The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799 |
Resumo: | The objective of this text is to analyze the playful culture of children who live and study in a “Escola das Águas”. For this purpose, a Study of Case was carried out with 33 children aged 04-16 and for data collection, field diaries, interviews, drawings and photographs were used. Furthermore, we used Content Analysis as a means to organize, categorize and analyze the data obtained. The results indicate that the playful behaviours of Pantanal’s children have in the toy (industrialized and unstructured), its central axis. The playful object is the images that emerge from the toys and the play is the act of (re)creating these images. We analyze that learning to play takes place through semiotic mediation between children-children and adult-children. Finally, we found that children’s playful culture in the Pantanal is not isolated from fauna, flora, rivers, fires etc., because it’s balanced in a tenuous bond between preserving and destroying. |
id |
UECE-6_bbe0d02031af9ed85a586fdfb607110a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4799 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the PantanalA Cultura Lúdica dos alunos de uma “Escola das Águas” no PantanalCultura LúdicaEscola das ÁguasJogar/BrincarPantanalEducaçãoEducação FísicaPlayful CultureEscola das ÁguasPlayPantanalThe objective of this text is to analyze the playful culture of children who live and study in a “Escola das Águas”. For this purpose, a Study of Case was carried out with 33 children aged 04-16 and for data collection, field diaries, interviews, drawings and photographs were used. Furthermore, we used Content Analysis as a means to organize, categorize and analyze the data obtained. The results indicate that the playful behaviours of Pantanal’s children have in the toy (industrialized and unstructured), its central axis. The playful object is the images that emerge from the toys and the play is the act of (re)creating these images. We analyze that learning to play takes place through semiotic mediation between children-children and adult-children. Finally, we found that children’s playful culture in the Pantanal is not isolated from fauna, flora, rivers, fires etc., because it’s balanced in a tenuous bond between preserving and destroying. O objetivo do presente texto é analisar a cultura lúdica de crianças que moram e estudam em uma “Escola das Águas”. Para tal, realizou-se uma pesquisa do tipo Estudo de Caso com 33 crianças de 04-16 anos e, para a coleta de dados, usou-se diário de campo, entrevistas, desenhos e fotografias. Utilizamos a Análise de Conteúdo como meio de organizar, categorizar e analisar os dados obtidos. Os resultados indicam que os comportamentos lúdicos das crianças pantaneiras têm no brinquedo (industrializado e não-estruturado), seu eixo central. O objeto lúdico é composto por imagens que emergem dos brinquedos e o jogar/brincar é o ato de (re)criar essas imagens. Analisamos que a aprendizagem do jogar/brincar decorre mediante mediação semiótica entre crianças-crianças e adultos-crianças. Finalmente, constatamos que a cultura lúdica infantil no Pantanal não é isolada da fauna, flora, rios, queimadas etc., pois está equilibrada num liame tênue entre o preservar e o destruir. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/479910.47149/pemo.v3i2.4799Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3247992675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799/3982Copyright (c) 2021 Rogério Zaim-de-Melo, Gilson Santos Rodrigues, Rogério de Melo Grillo (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZaim-de-Melo, RogérioRodrigues, Gilson SantosGrillo, Rogério de Melo2021-05-19T11:58:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4799Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T11:58:56Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal A Cultura Lúdica dos alunos de uma “Escola das Águas” no Pantanal |
title |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal |
spellingShingle |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal Zaim-de-Melo, Rogério Cultura Lúdica Escola das Águas Jogar/Brincar Pantanal Educação Educação Física Playful Culture Escola das Águas Play Pantanal |
title_short |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal |
title_full |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal |
title_fullStr |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal |
title_full_unstemmed |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal |
title_sort |
The Playful Culture of “Escola das Águas” students in the Pantanal |
author |
Zaim-de-Melo, Rogério |
author_facet |
Zaim-de-Melo, Rogério Rodrigues, Gilson Santos Grillo, Rogério de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Gilson Santos Grillo, Rogério de Melo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zaim-de-Melo, Rogério Rodrigues, Gilson Santos Grillo, Rogério de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura Lúdica Escola das Águas Jogar/Brincar Pantanal Educação Educação Física Playful Culture Escola das Águas Play Pantanal |
topic |
Cultura Lúdica Escola das Águas Jogar/Brincar Pantanal Educação Educação Física Playful Culture Escola das Águas Play Pantanal |
description |
The objective of this text is to analyze the playful culture of children who live and study in a “Escola das Águas”. For this purpose, a Study of Case was carried out with 33 children aged 04-16 and for data collection, field diaries, interviews, drawings and photographs were used. Furthermore, we used Content Analysis as a means to organize, categorize and analyze the data obtained. The results indicate that the playful behaviours of Pantanal’s children have in the toy (industrialized and unstructured), its central axis. The playful object is the images that emerge from the toys and the play is the act of (re)creating these images. We analyze that learning to play takes place through semiotic mediation between children-children and adult-children. Finally, we found that children’s playful culture in the Pantanal is not isolated from fauna, flora, rivers, fires etc., because it’s balanced in a tenuous bond between preserving and destroying. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799 10.47149/pemo.v3i2.4799 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i2.4799 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4799/3982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rogério Zaim-de-Melo, Gilson Santos Rodrigues, Rogério de Melo Grillo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Rogério Zaim-de-Melo, Gilson Santos Rodrigues, Rogério de Melo Grillo (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324799 2675-519X 10.47149/pemo.v3i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153403469824 |