Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loureiro, Carine Bueira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lopes, Maura Corcini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669376
Resumo: By understanding that, nowadays, the dissemination of digital technologies in education lacks discussions that go beyond the defense of the use of technological artifacts as learning tools, this article aims to problematize the intersections that the algorithmic governmentality creates in the relationship between digital technologies in education. Taking the fifth competence defended in the National Common Curricular Base (BNCC) as a starting point, this problematization points out the need to understand the implications of algorithmic modeling for a formative education, more focused on human relations. Communicating, accessing and disseminating information in a responsible, thoughtful and critical way requires that the propagation of digital technologies in education be inscribed in a debate more attuned to sociological, philosophical and even political issues
id UNICAMP-19_06e20d44d9a7a60ad0d3f1a2b9c991e9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669376
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating informationTecnologias digitales en la educación: comunicar, accesar y difundir informacionesTecnologias digitais na educação : comunicar, acessar e disseminar informaçõesInformatics in educationGovernmentality algorithmicsCommon Curricular National BaseInformática na educaçãoGovernamentalidade algorítmicaBase Nacional Comum CurricularInformática en la educaciónGubernamentalidad algorítmicaBase Nacional Común CurricularBy understanding that, nowadays, the dissemination of digital technologies in education lacks discussions that go beyond the defense of the use of technological artifacts as learning tools, this article aims to problematize the intersections that the algorithmic governmentality creates in the relationship between digital technologies in education. Taking the fifth competence defended in the National Common Curricular Base (BNCC) as a starting point, this problematization points out the need to understand the implications of algorithmic modeling for a formative education, more focused on human relations. Communicating, accessing and disseminating information in a responsible, thoughtful and critical way requires that the propagation of digital technologies in education be inscribed in a debate more attuned to sociological, philosophical and even political issuesA partir del entendimiento de que, en la actualidad, la difusión de las tecnologías digitales en la educación carece de discusiones que vayan más allá de la defensa del uso de los artefactos tecnológicos como herramienta de aprendizaje, este articulo tiene como objetivo problematizar el cruce que la gubernamentalidad algorítmica produce en la relación entre tecnologías digitales en la educación. Al tomar como punto de partida la quinta competencia defendida en la Base Nacional Común Curricular (BNCC), la problematización, basada en autores post estructuralistas, apunta la necesidad de entendimiento de las implicaciones del modelado algorítmico para una educación formativa, más centrada en las relaciones humanas. Comunicar, accesar y difundir informaciones de forma responsable, reflexiva y crítica requiere que la propagación de las tecnologías digitales en la educación se inscriba en un debate más acorde con cuestiones sociológicas, filosóficas e incluso políticasA partir do entendimento de que, na atualidade, disseminação das tecnologias digitais na educação carece de discussões que ultrapassem a defesa do uso dos artefatos tecnológicos como ferramentas de aprendizagem, este artigo tem como objetivo problematizar os atravessamentos que a governamentalidade algorítmica produz na relação entre tecnologias digitais na educação. Ao tomar como ponto de partida a quinta competência defendida na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), a problematização, pautada em autores pós-estruturalistas, aponta a necessidade de entendimento das implicações da modelagem algorítmica para uma educação formativa, mais voltada para as relações humanas. Comunicar, acessar e disseminar informações de forma responsável, refletida e crítica requer que a propagação das tecnologias digitais na educação seja inscrita em um debate mais afinado com questões sociológicas, filosóficas e até mesmo políticasUniversidade Estadual de Campinas2024-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866937610.20396/etd.v26i00.8669376ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024010ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024010ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e0240101676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669376/33574Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLoureiro, Carine BueiraLopes, Maura Corcini2024-04-10T11:57:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669376Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-04-10T11:57:48ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
Tecnologias digitales en la educación: comunicar, accesar y difundir informaciones
Tecnologias digitais na educação : comunicar, acessar e disseminar informações
title Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
spellingShingle Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
Loureiro, Carine Bueira
Informatics in education
Governmentality algorithmics
Common Curricular National Base
Informática na educação
Governamentalidade algorítmica
Base Nacional Comum Curricular
Informática en la educación
Gubernamentalidad algorítmica
Base Nacional Común Curricular
title_short Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
title_full Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
title_fullStr Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
title_full_unstemmed Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
title_sort Digital technologies in education: communicating, accessing and disseminating information
author Loureiro, Carine Bueira
author_facet Loureiro, Carine Bueira
Lopes, Maura Corcini
author_role author
author2 Lopes, Maura Corcini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loureiro, Carine Bueira
Lopes, Maura Corcini
dc.subject.por.fl_str_mv Informatics in education
Governmentality algorithmics
Common Curricular National Base
Informática na educação
Governamentalidade algorítmica
Base Nacional Comum Curricular
Informática en la educación
Gubernamentalidad algorítmica
Base Nacional Común Curricular
topic Informatics in education
Governmentality algorithmics
Common Curricular National Base
Informática na educação
Governamentalidade algorítmica
Base Nacional Comum Curricular
Informática en la educación
Gubernamentalidad algorítmica
Base Nacional Común Curricular
description By understanding that, nowadays, the dissemination of digital technologies in education lacks discussions that go beyond the defense of the use of technological artifacts as learning tools, this article aims to problematize the intersections that the algorithmic governmentality creates in the relationship between digital technologies in education. Taking the fifth competence defended in the National Common Curricular Base (BNCC) as a starting point, this problematization points out the need to understand the implications of algorithmic modeling for a formative education, more focused on human relations. Communicating, accessing and disseminating information in a responsible, thoughtful and critical way requires that the propagation of digital technologies in education be inscribed in a debate more attuned to sociological, philosophical and even political issues
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669376
10.20396/etd.v26i00.8669376
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669376
identifier_str_mv 10.20396/etd.v26i00.8669376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8669376/33574
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Continuous publication; e024010
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 26 (2024): Publicación continua; e024010
ETD - Educação Temática Digital; v. 26 (2024): Publicação contínua; e024010
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649087844352