The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Marcia Maria Ribera
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Martins Real, Giselle Cristina, Bagnato, Maria Helena Salgado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1234
Resumo: This work has the objective to analyze the perception of the egresses of nursing about the curricular changes of nursing graduation since 1990.  It is deal with a qualitative search, which used a bibliographic survey, a documental analysis of content and the field research by questionnaire and the focal group, has been the support the analysis of the content. The egresses of the Universidade Estadual of Mato Grosso do Sul, graduated between 2004 and 2009, being three groups graduated under the curricular legislation from 1994, and three groups under the National Curricular Policies for the graduation course of nursing from 2001. In the results, the egresses distinguished their participation in doing the present Political Pedagogical Project of the course, besides to point out as the integrality and the curricular probation oversee. We believe this studies and discussions being to continue, including all of the authors of the process. Inferred that the curricular matrix of the course have been attempting the present curricular orientations, managing with nurses graduation able to the health policy. Hoping to contribute to the educational policies to suscitate reflections and debates about the the object. 
id UNICAMP-19_0cc610c7e32618a00f4679d196f65f2a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1234
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing courseLa percepción de los graduados en los cambios curriculares que se han producido en el curso de pregrado en enfermeríaA percepção de egressos sobre as transformações curriculares ocorridas no curso de graduação em enfermagemHigher level. Nursing. Egresses.La educación superior. Enfermería. Graduados.Edubase - Base Nacional de EducaçãoEducação superior. Enfermagem. Egressos.Edubase - Base Nacional de EducaçãoThis work has the objective to analyze the perception of the egresses of nursing about the curricular changes of nursing graduation since 1990.  It is deal with a qualitative search, which used a bibliographic survey, a documental analysis of content and the field research by questionnaire and the focal group, has been the support the analysis of the content. The egresses of the Universidade Estadual of Mato Grosso do Sul, graduated between 2004 and 2009, being three groups graduated under the curricular legislation from 1994, and three groups under the National Curricular Policies for the graduation course of nursing from 2001. In the results, the egresses distinguished their participation in doing the present Political Pedagogical Project of the course, besides to point out as the integrality and the curricular probation oversee. We believe this studies and discussions being to continue, including all of the authors of the process. Inferred that the curricular matrix of the course have been attempting the present curricular orientations, managing with nurses graduation able to the health policy. Hoping to contribute to the educational policies to suscitate reflections and debates about the the object. Este trabalho objetiva analisar a percepção dos egressos do curso de Enfermagem sobre as modificações curriculares ocorridas na graduação em Enfermagem a partir da década de 1990. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que utilizou o levantamento bibliográfico, a análise documental e a pesquisa de campo por meio de questionários e de grupo focal, tendo como suporte a análise de conteúdo. Participaram os egressos da graduação em Enfermagem da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul, formados entre 2004 e 2009, sendo três turmas formadas sob a legislação curricular de 1994 e três turmas sob as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Enfermagem, de 2001. Nos resultados, os egressos destacaram sua participação na construção do atual Projeto político-pedagógico do curso, além de ressaltarem pontos como a integralidade e o estágio curricular supervisionado. Acredita-se que estudos e discussões sobre a proposta curricular devem continuar, incluindo todos os atores do processo. Inferiu-se que a matriz curricular do curso vem atendendo às orientações curriculares atuais, articulando-se estreitamente com a formação de enfermeiros aptos às demandas da política de saúde. Espera-se contribuir para as políticas educacionais, suscitando reflexões e debates a respeito do tema. Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa EmpíricaPesquisa Empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123410.20396/etd.v14i2.1234ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 275-289ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 275-289ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 275-2891676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1234/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Marcia Maria RiberaMartins Real, Giselle CristinaBagnato, Maria Helena Salgado2017-10-06T09:26:23Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1234Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.494450ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
La percepción de los graduados en los cambios curriculares que se han producido en el curso de pregrado en enfermería
A percepção de egressos sobre as transformações curriculares ocorridas no curso de graduação em enfermagem
title The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
spellingShingle The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
Lopes, Marcia Maria Ribera
Higher level. Nursing. Egresses.
La educación superior. Enfermería. Graduados.
Edubase - Base Nacional de Educação
Educação superior. Enfermagem. Egressos.
Edubase - Base Nacional de Educação
title_short The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
title_full The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
title_fullStr The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
title_full_unstemmed The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
title_sort The perception of the egresses about the curricular changes occurred during the nursing course
author Lopes, Marcia Maria Ribera
author_facet Lopes, Marcia Maria Ribera
Martins Real, Giselle Cristina
Bagnato, Maria Helena Salgado
author_role author
author2 Martins Real, Giselle Cristina
Bagnato, Maria Helena Salgado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Marcia Maria Ribera
Martins Real, Giselle Cristina
Bagnato, Maria Helena Salgado
dc.subject.por.fl_str_mv Higher level. Nursing. Egresses.
La educación superior. Enfermería. Graduados.
Edubase - Base Nacional de Educação
Educação superior. Enfermagem. Egressos.
Edubase - Base Nacional de Educação
topic Higher level. Nursing. Egresses.
La educación superior. Enfermería. Graduados.
Edubase - Base Nacional de Educação
Educação superior. Enfermagem. Egressos.
Edubase - Base Nacional de Educação
description This work has the objective to analyze the perception of the egresses of nursing about the curricular changes of nursing graduation since 1990.  It is deal with a qualitative search, which used a bibliographic survey, a documental analysis of content and the field research by questionnaire and the focal group, has been the support the analysis of the content. The egresses of the Universidade Estadual of Mato Grosso do Sul, graduated between 2004 and 2009, being three groups graduated under the curricular legislation from 1994, and three groups under the National Curricular Policies for the graduation course of nursing from 2001. In the results, the egresses distinguished their participation in doing the present Political Pedagogical Project of the course, besides to point out as the integrality and the curricular probation oversee. We believe this studies and discussions being to continue, including all of the authors of the process. Inferred that the curricular matrix of the course have been attempting the present curricular orientations, managing with nurses graduation able to the health policy. Hoping to contribute to the educational policies to suscitate reflections and debates about the the object. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Empírica
Pesquisa Empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1234
10.20396/etd.v14i2.1234
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1234
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1234
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1234/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 275-289
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 275-289
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 275-289
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652442238976