Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230 |
Resumo: | This paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation. |
id |
UNICAMP-19_11cee551b6f870d3e5595d2d4dfef36e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1230 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in schoolProducción de imagen y la construcción de significado:Un taller de trabajo con los jóvenes en la escuelaProdução de imagens e construção de sentidos: uma oficina com jovens na escolaImage. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience.Young. School. Subjetividad.Psicologia da EducaçãoJovens. Escola. Subjetividade.Psicologia da EducaçãoThis paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation. Este trabalho discute o processo de subjetivação dos jovens e as novas formas de produção de conhecimento. Analisa a criação e o desenvolvimento de uma oficina com alunos em uma escola pública da cidade de Niterói-Rio de Janeiro. A imagem (fotografia, fanzine, fotolog, etc.) é utilizada na oficina como estratégia de comunicação para criar um espaço de reflexão e construção de sentido com os estudantes. Utiliza o método da pesquisa-intervenção para construir um conhecimento com os jovens sobre sua relação com a escola hoje. O trabalho foi desenvolvido na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense e contou com o apoio da FAPERJ e do CNPq, através de bolsas de iniciação científica. Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativaPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123010.20396/etd.v14i2.1230ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-2191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoutinho, LucianaLehmann, Lucia de Mello e Souza2017-10-05T14:44:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1230Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.244727ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school Producción de imagen y la construcción de significado:Un taller de trabajo con los jóvenes en la escuela Produção de imagens e construção de sentidos: uma oficina com jovens na escola |
title |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school |
spellingShingle |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school Coutinho, Luciana Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience. Young. School. Subjetividad. Psicologia da Educação Jovens. Escola. Subjetividade. Psicologia da Educação |
title_short |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school |
title_full |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school |
title_fullStr |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school |
title_full_unstemmed |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school |
title_sort |
Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school |
author |
Coutinho, Luciana |
author_facet |
Coutinho, Luciana Lehmann, Lucia de Mello e Souza |
author_role |
author |
author2 |
Lehmann, Lucia de Mello e Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coutinho, Luciana Lehmann, Lucia de Mello e Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience. Young. School. Subjetividad. Psicologia da Educação Jovens. Escola. Subjetividade. Psicologia da Educação |
topic |
Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience. Young. School. Subjetividad. Psicologia da Educação Jovens. Escola. Subjetividade. Psicologia da Educação |
description |
This paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa qualitativa Pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230 10.20396/etd.v14i2.1230 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i2.1230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652431753216 |