The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pozzer, Adecir
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moura, Rosana Silva de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094
Resumo: This essay wants to think the meanings of spatiality as a formative dimension, both in academy and in relation to the phenomenon of migration. We start from comprising that we have always been hermeneutically placed and this is fundamentally based on spatiality. In terms of hermeneutical phenomenology, spatiality combines space and time in its own way, as it is guided by the sense of being-in-the-world. Our purpose is to think about some aspects of this phenomenon considering this philosophical-conceptual exercise already as a formative exercise of thinking. Therefore, the fundamental questions are: To what extent can a philosophical-conceptual approach be formative? What makes us think?
id UNICAMP-19_5d0d78569679d268f5284c68c4fb7b94
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664094
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenonSentidos de espacialidad como dimensión formativa: una incursión filosófica en el fenómeno de las migracionesSentidos de espacialidade enquanto dimensão formativa: uma incursão filosófica no fenômeno das migraçõesEspacialidadMigracionesDimensión formativaSpatialityMigrationsFormative dimensionEspacialidadeMigraçõesDimensão formativaThis essay wants to think the meanings of spatiality as a formative dimension, both in academy and in relation to the phenomenon of migration. We start from comprising that we have always been hermeneutically placed and this is fundamentally based on spatiality. In terms of hermeneutical phenomenology, spatiality combines space and time in its own way, as it is guided by the sense of being-in-the-world. Our purpose is to think about some aspects of this phenomenon considering this philosophical-conceptual exercise already as a formative exercise of thinking. Therefore, the fundamental questions are: To what extent can a philosophical-conceptual approach be formative? What makes us think?Este ensayo aborda sentidos de espacialidad como dimensión formativa tanto en la academia como en relación con el fenómeno de las migraciones. Partimos del entendimiento de que siempre hemos estado situados hermenéuticamente y esto se basa fundamentalmente en la espacialidad. En términos de la fenomenología hermenéutica, la espacialidad combina el espacio y el tiempo a su manera, ya que está guiada por el sentido de estar-en-el-mundo. Nuestro propósito es pensar  sobre algunos aspectos de este fenómeno considerando este ejercicio filosófico-conceptual como un ejercicio de pensamiento formativo. Por tanto, las preguntas fundamentales son: ¿Hasta qué punto puede ser formativo un enfoque filosófico-conceptual? ¿Qué nos hace pensar?  Este ensaio aborda sentidos de espacialidade como uma dimensão formativa seja na academia seja em relação ao fenômeno das migrações. Partimos da compreensão de estarmos desde sempre situados hermeneuticamente e isto tem como base fundamental a espacialidade. Em termos da fenomenologia hermenêutica a espacialidade conjuga espaço e tempo de modo próprio, porquanto se orienta pelo sentido de ser-no-mundo. Nosso propósito é o de pensar alguns aspectos deste fenômeno considerando este exercício filosófico-conceitual já como exercício de pensamento de caráter formativo. Logo, as questões fundamentais são: Em que medida uma via de acesso filosófico-conceitual pode ser formativa? O que nos faz pensar?Universidade Estadual de Campinas2021-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866409410.20396/etd.v23i3.8664094ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 592-604ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 592-604ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 592-6041676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094/27108Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Adecir Pozzer, Rosana Silva de Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPozzer, AdecirMoura, Rosana Silva de 2021-08-18T14:51:23Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664094Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:39.505198ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
Sentidos de espacialidad como dimensión formativa: una incursión filosófica en el fenómeno de las migraciones
Sentidos de espacialidade enquanto dimensão formativa: uma incursão filosófica no fenômeno das migrações
title The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
spellingShingle The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
Pozzer, Adecir
Espacialidad
Migraciones
Dimensión formativa
Spatiality
Migrations
Formative dimension
Espacialidade
Migrações
Dimensão formativa
title_short The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
title_full The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
title_fullStr The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
title_full_unstemmed The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
title_sort The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
author Pozzer, Adecir
author_facet Pozzer, Adecir
Moura, Rosana Silva de
author_role author
author2 Moura, Rosana Silva de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pozzer, Adecir
Moura, Rosana Silva de
dc.subject.por.fl_str_mv Espacialidad
Migraciones
Dimensión formativa
Spatiality
Migrations
Formative dimension
Espacialidade
Migrações
Dimensão formativa
topic Espacialidad
Migraciones
Dimensión formativa
Spatiality
Migrations
Formative dimension
Espacialidade
Migrações
Dimensão formativa
description This essay wants to think the meanings of spatiality as a formative dimension, both in academy and in relation to the phenomenon of migration. We start from comprising that we have always been hermeneutically placed and this is fundamentally based on spatiality. In terms of hermeneutical phenomenology, spatiality combines space and time in its own way, as it is guided by the sense of being-in-the-world. Our purpose is to think about some aspects of this phenomenon considering this philosophical-conceptual exercise already as a formative exercise of thinking. Therefore, the fundamental questions are: To what extent can a philosophical-conceptual approach be formative? What makes us think?
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094
10.20396/etd.v23i3.8664094
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i3.8664094
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094/27108
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Adecir Pozzer, Rosana Silva de Moura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Adecir Pozzer, Rosana Silva de Moura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 592-604
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 592-604
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 592-604
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655198945280