The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334 |
Resumo: | This article discusses a doctoral research on the training of Mathematics teachers, analyzing how future teachers perceive themselves as subjects under training within the signification movement of the teaching activity. Grounded on Cultural-Historical Theory, it describes a formative experiment conducted with undergraduates of a Mathematics Teaching degree. From three episodes analyzed, the results highlight aspects that allowed future teachers to perceive themselves as subjects under training, such as changes in the motivations for becoming Mathematics teachers, understanding of teacher education as an ongoing process, and changes in the quality of teaching activity. |
id |
UNICAMP-18_f377bba28eb331e8b00351ed7b0674db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668334 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activityO futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensinoO futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensinoFormação de professores que ensinam matemáticaEducação matemáticaAtividade de ensinoFormación de profesores que enseñan matemáticasEducación matemáticaActividad docenteMathematics teacher trainingMathematics educationTeaching activityThis article discusses a doctoral research on the training of Mathematics teachers, analyzing how future teachers perceive themselves as subjects under training within the signification movement of the teaching activity. Grounded on Cultural-Historical Theory, it describes a formative experiment conducted with undergraduates of a Mathematics Teaching degree. From three episodes analyzed, the results highlight aspects that allowed future teachers to perceive themselves as subjects under training, such as changes in the motivations for becoming Mathematics teachers, understanding of teacher education as an ongoing process, and changes in the quality of teaching activity.Este artigo, que parte de uma pesquisa de doutorado voltada à formação de professores que ensinam matemática, intenciona analisar como futuros professores se percebem como sujeitos que se encontram em formação, no movimento de significação da atividade docente. Fundamentados na Teoria Histórico-Cultural, apresentamos a organização de um experimento formativo com acadêmicos de Licenciatura em Matemática. A análise dos dados da pesquisa, através dos três episódios elencados, possibilitou evidenciar alguns aspectos, como as mudanças dos motivos para tornarem-se professores de matemática; a compreensão da formação docente como um processo contínuo; e as mudanças de qualidade da atividade de ensino, que permitiram aos futuros professores se perceberem como sujeitos que se encontram em formação.Este artigo, que parte de uma pesquisa de doutorado voltada à formação de professores que ensinam matemática, intenciona analisar como futuros professores se percebem como sujeitos que se encontram em formação, no movimento de significação da atividade docente. Fundamentados na Teoria Histórico-Cultural, apresentamos a organização de um experimento formativo com acadêmicos de Licenciatura em Matemática. A análise dos dados da pesquisa, através dos três episódios elencados, possibilitou evidenciar alguns aspectos, como as mudanças dos motivos para tornarem-se professores de matemática; a compreensão da formação docente como um processo contínuo; e as mudanças de qualidade da atividade de ensino, que permitiram aos futuros professores se perceberem como sujeitos que se encontram em formação.Universidade Estadual de Campinas2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201900561980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28011https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28012Brazil; ComtemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Simone Pozebon, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccess Pozebon, Simone Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668334Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity O futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensino O futuro professor como sujeito em formação: reflexões sobre a significação da atividade de ensino |
title |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity |
spellingShingle |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity Pozebon, Simone Formação de professores que ensinam matemática Educação matemática Atividade de ensino Formación de profesores que enseñan matemáticas Educación matemática Actividad docente Mathematics teacher training Mathematics education Teaching activity |
title_short |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity |
title_full |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity |
title_fullStr |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity |
title_full_unstemmed |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity |
title_sort |
The future teacher as a subject under training: reflections on the meaning of the teaching activity |
author |
Pozebon, Simone |
author_facet |
Pozebon, Simone Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pozebon, Simone Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores que ensinam matemática Educação matemática Atividade de ensino Formación de profesores que enseñan matemáticas Educación matemática Actividad docente Mathematics teacher training Mathematics education Teaching activity |
topic |
Formação de professores que ensinam matemática Educação matemática Atividade de ensino Formación de profesores que enseñan matemáticas Educación matemática Actividad docente Mathematics teacher training Mathematics education Teaching activity |
description |
This article discusses a doctoral research on the training of Mathematics teachers, analyzing how future teachers perceive themselves as subjects under training within the signification movement of the teaching activity. Grounded on Cultural-Historical Theory, it describes a formative experiment conducted with undergraduates of a Mathematics Teaching degree. From three episodes analyzed, the results highlight aspects that allowed future teachers to perceive themselves as subjects under training, such as changes in the motivations for becoming Mathematics teachers, understanding of teacher education as an ongoing process, and changes in the quality of teaching activity. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28011 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668334/28012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Simone Pozebon, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Simone Pozebon, Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Comtemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20190056 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190007308288 |