The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zaim-de-Melo, Rogério
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues, Gilson Santos, Grillo, Rogério de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799
Resumo: The objective of this text is to analyze the playful culture of children who live and study in a “Escola das Águas”. For this purpose, a Study of Case was carried out with 33 children aged 04-16 and for data collection, field diaries, interviews, drawings and photographs were used. Furthermore, we used Content Analysis as a means to organize, categorize and analyze the data obtained. The results indicate that the playful behaviours of Pantanal’s children have in the toy (industrialized and unstructured), its central axis. The playful object is the images that emerge from the toys and the play is the act of (re)creating these images. We analyze that learning to play takes place through semiotic mediation between children-children and adult-children. Finally, we found that children’s playful culture in the Pantanal is not isolated from fauna, flora, rivers, fires etc., because it’s balanced in a tenuous bond between preserving and destroying.  
id UECE-6_bbe0d02031af9ed85a586fdfb607110a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4799
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the PantanalA Cultura Lúdica dos alunos de uma “Escola das Águas” no PantanalCultura LúdicaEscola das ÁguasJogar/BrincarPantanalEducaçãoEducação FísicaPlayful CultureEscola das ÁguasPlayPantanalThe objective of this text is to analyze the playful culture of children who live and study in a “Escola das Águas”. For this purpose, a Study of Case was carried out with 33 children aged 04-16 and for data collection, field diaries, interviews, drawings and photographs were used. Furthermore, we used Content Analysis as a means to organize, categorize and analyze the data obtained. The results indicate that the playful behaviours of Pantanal’s children have in the toy (industrialized and unstructured), its central axis. The playful object is the images that emerge from the toys and the play is the act of (re)creating these images. We analyze that learning to play takes place through semiotic mediation between children-children and adult-children. Finally, we found that children’s playful culture in the Pantanal is not isolated from fauna, flora, rivers, fires etc., because it’s balanced in a tenuous bond between preserving and destroying.  O objetivo do presente texto é analisar a cultura lúdica de crianças que moram e estudam em uma “Escola das Águas”. Para tal, realizou-se uma pesquisa do tipo Estudo de Caso com 33 crianças de 04-16 anos e, para a coleta de dados, usou-se diário de campo, entrevistas, desenhos e fotografias. Utilizamos a Análise de Conteúdo como meio de organizar, categorizar e analisar os dados obtidos. Os resultados indicam que os comportamentos lúdicos das crianças pantaneiras têm no brinquedo (industrializado e não-estruturado), seu eixo central. O objeto lúdico é composto por imagens que emergem dos brinquedos e o jogar/brincar é o ato de (re)criar essas imagens. Analisamos que a aprendizagem do jogar/brincar decorre mediante mediação semiótica entre crianças-crianças e adultos-crianças. Finalmente, constatamos que a cultura lúdica infantil no Pantanal não é isolada da fauna, flora, rios, queimadas etc., pois está equilibrada num liame tênue entre o preservar e o destruir.  EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/479910.47149/pemo.v3i2.4799Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3247992675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799/3982Copyright (c) 2021 Rogério Zaim-de-Melo, Gilson Santos Rodrigues, Rogério de Melo Grillo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZaim-de-Melo, RogérioRodrigues, Gilson SantosGrillo, Rogério de Melo2021-05-19T11:58:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4799Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T11:58:56Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
A Cultura Lúdica dos alunos de uma “Escola das Águas” no Pantanal
title The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
spellingShingle The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
Zaim-de-Melo, Rogério
Cultura Lúdica
Escola das Águas
Jogar/Brincar
Pantanal
Educação
Educação Física
Playful Culture
Escola das Águas
Play
Pantanal
title_short The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
title_full The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
title_fullStr The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
title_full_unstemmed The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
title_sort The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
author Zaim-de-Melo, Rogério
author_facet Zaim-de-Melo, Rogério
Rodrigues, Gilson Santos
Grillo, Rogério de Melo
author_role author
author2 Rodrigues, Gilson Santos
Grillo, Rogério de Melo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zaim-de-Melo, Rogério
Rodrigues, Gilson Santos
Grillo, Rogério de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura Lúdica
Escola das Águas
Jogar/Brincar
Pantanal
Educação
Educação Física
Playful Culture
Escola das Águas
Play
Pantanal
topic Cultura Lúdica
Escola das Águas
Jogar/Brincar
Pantanal
Educação
Educação Física
Playful Culture
Escola das Águas
Play
Pantanal
description The objective of this text is to analyze the playful culture of children who live and study in a “Escola das Águas”. For this purpose, a Study of Case was carried out with 33 children aged 04-16 and for data collection, field diaries, interviews, drawings and photographs were used. Furthermore, we used Content Analysis as a means to organize, categorize and analyze the data obtained. The results indicate that the playful behaviours of Pantanal’s children have in the toy (industrialized and unstructured), its central axis. The playful object is the images that emerge from the toys and the play is the act of (re)creating these images. We analyze that learning to play takes place through semiotic mediation between children-children and adult-children. Finally, we found that children’s playful culture in the Pantanal is not isolated from fauna, flora, rivers, fires etc., because it’s balanced in a tenuous bond between preserving and destroying.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799
10.47149/pemo.v3i2.4799
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i2.4799
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799/3982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rogério Zaim-de-Melo, Gilson Santos Rodrigues, Rogério de Melo Grillo (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rogério Zaim-de-Melo, Gilson Santos Rodrigues, Rogério de Melo Grillo (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799
2675-519X
10.47149/pemo.v3i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153403469824