Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993 |
Resumo: | Considering that Information and Communication Technologies, their mediations and languages, promote challenges for the formative processes, the article sets out the reflections based on the need to know how ICT themes and their consequences (Media Culture, Digital Culture) are inserted into undergraduate degrees from the perspective of media education. For this, the curricular approach of Media Education in Licentiate degrees in Letters (Portuguese Language and Literature) is verified through the three media-educational dimensions: methodological-instrumental, critical and expressive-productive, in the following Higher Education Institutions (HEI) ): UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO and IFF, using questionnaires directed to course coordinators and teachers of ICT-related subjects. The results found that the theme is still little explored in Licentiate degrees, following a disciplinary curriculum introduction with methodological and critical bias, and decentralized the main formative axis. |
id |
UNICAMP-19_47d55afbc575048f95c1f40c173c7ab1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657993 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in lettersPerspectiva de los formadores: integración curricular de las TIC en licenciaturas de letrasPerspetiva dos formadores : integração curricular das TICs em licenciaturas de letrasEducación en medios Formación docente Cultura digitalTecnología de la información y la comunicaciónMedia education Teacher training Digital cultureInformation and communication technologyEducação midiáticaFormação de professorCultura digitalTecnologia de informação e comunicaçãoConsidering that Information and Communication Technologies, their mediations and languages, promote challenges for the formative processes, the article sets out the reflections based on the need to know how ICT themes and their consequences (Media Culture, Digital Culture) are inserted into undergraduate degrees from the perspective of media education. For this, the curricular approach of Media Education in Licentiate degrees in Letters (Portuguese Language and Literature) is verified through the three media-educational dimensions: methodological-instrumental, critical and expressive-productive, in the following Higher Education Institutions (HEI) ): UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO and IFF, using questionnaires directed to course coordinators and teachers of ICT-related subjects. The results found that the theme is still little explored in Licentiate degrees, following a disciplinary curriculum introduction with methodological and critical bias, and decentralized the main formative axis.Teniendo en cuenta que las Tecnologías de la Información y la Comunicación, sus mediaciones y lenguajes, generan desafíos para los procesos formativos, el artículo establece las reflexiones de la necesidad de saber cómo se insertan los temas de las TIC y sus consecuencias (Cultura de los Medios, Cultura Digital) en las licenciaturas en perspectiva de la educación en medios. Para ello, se verifica el enfoque curricular de la Educación en Medios en los cursos de Licenciatura en Letras (lengua y literatura portuguesas)) a través de las tres dimensiones educativas mediáticas: metodológica-instrumental, crítica y expresiva-productiva, en las siguientes Instituciones de Educación Superior (IES) ) público: UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO e IFF, con el uso de cuestionarios dirigidos a los coordinadores de cursos y profesores de materias relacionadas con las TIC. Los resultados encontraron que el tema aún es poco explorado en las licenciaturas, luego de una introducción disciplinaria del currículo con sesgo metodológico y crítico, y descentralizó el eje formativo principal.Ao considerar que as Tecnologias de Informação e Comunicação, suas mediações e linguagens, impulsionam desafios para os processos formativos, o artigo ambienta as reflexões a partir da necessidade de conhecer como temáticas das TICs e seus desdobramentos (Cultura midiática, Cultura digital) são inseridos nas licenciaturas, sob a perspectiva da Midiaeducação. Para isso, verifica-se a abordagem curricular da Educação para as mídias em licenciaturas dos cursos de Letras (Português-Literaturas) por meio das três dimensões midiaeducativa: metodológico-instrumental, lcrítica e expressivo-produtiva, nas seguintes Instituições de Ensino Superior (IES) públicas: UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO e IFF, com utilização de questionários direcionados aos coordenadores do curso e professores das disciplinas sobre temáticas relacionadas as TICs. Os resultados constataram que o tema é ainda pouco explorado nas licenciaturas, seguindo uma introdução curricular disciplinar com viés metodológico e crítico, e descentralizado do eixo principal formativo.Universidade Estadual de Campinas2021-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865799310.20396/etd.v23i4.8657993ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 818-841ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 818-841ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 818-8411676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993/27529Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Cortes, Tanisse Paes Bóvio BarcelosMartins, Analice de Oliveira Souza, Carlos Henrique Medeiros de2021-11-23T17:02:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657993Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.518671ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters Perspectiva de los formadores: integración curricular de las TIC en licenciaturas de letras Perspetiva dos formadores : integração curricular das TICs em licenciaturas de letras |
title |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters |
spellingShingle |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos Educación en medios Formación docente Cultura digital Tecnología de la información y la comunicación Media education Teacher training Digital culture Information and communication technology Educação midiática Formação de professor Cultura digital Tecnologia de informação e comunicação |
title_short |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters |
title_full |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters |
title_fullStr |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters |
title_full_unstemmed |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters |
title_sort |
Teacher trainers perspective: ICT curricular integration in licentiate degrees in letters |
author |
Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos |
author_facet |
Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos Martins, Analice de Oliveira Souza, Carlos Henrique Medeiros de |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Analice de Oliveira Souza, Carlos Henrique Medeiros de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cortes, Tanisse Paes Bóvio Barcelos Martins, Analice de Oliveira Souza, Carlos Henrique Medeiros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educación en medios Formación docente Cultura digital Tecnología de la información y la comunicación Media education Teacher training Digital culture Information and communication technology Educação midiática Formação de professor Cultura digital Tecnologia de informação e comunicação |
topic |
Educación en medios Formación docente Cultura digital Tecnología de la información y la comunicación Media education Teacher training Digital culture Information and communication technology Educação midiática Formação de professor Cultura digital Tecnologia de informação e comunicação |
description |
Considering that Information and Communication Technologies, their mediations and languages, promote challenges for the formative processes, the article sets out the reflections based on the need to know how ICT themes and their consequences (Media Culture, Digital Culture) are inserted into undergraduate degrees from the perspective of media education. For this, the curricular approach of Media Education in Licentiate degrees in Letters (Portuguese Language and Literature) is verified through the three media-educational dimensions: methodological-instrumental, critical and expressive-productive, in the following Higher Education Institutions (HEI) ): UERJ, UFRJ, UFF, UFRRJ, UNIRIO and IFF, using questionnaires directed to course coordinators and teachers of ICT-related subjects. The results found that the theme is still little explored in Licentiate degrees, following a disciplinary curriculum introduction with methodological and critical bias, and decentralized the main formative axis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993 10.20396/etd.v23i4.8657993 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i4.8657993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657993/27529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 4 (2021): Experiências, aprendizagens, narrativas; 818-841 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 4 (2021): Experiences, learning, narratives; 818-841 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 4 (2021): Experiencias, aprendizajes, narrativas; 818-841 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654920024064 |