The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caron, Eduardo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Machado, Adriana Marcondes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780
Resumo: We discuss repercussions of the implementation of the Elos Program for the prevention of drug abuse (Ministério da Saúde, 2013-2017) regarding the alteration of processes of subjection, isolation and disrespect present in school daily life. In three schools in the metropolitan area of São Paulo we followed the implementation of the Program – a partnership between teachers and health professionals to organize a game between teams of students. Five focus groups and nine individual interviews were conducted with teachers, health professionals, pedagogical coordinators, and school administrators; and 20 group meetings with eight to ten students from six to eight years of age each group. The qualitative analysis gave visibility to changes in the institutional relations intensified by group practices, permanent renegotiation, and by processes of implication of oneself – teachers and students – established by the practice of the game, with effects on the amplification of the power to learn.
id UNICAMP-18_e7b4b0bc5939178695ee6aa462900cf0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666780
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school lifeEl programa elos para la prevención del abuso de drogas: repercusiones en la vida diaria de la escuelaO Programa elos para prevenção do abuso de drogas: repercussões no cotidiano escolarJogoGrupoRelaçõesPrevençãoSaúdeGameGroupRelationshipsPreventionHealthJuegoGrupoRelacionesPrevenciónSaludWe discuss repercussions of the implementation of the Elos Program for the prevention of drug abuse (Ministério da Saúde, 2013-2017) regarding the alteration of processes of subjection, isolation and disrespect present in school daily life. In three schools in the metropolitan area of São Paulo we followed the implementation of the Program – a partnership between teachers and health professionals to organize a game between teams of students. Five focus groups and nine individual interviews were conducted with teachers, health professionals, pedagogical coordinators, and school administrators; and 20 group meetings with eight to ten students from six to eight years of age each group. The qualitative analysis gave visibility to changes in the institutional relations intensified by group practices, permanent renegotiation, and by processes of implication of oneself – teachers and students – established by the practice of the game, with effects on the amplification of the power to learn.Se discuten las repercusiones de la implementación del Programa Elos de prevención al uso abusivo de drogas (Ministerio de Salud, 2013-2017) en cuanto a la alteración de relaciones de sujeción, aislamiento y falta de respeto en el cotidiano escolar. En tres escuelas de la región metropolitana de São Paulo se acompañó la implementación del Programa – una asociación entre profesores y profesionales de la salud en la realización de un juego entre equipos de alumnos. Se realizaron cinco grupos focales y nueve entrevistas individuales con maestros, profesionales de la salud, coordinadores pedagógicos y gerentes escolares; y 20 grupos con ocho a diez estudiantes de seis a ocho años cada grupo. El análisis cualitativo dio visibilidad a cambios en las relaciones institucionales intensificadas por la práctica del juego – grupalidad, renegociación permanente y por procesos de implicación de profesores y alumnos – con efectos sobre la potencia para aprender.Discutem-se repercussões da implementação do Programa Elos de prevenção ao uso abusivo de drogas (Ministério da Saúde, 2013-2017) quanto à alteração de relações de assujeitamento, isolamento e desrespeito presentes no cotidiano escolar. Acompanhou-se em três escolas da região metropolitana de São Paulo a implementação do programa que é uma parceria entre professores e profissionais da saúde na realização de um jogo entre equipes de alunos. Foram realizados cinco grupos focais e nove entrevistas individuais com professores, profissionais de saúde, coordenadores pedagógicos e gestores de escola; e 20 grupos com oito a dez alunos de seis a oito anos de idade por grupo. A análise qualitativa deu visibilidade a mudanças nas relações institucionais intensificadas por práticas de grupalidade, repactuação permanente e por processos de implicação de si – de professores e de alunos – instaurados pela prática do jogo, com efeitos sobre a ampliação da potência para aprender.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900721980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780/27185Brazil; 2013-2017Brasil; 2013-2017Brasil; 2013-2017Copyright (c) 2021 Eduardo Caron, Adriana Marcondes Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCaron, Eduardo Machado, Adriana Marcondes 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666780Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
El programa elos para la prevención del abuso de drogas: repercusiones en la vida diaria de la escuela
O Programa elos para prevenção do abuso de drogas: repercussões no cotidiano escolar
title The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
spellingShingle The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
Caron, Eduardo
Jogo
Grupo
Relações
Prevenção
Saúde
Game
Group
Relationships
Prevention
Health
Juego
Grupo
Relaciones
Prevención
Salud
title_short The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
title_full The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
title_fullStr The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
title_full_unstemmed The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
title_sort The elos program for drug abuse prevention: repercussions on school life
author Caron, Eduardo
author_facet Caron, Eduardo
Machado, Adriana Marcondes
author_role author
author2 Machado, Adriana Marcondes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caron, Eduardo
Machado, Adriana Marcondes
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo
Grupo
Relações
Prevenção
Saúde
Game
Group
Relationships
Prevention
Health
Juego
Grupo
Relaciones
Prevención
Salud
topic Jogo
Grupo
Relações
Prevenção
Saúde
Game
Group
Relationships
Prevention
Health
Juego
Grupo
Relaciones
Prevención
Salud
description We discuss repercussions of the implementation of the Elos Program for the prevention of drug abuse (Ministério da Saúde, 2013-2017) regarding the alteration of processes of subjection, isolation and disrespect present in school daily life. In three schools in the metropolitan area of São Paulo we followed the implementation of the Program – a partnership between teachers and health professionals to organize a game between teams of students. Five focus groups and nine individual interviews were conducted with teachers, health professionals, pedagogical coordinators, and school administrators; and 20 group meetings with eight to ten students from six to eight years of age each group. The qualitative analysis gave visibility to changes in the institutional relations intensified by group practices, permanent renegotiation, and by processes of implication of oneself – teachers and students – established by the practice of the game, with effects on the amplification of the power to learn.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666780/27185
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Eduardo Caron, Adriana Marcondes Machado
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Eduardo Caron, Adriana Marcondes Machado
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2013-2017
Brasil; 2013-2017
Brasil; 2013-2017
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190072
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189536497664