Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coutinho, Luciana
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lehmann, Lucia de Mello e Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230
Resumo: This paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation.
id UNICAMP-19_11cee551b6f870d3e5595d2d4dfef36e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1230
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Image production and construction of meanings: a workshop with young people in schoolProducción de imagen y la construcción de significado:Un taller de trabajo con los jóvenes en la escuelaProdução de imagens e construção de sentidos: uma oficina com jovens na escolaImage. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience.Young. School. Subjetividad.Psicologia da EducaçãoJovens. Escola. Subjetividade.Psicologia da EducaçãoThis paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation. Este trabalho discute o processo de subjetivação dos jovens e as novas formas de produção de conhecimento. Analisa a criação e o desenvolvimento de uma oficina com alunos em uma escola pública da cidade de Niterói-Rio de Janeiro. A imagem (fotografia, fanzine, fotolog, etc.) é utilizada na oficina como estratégia de comunicação para criar um espaço de reflexão e construção de sentido com os estudantes. Utiliza o método da pesquisa-intervenção para construir um conhecimento com os jovens sobre sua relação com a escola hoje. O trabalho foi desenvolvido na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense e contou com o apoio da FAPERJ e do CNPq, através de bolsas de iniciação científica. Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativaPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/123010.20396/etd.v14i2.1230ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-2191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoutinho, LucianaLehmann, Lucia de Mello e Souza2017-10-05T14:44:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1230Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.244727ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
Producción de imagen y la construcción de significado:Un taller de trabajo con los jóvenes en la escuela
Produção de imagens e construção de sentidos: uma oficina com jovens na escola
title Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
spellingShingle Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
Coutinho, Luciana
Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience.
Young. School. Subjetividad.
Psicologia da Educação
Jovens. Escola. Subjetividade.
Psicologia da Educação
title_short Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
title_full Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
title_fullStr Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
title_full_unstemmed Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
title_sort Image production and construction of meanings: a workshop with young people in school
author Coutinho, Luciana
author_facet Coutinho, Luciana
Lehmann, Lucia de Mello e Souza
author_role author
author2 Lehmann, Lucia de Mello e Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coutinho, Luciana
Lehmann, Lucia de Mello e Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience.
Young. School. Subjetividad.
Psicologia da Educação
Jovens. Escola. Subjetividade.
Psicologia da Educação
topic Image. Self-image. Market economy. Formation of the sensible. Experience.
Young. School. Subjetividad.
Psicologia da Educação
Jovens. Escola. Subjetividade.
Psicologia da Educação
description This paper discusses the subjectivity process of young people and new forms of knowledge production. Examines the creation and the development of a workshop, with students, in a public school in the city of Niteroi, Rio de Janeiro. The image (picture, fanzine, fotolog, etc.) is used, in the workshop, as a strategy of communication to create a space for reflection and construction of meaning with students. Uses research and intervention to build knowledge about their relantionship with school today. This work was developed at Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação and has support from FAPERJ and CNPq through grants for scientific initiation.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa qualitativa
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230
10.20396/etd.v14i2.1230
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1230/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 202-219
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652431753216