The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780 |
Resumo: | We discuss repercussions of the implementation of the Elos Program for the prevention of drug abuse (Ministério da Saúde, 2013-2017) regarding the alteration of processes of subjection, isolation and disrespect present in school daily life. In three schools in the metropolitan area of São Paulo we followed the implementation of the Program – a partnership between teachers and health professionals to organize a game between teams of students. Five focus groups and nine individual interviews were conducted with teachers, health professionals, pedagogical coordinators, and school administrators; and 20 group meetings with eight to ten students from six to eight years of age each group. The qualitative analysis gave visibility to changes in the institutional relations intensified by group practices, permanent renegotiation, and by processes of implication of oneself – teachers and students – established by the practice of the game, with effects on the amplification of the power to learn. |
id |
UNICAMP-18_e7b4b0bc5939178695ee6aa462900cf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666780 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school lifeEl programa elos para la prevención del abuso de drogas: repercusiones en la vida diaria de la escuelaO Programa elos para prevenção do abuso de drogas: repercussões no cotidiano escolarJogoGrupoRelaçõesPrevençãoSaúdeGameGroupRelationshipsPreventionHealthJuegoGrupoRelacionesPrevenciónSaludWe discuss repercussions of the implementation of the Elos Program for the prevention of drug abuse (Ministério da Saúde, 2013-2017) regarding the alteration of processes of subjection, isolation and disrespect present in school daily life. In three schools in the metropolitan area of São Paulo we followed the implementation of the Program – a partnership between teachers and health professionals to organize a game between teams of students. Five focus groups and nine individual interviews were conducted with teachers, health professionals, pedagogical coordinators, and school administrators; and 20 group meetings with eight to ten students from six to eight years of age each group. The qualitative analysis gave visibility to changes in the institutional relations intensified by group practices, permanent renegotiation, and by processes of implication of oneself – teachers and students – established by the practice of the game, with effects on the amplification of the power to learn.Se discuten las repercusiones de la implementación del Programa Elos de prevención al uso abusivo de drogas (Ministerio de Salud, 2013-2017) en cuanto a la alteración de relaciones de sujeción, aislamiento y falta de respeto en el cotidiano escolar. En tres escuelas de la región metropolitana de São Paulo se acompañó la implementación del Programa – una asociación entre profesores y profesionales de la salud en la realización de un juego entre equipos de alumnos. Se realizaron cinco grupos focales y nueve entrevistas individuales con maestros, profesionales de la salud, coordinadores pedagógicos y gerentes escolares; y 20 grupos con ocho a diez estudiantes de seis a ocho años cada grupo. El análisis cualitativo dio visibilidad a cambios en las relaciones institucionales intensificadas por la práctica del juego – grupalidad, renegociación permanente y por procesos de implicación de profesores y alumnos – con efectos sobre la potencia para aprender.Discutem-se repercussões da implementação do Programa Elos de prevenção ao uso abusivo de drogas (Ministério da Saúde, 2013-2017) quanto à alteração de relações de assujeitamento, isolamento e desrespeito presentes no cotidiano escolar. Acompanhou-se em três escolas da região metropolitana de São Paulo a implementação do programa que é uma parceria entre professores e profissionais da saúde na realização de um jogo entre equipes de alunos. Foram realizados cinco grupos focais e nove entrevistas individuais com professores, profissionais de saúde, coordenadores pedagógicos e gestores de escola; e 20 grupos com oito a dez alunos de seis a oito anos de idade por grupo. A análise qualitativa deu visibilidade a mudanças nas relações institucionais intensificadas por práticas de grupalidade, repactuação permanente e por processos de implicação de si – de professores e de alunos – instaurados pela prática do jogo, com efeitos sobre a ampliação da potência para aprender.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900721980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780/27185Brazil; 2013-2017Brasil; 2013-2017Brasil; 2013-2017Copyright (c) 2021 Eduardo Caron, Adriana Marcondes Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCaron, Eduardo Machado, Adriana Marcondes 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666780Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life El programa elos para la prevención del abuso de drogas: repercusiones en la vida diaria de la escuela O Programa elos para prevenção do abuso de drogas: repercussões no cotidiano escolar |
title |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life |
spellingShingle |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life Caron, Eduardo Jogo Grupo Relações Prevenção Saúde Game Group Relationships Prevention Health Juego Grupo Relaciones Prevención Salud |
title_short |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life |
title_full |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life |
title_fullStr |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life |
title_full_unstemmed |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life |
title_sort |
The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life |
author |
Caron, Eduardo |
author_facet |
Caron, Eduardo Machado, Adriana Marcondes |
author_role |
author |
author2 |
Machado, Adriana Marcondes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caron, Eduardo Machado, Adriana Marcondes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo Grupo Relações Prevenção Saúde Game Group Relationships Prevention Health Juego Grupo Relaciones Prevención Salud |
topic |
Jogo Grupo Relações Prevenção Saúde Game Group Relationships Prevention Health Juego Grupo Relaciones Prevención Salud |
description |
We discuss repercussions of the implementation of the Elos Program for the prevention of drug abuse (Ministério da Saúde, 2013-2017) regarding the alteration of processes of subjection, isolation and disrespect present in school daily life. In three schools in the metropolitan area of São Paulo we followed the implementation of the Program – a partnership between teachers and health professionals to organize a game between teams of students. Five focus groups and nine individual interviews were conducted with teachers, health professionals, pedagogical coordinators, and school administrators; and 20 group meetings with eight to ten students from six to eight years of age each group. The qualitative analysis gave visibility to changes in the institutional relations intensified by group practices, permanent renegotiation, and by processes of implication of oneself – teachers and students – established by the practice of the game, with effects on the amplification of the power to learn. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780/27185 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eduardo Caron, Adriana Marcondes Machado http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eduardo Caron, Adriana Marcondes Machado http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2013-2017 Brasil; 2013-2017 Brasil; 2013-2017 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189536497664 |