The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094 |
Resumo: | This essay wants to think the meanings of spatiality as a formative dimension, both in academy and in relation to the phenomenon of migration. We start from comprising that we have always been hermeneutically placed and this is fundamentally based on spatiality. In terms of hermeneutical phenomenology, spatiality combines space and time in its own way, as it is guided by the sense of being-in-the-world. Our purpose is to think about some aspects of this phenomenon considering this philosophical-conceptual exercise already as a formative exercise of thinking. Therefore, the fundamental questions are: To what extent can a philosophical-conceptual approach be formative? What makes us think? |
id |
UNICAMP-19_5d0d78569679d268f5284c68c4fb7b94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664094 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenonSentidos de espacialidad como dimensión formativa: una incursión filosófica en el fenómeno de las migracionesSentidos de espacialidade enquanto dimensão formativa: uma incursão filosófica no fenômeno das migraçõesEspacialidadMigracionesDimensión formativaSpatialityMigrationsFormative dimensionEspacialidadeMigraçõesDimensão formativaThis essay wants to think the meanings of spatiality as a formative dimension, both in academy and in relation to the phenomenon of migration. We start from comprising that we have always been hermeneutically placed and this is fundamentally based on spatiality. In terms of hermeneutical phenomenology, spatiality combines space and time in its own way, as it is guided by the sense of being-in-the-world. Our purpose is to think about some aspects of this phenomenon considering this philosophical-conceptual exercise already as a formative exercise of thinking. Therefore, the fundamental questions are: To what extent can a philosophical-conceptual approach be formative? What makes us think?Este ensayo aborda sentidos de espacialidad como dimensión formativa tanto en la academia como en relación con el fenómeno de las migraciones. Partimos del entendimiento de que siempre hemos estado situados hermenéuticamente y esto se basa fundamentalmente en la espacialidad. En términos de la fenomenología hermenéutica, la espacialidad combina el espacio y el tiempo a su manera, ya que está guiada por el sentido de estar-en-el-mundo. Nuestro propósito es pensar sobre algunos aspectos de este fenómeno considerando este ejercicio filosófico-conceptual como un ejercicio de pensamiento formativo. Por tanto, las preguntas fundamentales son: ¿Hasta qué punto puede ser formativo un enfoque filosófico-conceptual? ¿Qué nos hace pensar? Este ensaio aborda sentidos de espacialidade como uma dimensão formativa seja na academia seja em relação ao fenômeno das migrações. Partimos da compreensão de estarmos desde sempre situados hermeneuticamente e isto tem como base fundamental a espacialidade. Em termos da fenomenologia hermenêutica a espacialidade conjuga espaço e tempo de modo próprio, porquanto se orienta pelo sentido de ser-no-mundo. Nosso propósito é o de pensar alguns aspectos deste fenômeno considerando este exercício filosófico-conceitual já como exercício de pensamento de caráter formativo. Logo, as questões fundamentais são: Em que medida uma via de acesso filosófico-conceitual pode ser formativa? O que nos faz pensar?Universidade Estadual de Campinas2021-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866409410.20396/etd.v23i3.8664094ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 592-604ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 592-604ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 592-6041676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094/27108Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Adecir Pozzer, Rosana Silva de Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPozzer, AdecirMoura, Rosana Silva de 2021-08-18T14:51:23Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664094Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:39.505198ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon Sentidos de espacialidad como dimensión formativa: una incursión filosófica en el fenómeno de las migraciones Sentidos de espacialidade enquanto dimensão formativa: uma incursão filosófica no fenômeno das migrações |
title |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon |
spellingShingle |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon Pozzer, Adecir Espacialidad Migraciones Dimensión formativa Spatiality Migrations Formative dimension Espacialidade Migrações Dimensão formativa |
title_short |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon |
title_full |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon |
title_fullStr |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon |
title_full_unstemmed |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon |
title_sort |
The meanings of spatiality as formative dimension: a philosophical incursion in the migration phenomenon |
author |
Pozzer, Adecir |
author_facet |
Pozzer, Adecir Moura, Rosana Silva de |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Rosana Silva de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pozzer, Adecir Moura, Rosana Silva de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espacialidad Migraciones Dimensión formativa Spatiality Migrations Formative dimension Espacialidade Migrações Dimensão formativa |
topic |
Espacialidad Migraciones Dimensión formativa Spatiality Migrations Formative dimension Espacialidade Migrações Dimensão formativa |
description |
This essay wants to think the meanings of spatiality as a formative dimension, both in academy and in relation to the phenomenon of migration. We start from comprising that we have always been hermeneutically placed and this is fundamentally based on spatiality. In terms of hermeneutical phenomenology, spatiality combines space and time in its own way, as it is guided by the sense of being-in-the-world. Our purpose is to think about some aspects of this phenomenon considering this philosophical-conceptual exercise already as a formative exercise of thinking. Therefore, the fundamental questions are: To what extent can a philosophical-conceptual approach be formative? What makes us think? |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094 10.20396/etd.v23i3.8664094 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i3.8664094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664094/27108 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Adecir Pozzer, Rosana Silva de Moura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Adecir Pozzer, Rosana Silva de Moura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 592-604 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 592-604 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 592-604 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216655198945280 |