From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalbosco, Cláudio Almir
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vargas, Claudeonor Antônio de, Maraschin, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664293
Resumo: The essay seeks to address the problem of the social formation of the self. Divided in four parts, in the first one, it reconstructs aspects of Mead’s interactionist theory of education, emphasizing its social, intersubjective dimension. In the second part, it recounts the short story “Negrinha”, by Monteiro Lobato, to show, against the grain, how human action can easily fall into unrestricted obedience and how it destructively marks the ways of life. In the thirdpart, the essay confronts Monteiro Lobato’s short story with aspects of Mead’s theory of action, evidencing the constitutive tension of human formation as self-formation. Finally, it reconstructs a trait of formation as self-formation, inherited from Modernity by Mead, helping it place cooperative sympathy as the ethical core of self-formation. The essay concludes that intersubjective perspectives are more appropriate, in plural social contexts, to rid humans of different forms of servitude.
id UNICAMP-18_edca3918a9e2d8a5346c8bd2467945cf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664293
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro LobatoDe la servidumbre irrestricta a la simpatía cooperativa: reflexiones de Georg Herbert Mead y Monteiro LobatoDa servidão irrestrita à simpatia cooperante: reflexões a partir de Georg Herbert Mead e Monteiro LobatoSelfEducaciónAutoformaciónLiberdadEsclavitudSelfEducaçãoAutoformaçãoLiberdadeServisãoSelfEducationSelf-informationFreedomServitudeThe essay seeks to address the problem of the social formation of the self. Divided in four parts, in the first one, it reconstructs aspects of Mead’s interactionist theory of education, emphasizing its social, intersubjective dimension. In the second part, it recounts the short story “Negrinha”, by Monteiro Lobato, to show, against the grain, how human action can easily fall into unrestricted obedience and how it destructively marks the ways of life. In the thirdpart, the essay confronts Monteiro Lobato’s short story with aspects of Mead’s theory of action, evidencing the constitutive tension of human formation as self-formation. Finally, it reconstructs a trait of formation as self-formation, inherited from Modernity by Mead, helping it place cooperative sympathy as the ethical core of self-formation. The essay concludes that intersubjective perspectives are more appropriate, in plural social contexts, to rid humans of different forms of servitude.El ensayo aborda el problema de la formación social del yo. Dividido en cuatro pasos, reconstruye, en el primero, aspectos de la teoría interaccionista de la educación de Mead, enfatizando su dimensión social-intersubjetiva. En el segundo paso, utiliza el cuento “Negrinha”, de Monteiro Lobato, para mostrar, en contraste, cómo la acción humana puede caer fácilmente en la obediencia irrestricta y cuán destructivamente marca las formas de vida. En el tercer paso, confronta el cuento de Monteiro Lobato a través de aspectos de la teoría de la acción de Mead, mostrando la tensión constitutiva de la formación humana como autoformación. Finalmente, reconstruye, en la cuarentena, un rasgo de formación como autoformación, heredado por Mead da Modernidade, que ayuda a situar la simpatía cooperativa como núcleo ético de la formación del yo. El ensayo concluye afirmando que las perspectivas intersubjetivas son más adecuadas, en contextos sociales plurales, para liberar al ser humano de sus diferentes formas de servidumbre.O ensaio aborda oproblema da formação social do self. Dividindo-se em quatro passos, reconstrói, no primeiro, aspectos da teoria interacionista da educação de Mead, enfatizando sua dimensão social-intersubjetiva. No segundo passo recorre ao conto “Negrinha”, de Monteiro Lobato, para mostrar, à contrapelo, como a ação humana pode descambar facilmente para a obediência irrestrita e o quanto isso marca destrutivamente as formas de vida. Confronta, no terceiro passo, o conto de Monteiro Lobato por meio deaspectos da teoria da ação de Mead, evidenciando a tensão constitutiva da formação humana como autoformação. Por fim, reconstrói, no quartopasso, um traço da formação como autoformação, herdado por Mead da Modernidade, queoauxilia a colocar a simpatia cooperante como núcleo ético da formação do si-mesmo. O ensaio conclui afirmando que perspectivas intersubjetivas são mais apropriadas, em contextos sociais plurais, para livrar o ser humano de suas diferentes formas de servidão.Universidade Estadual de Campinas2020-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664293Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190075Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190075Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201900751980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664293/25939Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Dalbosco, Cláudio AlmirVargas, Claudeonor Antônio de Maraschin, Renata2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664293Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
De la servidumbre irrestricta a la simpatía cooperativa: reflexiones de Georg Herbert Mead y Monteiro Lobato
Da servidão irrestrita à simpatia cooperante: reflexões a partir de Georg Herbert Mead e Monteiro Lobato
title From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
spellingShingle From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
Dalbosco, Cláudio Almir
Self
Educación
Autoformación
Liberdad
Esclavitud
Self
Educação
Autoformação
Liberdade
Servisão
Self
Education
Self-information
Freedom
Servitude
title_short From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
title_full From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
title_fullStr From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
title_full_unstemmed From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
title_sort From unfettered servitude to cooperative sympathy: reflections drawing on Georg Herbert Mead and Monteiro Lobato
author Dalbosco, Cláudio Almir
author_facet Dalbosco, Cláudio Almir
Vargas, Claudeonor Antônio de
Maraschin, Renata
author_role author
author2 Vargas, Claudeonor Antônio de
Maraschin, Renata
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalbosco, Cláudio Almir
Vargas, Claudeonor Antônio de
Maraschin, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Self
Educación
Autoformación
Liberdad
Esclavitud
Self
Educação
Autoformação
Liberdade
Servisão
Self
Education
Self-information
Freedom
Servitude
topic Self
Educación
Autoformación
Liberdad
Esclavitud
Self
Educação
Autoformação
Liberdade
Servisão
Self
Education
Self-information
Freedom
Servitude
description The essay seeks to address the problem of the social formation of the self. Divided in four parts, in the first one, it reconstructs aspects of Mead’s interactionist theory of education, emphasizing its social, intersubjective dimension. In the second part, it recounts the short story “Negrinha”, by Monteiro Lobato, to show, against the grain, how human action can easily fall into unrestricted obedience and how it destructively marks the ways of life. In the thirdpart, the essay confronts Monteiro Lobato’s short story with aspects of Mead’s theory of action, evidencing the constitutive tension of human formation as self-formation. Finally, it reconstructs a trait of formation as self-formation, inherited from Modernity by Mead, helping it place cooperative sympathy as the ethical core of self-formation. The essay concludes that intersubjective perspectives are more appropriate, in plural social contexts, to rid humans of different forms of servitude.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664293
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8664293/25939
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190075
Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190075
Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e20190075
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217189487214592