Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Paula Fazendeiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Graça, Amândio Braga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666759
Resumo: Teacher education, as an historical social practice, has undergone multiple transformations, namely the adaptation to the Bologna process. In Portugal, the most visible change in teacher education programs was the fragmentation of five-year integrated program into two disconnected cycles, with the compacting of pedagogical, didactic, and early field experiences. Looking to go beyond a critical reflection, we intended to present arguments about how teacher education programs can be drawn for the challenges that Physical Education will be called upon to answer. The arguments are based on the knowledge and experience from research projects in the scope of the school placement in Physical Education, which aimed to embed initial teacher education in a collaborative dynamic between the university and the school, and contribute to the construction of the professional identities of learners and mentors.
id UNICAMP-18_dff6784bdbacf07db15775587679afd7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666759
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and universityConstruyendo la profesión en la formación del profesorado de educación física : procesos, retos y dinámicas entre la escuela y la universidadConstruir a profissão na formação de professores de educação física: : processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidadeInitial teacher educationProfessional socializationPhysical educationSchool placementFormación inicialSocialización profesionalEducación físicaPrácticasFormação inicialSocialização profissionalEducação físicaEstágio profissionalTeacher education, as an historical social practice, has undergone multiple transformations, namely the adaptation to the Bologna process. In Portugal, the most visible change in teacher education programs was the fragmentation of five-year integrated program into two disconnected cycles, with the compacting of pedagogical, didactic, and early field experiences. Looking to go beyond a critical reflection, we intended to present arguments about how teacher education programs can be drawn for the challenges that Physical Education will be called upon to answer. The arguments are based on the knowledge and experience from research projects in the scope of the school placement in Physical Education, which aimed to embed initial teacher education in a collaborative dynamic between the university and the school, and contribute to the construction of the professional identities of learners and mentors.La formación del profesorado como práctica social histórica ha sido objeto de múltiples transformaciones, a saber, la resultante de la adaptación del marco normativo al proceso de Bolonia. En Portugal, el cambio más visible en los planes de estudio de la formación del profesorado resultó en la fragmentación de la formación integrada de cinco años en dos ciclos desconectados, con la compresión de componentes pedagógicos, didácticos e introductorios de la práctica docente. Buscando ir más allá de la reflexión crítica, se pretende presentar argumentos sobre cómo se pueden diseñar programas de formación docente para los desafíos a los que la educación física estará llamada a responder. Los argumentos se basan en el conocimiento y la experiencia extraídos de proyectos de investigación en el ámbito de la pasantía profesional en Educación Física que tuvieron como objetivo integrar la formación de los pasantes en una dinámica colaborativa entre universidad y escuela y contribuir a la construcción de identidades profesionales de los aprendices y entrenadores.A formação de professores enquanto prática social histórica tem sido alvo de múltiplas transformações, nomeadamente a resultante da adaptação do quadro normativo ao processo de Bolonha. Em Portugal, a alteração mais visível nos currículos de formação de professores traduziu-se na fragmentação da formação integrada de cinco anos em dois ciclos desconexos, com a compressão das componentes pedagógicas, didáticas e de iniciação à prática de ensino. Procurando ir além de uma reflexão crítica, pretende-se apresentar argumentos acerca do modo como podem ser desenhados os programas de formação dos professores para os desafios que a educação física será chamada a responder. Os argumentos sustentam-se no conhecimento e experiência extraída dos projetos de investigação no âmbito do estágio profissional em Educação Física que visaram incrustar a formação dos estagiários numa dinâmica colaborativa entre a universidade e a escola e contribuir para a construção das identidades profissionais de formandos e formadores.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666759Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180084Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180084Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201800841980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666759/27174Portugal; ContemporaryPortugal; ComtemporáneoPortugal; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Paula Fazendeiro Batista, Amândio Braga Graçahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Paula Fazendeiro Graça, Amândio Braga2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666759Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
Construyendo la profesión en la formación del profesorado de educación física : procesos, retos y dinámicas entre la escuela y la universidad
Construir a profissão na formação de professores de educação física: : processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidade
title Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
spellingShingle Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
Batista, Paula Fazendeiro
Initial teacher education
Professional socialization
Physical education
School placement
Formación inicial
Socialización profesional
Educación física
Prácticas
Formação inicial
Socialização profissional
Educação física
Estágio profissional
title_short Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
title_full Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
title_fullStr Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
title_full_unstemmed Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
title_sort Building the profession within physical education teacher education: processes, challenges, and dynamics between school and university
author Batista, Paula Fazendeiro
author_facet Batista, Paula Fazendeiro
Graça, Amândio Braga
author_role author
author2 Graça, Amândio Braga
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Paula Fazendeiro
Graça, Amândio Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Initial teacher education
Professional socialization
Physical education
School placement
Formación inicial
Socialización profesional
Educación física
Prácticas
Formação inicial
Socialização profissional
Educação física
Estágio profissional
topic Initial teacher education
Professional socialization
Physical education
School placement
Formación inicial
Socialización profesional
Educación física
Prácticas
Formação inicial
Socialização profissional
Educação física
Estágio profissional
description Teacher education, as an historical social practice, has undergone multiple transformations, namely the adaptation to the Bologna process. In Portugal, the most visible change in teacher education programs was the fragmentation of five-year integrated program into two disconnected cycles, with the compacting of pedagogical, didactic, and early field experiences. Looking to go beyond a critical reflection, we intended to present arguments about how teacher education programs can be drawn for the challenges that Physical Education will be called upon to answer. The arguments are based on the knowledge and experience from research projects in the scope of the school placement in Physical Education, which aimed to embed initial teacher education in a collaborative dynamic between the university and the school, and contribute to the construction of the professional identities of learners and mentors.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666759
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666759/27174
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Fazendeiro Batista, Amândio Braga Graça
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Fazendeiro Batista, Amândio Braga Graça
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Portugal; Contemporary
Portugal; Comtemporáneo
Portugal; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180084
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180084
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180084
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189512380416