municipio de Corumbá, hay un grupo de unidades escolares llamadas escuelas de agua, llamadas así porque están ubicadas en regiones de difícil acceso y están influenciadas por el ciclo del agua. Este artículo presenta los resultados de una tesis doctoral que analizó la cultura lúdica de los niños en una de estas escuelas. El estudio se llevó a cabo en un contexto escolar, con 33 niños, e incluyó observaciones, entrevistas y análisis de dibujos sobre juegos y juegos producidos por niños a solicitud del investigador. Los datos fueron sometidos a análisis de contenido y categorizados en dos ejes temáticos: tipo de juego / juego y medios en la cultura del juego. Los resultados indican fuertes similitudes entre la cultura lúdica de los niños del Pantanal y otras regiones de Brasil y la poca presencia de la cultura del Pantanal en los juegos desarrollados por los niños en la escuela estudiada.No Pantanal sul-mato-grossense, no município de Corumbá, há um grupo de unidades escolares denominadas escolas das águas, assim chamadas por estarem situadas em regiões de difícil acesso e sofrerem influência do ciclo das águas. Opresente artigo apresenta resultados de uma tese de doutorado que analisou a cultura lúdica das crianças de uma dessas escolas. O estudo foi realizado em contexto escolar, com 33 crianças, e envolveu observações, entrevistas e análise de desenhos sobre brincadeiras e jogos produzidos pelas crianças a pedido do pesquisador. Os dados foram submetidos a análise de conteúdo e categorizados em dois eixos temáticos: tipologia do jogo/brincadeira e mídias na cultura lúdica. Os resultados indicam fortes semelhanças entre a cultura lúdica das crianças pantaneiras e de outras regiões do Brasil e pouca presença da cultura pantaneira nas brincadeiras desenvolvidas pelas crianças na escola pesquisada.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion TextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201800521980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22740https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22769Brazil, Corumbá; ContemporaryBrasil, Corumbá; ContemporáneoBrasil, Corumbá; ComtemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Rogério Zaim deDuarte, Rosalia MariaSambugari, Marcia Regina do Nascimento 2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660690Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" Jugar y jugar con niños del Pantanal: un estudio en una "escuela de las aguas" Jogar e brincar de crianças pantaneiras: um estudo em uma “escola das águas” |
title |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" |
spellingShingle |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" Melo, Rogério Zaim de Playful culture Pantanal culture Water schools Pantanal Cultura lúdica Cultura pantanal Escuelas de agua Pantanal Cultura lúdica Cultura pantaneira Escolas das águas Pantanal |
title_short |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" |
title_full |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" |
title_fullStr |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" |
title_full_unstemmed |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" |
title_sort |
Plays and games of Pantanal children: a study in an “escola das águas" |
author |
Melo, Rogério Zaim de |
author_facet |
Melo, Rogério Zaim de Duarte, Rosalia Maria Sambugari, Marcia Regina do Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Rosalia Maria Sambugari, Marcia Regina do Nascimento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Rogério Zaim de Duarte, Rosalia Maria Sambugari, Marcia Regina do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Playful culture Pantanal culture Water schools Pantanal Cultura lúdica Cultura pantanal Escuelas de agua Pantanal Cultura lúdica Cultura pantaneira Escolas das águas Pantanal |
topic |
Playful culture Pantanal culture Water schools Pantanal Cultura lúdica Cultura pantanal Escuelas de agua Pantanal Cultura lúdica Cultura pantaneira Escolas das águas Pantanal |
description |
In the city of Corumbá, Pantanal, there is a group of schools called “Schools of Water,” so called because they are in regions difficult to access and are influenced by the water cycle of Pantanal. The present article discusses the results of a doctoral study that analyzed the ludic culture of the children in one of these schools. The study was carried out with 33 children, in a school context, and involved observations, interviews, and drawings about games produced by children at the researcher’s request. The data were submitted to content analysis and categorized into two thematic axes: 1. Type of game; 2. Media in the ludic culture. The results indicate strong similarities between the play culture of Pantanal children and that of children from other regions of Brazil, and little presence of Pantanal culture in the ludic activities developed by the children in the school. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22740 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660690/22769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pró-Posições |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Corumbá; Contemporary Brasil, Corumbá; Contemporáneo Brasil, Corumbá; Comtemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052 Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052 Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180052 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189404377088 |