Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Martins, Analice de Oliveira, Souza, Carlos Henrique Medeiros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993
Resumo: Considering that Information and Communication Technologies, their mediations and languages, promote challenges for the formative processes, the article sets out the reflections based on the need to know how ICT themes and their consequences (Media Culture, Digital Culture) are inserted into undergraduate degrees from the perspective of media education. For this, the curricular approach of Media Education in Licentiate degrees in Letters (Portuguese Language and Literature) is verified through the three media-educational dimensions: methodological-instrumental, critical and expressive-productive, in the following Higher Education Institutions (HEI) ): UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO and IFF, using questionnaires directed to course coordinators and teachers of ICT-related subjects. The results found that the theme is still little explored in Licentiate degrees, following a disciplinary curriculum introduction with methodological and critical bias, and decentralized the main formative axis.
id UNICAMP-19_47d55afbc575048f95c1f40c173c7ab1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657993
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in lettersPerspectiva de los formadores: integración curricular de las TIC en licenciaturas de letrasPerspetiva dos formadores : integração curricular das TICs em licenciaturas de letrasEducación en medios Formación docente Cultura digitalTecnología de la información y la comunicaciónMedia education Teacher training Digital cultureInformation and communication technologyEducação midiáticaFormação de professorCultura digitalTecnologia de informação e comunicaçãoConsidering that Information and Communication Technologies, their mediations and languages, promote challenges for the formative processes, the article sets out the reflections based on the need to know how ICT themes and their consequences (Media Culture, Digital Culture) are inserted into undergraduate degrees from the perspective of media education. For this, the curricular approach of Media Education in Licentiate degrees in Letters (Portuguese Language and Literature) is verified through the three media-educational dimensions: methodological-instrumental, critical and expressive-productive, in the following Higher Education Institutions (HEI) ): UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO and IFF, using questionnaires directed to course coordinators and teachers of ICT-related subjects. The results found that the theme is still little explored in Licentiate degrees, following a disciplinary curriculum introduction with methodological and critical bias, and decentralized the main formative axis.Teniendo en cuenta que las Tecnologías de la Información y la Comunicación, sus mediaciones y lenguajes, generan desafíos para los procesos formativos, el artículo establece las reflexiones de la necesidad de saber cómo se insertan los temas de las TIC y sus consecuencias (Cultura de los Medios, Cultura Digital) en las licenciaturas en perspectiva de la educación en medios. Para ello, se verifica el enfoque curricular de la Educación en Medios en los cursos de Licenciatura en Letras (lengua y literatura portuguesas)) a través de las tres dimensiones educativas mediáticas: metodológica-instrumental, crítica y expresiva-productiva, en las siguientes Instituciones de Educación Superior (IES) ) público: UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO e IFF, con el uso de cuestionarios dirigidos a los coordinadores de cursos y profesores de materias relacionadas con las TIC. Los resultados encontraron que el tema aún es poco explorado en las licenciaturas, luego de una introducción disciplinaria del currículo con sesgo metodológico y crítico, y descentralizó el eje formativo principal.Ao considerar que as Tecnologias de Informação e Comunicação, suas mediações e linguagens, impulsionam desafios para os processos formativos, o artigo ambienta as reflexões a partir da necessidade de conhecer como temáticas das TICs e seus desdobramentos (Cultura midiática, Cultura digital) são inseridos nas licenciaturas, sob a perspectiva da Midiaeducação. Para isso, verifica-se a abordagem curricular da Educação para as mídias em licenciaturas dos cursos de Letras (Português-Literaturas) por meio das três dimensões midiaeducativa: metodológico-instrumental, lcrítica e expressivo-produtiva, nas seguintes Instituições de Ensino Superior (IES) públicas: UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO e IFF, com utilização de questionários direcionados aos coordenadores do curso e professores das disciplinas sobre temáticas relacionadas as TICs. Os resultados constataram que o tema é ainda pouco explorado nas licenciaturas, seguindo uma introdução curricular disciplinar com viés metodológico e crítico, e descentralizado do eixo principal formativo.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865799310.20396/etd.v23i4.8657993ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 818-841ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 818-841ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 818-8411676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993/27529Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Cortes, Tanisse Paes Bóvio BarcelosMartins, Analice de Oliveira Souza, Carlos Henrique Medeiros de2021-11-23T17:02:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657993Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.518671ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
Perspectiva de los formadores: integración curricular de las TIC en licenciaturas de letras
Perspetiva dos formadores : integração curricular das TICs em licenciaturas de letras
title Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
spellingShingle Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos
Educación en medios
Formación docente
Cultura digital
Tecnología de la información y la comunicación
Media education
Teacher training
Digital culture
Information and communication technology
Educação midiática
Formação de professor
Cultura digital
Tecnologia de informação e comunicação
title_short Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
title_full Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
title_fullStr Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
title_full_unstemmed Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
title_sort Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
author Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos
author_facet Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos
Martins, Analice de Oliveira
Souza, Carlos Henrique Medeiros de
author_role author
author2 Martins, Analice de Oliveira
Souza, Carlos Henrique Medeiros de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos
Martins, Analice de Oliveira
Souza, Carlos Henrique Medeiros de
dc.subject.por.fl_str_mv Educación en medios
Formación docente
Cultura digital
Tecnología de la información y la comunicación
Media education
Teacher training
Digital culture
Information and communication technology
Educação midiática
Formação de professor
Cultura digital
Tecnologia de informação e comunicação
topic Educación en medios
Formación docente
Cultura digital
Tecnología de la información y la comunicación
Media education
Teacher training
Digital culture
Information and communication technology
Educação midiática
Formação de professor
Cultura digital
Tecnologia de informação e comunicação
description Considering that Information and Communication Technologies, their mediations and languages, promote challenges for the formative processes, the article sets out the reflections based on the need to know how ICT themes and their consequences (Media Culture, Digital Culture) are inserted into undergraduate degrees from the perspective of media education. For this, the curricular approach of Media Education in Licentiate degrees in Letters (Portuguese Language and Literature) is verified through the three media-educational dimensions: methodological-instrumental, critical and expressive-productive, in the following Higher Education Institutions (HEI) ): UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO and IFF, using questionnaires directed to course coordinators and teachers of ICT-related subjects. The results found that the theme is still little explored in Licentiate degrees, following a disciplinary curriculum introduction with methodological and critical bias, and decentralized the main formative axis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993
10.20396/etd.v23i4.8657993
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i4.8657993
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993/27529
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 818-841
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 818-841
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 818-841
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654920024064