The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pozebon, Simone
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334
Resumo: This article discusses a doctoral research on the training of Mathematics teachers, analyzing how future teachers perceive themselves as subjects under training within the signification movement of the teaching activity. Grounded on Cultural-Historical Theory, it describes a formative experiment conducted with undergraduates of a Mathematics Teaching degree. From three episodes analyzed, the results highlight aspects that allowed future teachers to perceive themselves as subjects under training, such as changes in the motivations for becoming Mathematics teachers, understanding of teacher education as an ongoing process, and changes in the quality of teaching activity.
id UNICAMP-18_f377bba28eb331e8b00351ed7b0674db
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668334
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activityO futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensinoO futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensinoFormação de professores que ensinam matemáticaEducação matemáticaAtividade de ensinoFormación de profesores que enseñan matemáticasEducación matemáticaActividad docenteMathematics teacher trainingMathematics educationTeaching activityThis article discusses a doctoral research on the training of Mathematics teachers, analyzing how future teachers perceive themselves as subjects under training within the signification movement of the teaching activity. Grounded on Cultural-Historical Theory, it describes a formative experiment conducted with undergraduates of a Mathematics Teaching degree. From three episodes analyzed, the results highlight aspects that allowed future teachers to perceive themselves as subjects under training, such as changes in the motivations for becoming Mathematics teachers, understanding of teacher education as an ongoing process, and changes in the quality of teaching activity.Este artigo, que parte de uma pesquisa de doutorado voltada à formação de professores que ensinam matemática, intenciona analisar como futuros professores se percebem como sujeitos que se encontram em formação, no movimento de significação da atividade docente. Fundamentados na Teoria Histórico-Cultural, apresentamos a organização de um experimento formativo com acadêmicos de Licenciatura em Matemática. A análise dos dados da pesquisa, através dos três episódios elencados, possibilitou evidenciar alguns aspectos, como as mudanças dos motivos para tornarem-se professores de matemática; a compreensão da formação docente como um processo contínuo; e as mudanças de qualidade da atividade de ensino, que permitiram aos futuros professores se perceberem como sujeitos que se encontram em formação.Este artigo, que parte de uma pesquisa de doutorado voltada à formação de professores que ensinam matemática, intenciona analisar como futuros professores se percebem como sujeitos que se encontram em formação, no movimento de significação da atividade docente. Fundamentados na Teoria Histórico-Cultural, apresentamos a organização de um experimento formativo com acadêmicos de Licenciatura em Matemática. A análise dos dados da pesquisa, através dos três episódios elencados, possibilitou evidenciar alguns aspectos, como as mudanças dos motivos para tornarem-se professores de matemática; a compreensão da formação docente como um processo contínuo; e as mudanças de qualidade da atividade de ensino, que permitiram aos futuros professores se perceberem como sujeitos que se encontram em formação.Universidade Estadual de Campinas2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900561980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28011https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28012Brazil; ComtemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Simone Pozebon, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Pozebon, Simone Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668334Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
O futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensino
O futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensino
title The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
spellingShingle The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
Pozebon, Simone
Formação de professores que ensinam matemática
Educação matemática
Atividade de ensino
Formación de profesores que enseñan matemáticas
Educación matemática
Actividad docente
Mathematics teacher training
Mathematics education
Teaching activity
title_short The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
title_full The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
title_fullStr The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
title_full_unstemmed The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
title_sort The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
author Pozebon, Simone
author_facet Pozebon, Simone
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
author_role author
author2 Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pozebon, Simone
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores que ensinam matemática
Educação matemática
Atividade de ensino
Formación de profesores que enseñan matemáticas
Educación matemática
Actividad docente
Mathematics teacher training
Mathematics education
Teaching activity
topic Formação de professores que ensinam matemática
Educação matemática
Atividade de ensino
Formación de profesores que enseñan matemáticas
Educación matemática
Actividad docente
Mathematics teacher training
Mathematics education
Teaching activity
description This article discusses a doctoral research on the training of Mathematics teachers, analyzing how future teachers perceive themselves as subjects under training within the signification movement of the teaching activity. Grounded on Cultural-Historical Theory, it describes a formative experiment conducted with undergraduates of a Mathematics Teaching degree. From three episodes analyzed, the results highlight aspects that allowed future teachers to perceive themselves as subjects under training, such as changes in the motivations for becoming Mathematics teachers, understanding of teacher education as an ongoing process, and changes in the quality of teaching activity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28011
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28012
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Simone Pozebon, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Simone Pozebon, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Comtemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056
Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190007308288