Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497 |
Resumo: | This paper problematizes home schooling by analyzing bills currently under review in the Chamber of Deputies, as well as reports by mothers on the intensification of homeschooling during the coronavirus crisis. We understand that the proposal of homeschooling is aligned with a conservative neoliberal governmentality with a focus on the processes of individualization, exclusion, and teacher de-professionalization, which have prevented the schooling process from being shared in the common, public, and democratic school setting. As a form of resistance to such a process, we have brought up the concept of common as proposed by Dardot and Laval, which has enabled us to think of school as a non-appropriable setting. |
id |
UNICAMP-18_ffcf132255052ff88326cf7d55b0fb8f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670497 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic spaceProblematização da escolarização doméstica: uma defesa da escola pública enquanto espaço comum e democráticoProblematização da escolarização doméstica: uma defesa da escola pública enquanto espaço comum e democráticoHome schoolingConservative neoliberal governmentalityTeachersDefense of public schoolEscolarização domésticaGovernamentalidade neoliberal conservadoraDocênciaDefesa da escola públicaEscolarização domésticaGovernamentalidade neoliberal conservadoraDocênciaDefesa da escola públicaThis paper problematizes home schooling by analyzing bills currently under review in the Chamber of Deputies, as well as reports by mothers on the intensification of homeschooling during the coronavirus crisis. We understand that the proposal of homeschooling is aligned with a conservative neoliberal governmentality with a focus on the processes of individualization, exclusion, and teacher de-professionalization, which have prevented the schooling process from being shared in the common, public, and democratic school setting. As a form of resistance to such a process, we have brought up the concept of common as proposed by Dardot and Laval, which has enabled us to think of school as a non-appropriable setting.Este artigo problematiza a escolarização doméstica, analisando Projetos de Lei em trâmite na Câmara de Deputados, assim como relatos de mães sobre a intensificação da escolarização doméstica em meio à crise do coronavírus. Compreendemos que a proposta de escolarização doméstica se alinha a uma governamentalidade neoliberal conservadora, cuja centralidade está nos processos de individualização, exclusão e desprofissionalização docente, impedindo o compartilhamento do processo de escolarização no espaço comum, público e democrático da escola. Como forma de resistência a tal processo, apresentamos o conceito de comum, proposto por Dardot e Laval, o qual nos permite pensar a escola como espaço inapropriável.Este artigo problematiza a escolarização doméstica, analisando Projetos de Lei em trâmite na Câmara de Deputados, assim como relatos de mães sobre a intensificação da escolarização doméstica em meio à crise do coronavírus. Compreendemos que a proposta de escolarização doméstica se alinha a uma governamentalidade neoliberal conservadora, cuja centralidade está nos processos de individualização, exclusão e desprofissionalização docente, impedindo o compartilhamento do processo de escolarização no espaço comum, público e democrático da escola. Como forma de resistência a tal processo, apresentamos o conceito de comum, proposto por Dardot e Laval, o qual nos permite pensar a escola como espaço inapropriável.Universidade Estadual de Campinas2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200040.pdfPro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200040.pdfPro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200040.pdf1980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497/29615https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497/29616Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTraversini, Clarice Salete TraversiniLockmann, Kamila 2022-12-07T13:44:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670497Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-12-07T13:44:07Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space Problematização da escolarização doméstica: uma defesa da escola pública enquanto espaço comum e democrático Problematização da escolarização doméstica: uma defesa da escola pública enquanto espaço comum e democrático |
title |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space |
spellingShingle |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space Traversini, Clarice Salete Traversini Home schooling Conservative neoliberal governmentality Teachers Defense of public school Escolarização doméstica Governamentalidade neoliberal conservadora Docência Defesa da escola pública Escolarização doméstica Governamentalidade neoliberal conservadora Docência Defesa da escola pública |
title_short |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space |
title_full |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space |
title_fullStr |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space |
title_full_unstemmed |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space |
title_sort |
Problematizing of homeschooling: a defense of the public school as a common democratic space |
author |
Traversini, Clarice Salete Traversini |
author_facet |
Traversini, Clarice Salete Traversini Lockmann, Kamila |
author_role |
author |
author2 |
Lockmann, Kamila |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Traversini, Clarice Salete Traversini Lockmann, Kamila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Home schooling Conservative neoliberal governmentality Teachers Defense of public school Escolarização doméstica Governamentalidade neoliberal conservadora Docência Defesa da escola pública Escolarização doméstica Governamentalidade neoliberal conservadora Docência Defesa da escola pública |
topic |
Home schooling Conservative neoliberal governmentality Teachers Defense of public school Escolarização doméstica Governamentalidade neoliberal conservadora Docência Defesa da escola pública Escolarização doméstica Governamentalidade neoliberal conservadora Docência Defesa da escola pública |
description |
This paper problematizes home schooling by analyzing bills currently under review in the Chamber of Deputies, as well as reports by mothers on the intensification of homeschooling during the coronavirus crisis. We understand that the proposal of homeschooling is aligned with a conservative neoliberal governmentality with a focus on the processes of individualization, exclusion, and teacher de-professionalization, which have prevented the schooling process from being shared in the common, public, and democratic school setting. As a form of resistance to such a process, we have brought up the concept of common as proposed by Dardot and Laval, which has enabled us to think of school as a non-appropriable setting. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497/29615 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8670497/29616 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200040.pdf Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200040.pdf Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200040.pdf 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190103777280 |