Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Paula Fontana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Voltolini, Rinaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656399
Resumo: By taking as reading operator the proposition of discourses formulated by Lacan, this paper discusses public policies in Early Childhood Education. According to this theory, each discourse sets out a policy of its own, following a logic that is structurally imposed on it. This has been called discursive agency, a structural dynamic that precedes a certain saying and which gives an inexorable direction to it. The four discourses proposed by the author are: Master, University, Hysteric, and Analyst. The capitalist discourse which has distinguishing points with the first four, was stablished years later. The discourses present in early childhood education politics were analyzed in order to demonstrate the preponderance of prediction as a logic present in the scope of public policies with effects on educational praxis. The psychoanalytic theory appears as one among other theories that offers subsidies to early childhood education. This appropriation has effects over the psychoanalyst's practice in the educational field.
id UNICAMP-19_7b9ab812857bd7562f474eba9e295814
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656399
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of predictionEducación infantil y la praxis psicoanalítica: el riesgo de la predicciónEducação infantil e a práxis psicanalítica: o risco da predição PsicoanálisisEducaión infantilPoliticas publicaEducaiónEducação infantilPsicanálisePolíticas públicasEducaçãoEarly childhood educationPsychoanalysisGovernment policyeducationBy taking as reading operator the proposition of discourses formulated by Lacan, this paper discusses public policies in Early Childhood Education. According to this theory, each discourse sets out a policy of its own, following a logic that is structurally imposed on it. This has been called discursive agency, a structural dynamic that precedes a certain saying and which gives an inexorable direction to it. The four discourses proposed by the author are: Master, University, Hysteric, and Analyst. The capitalist discourse which has distinguishing points with the first four, was stablished years later. The discourses present in early childhood education politics were analyzed in order to demonstrate the preponderance of prediction as a logic present in the scope of public policies with effects on educational praxis. The psychoanalytic theory appears as one among other theories that offers subsidies to early childhood education. This appropriation has effects over the psychoanalyst's practice in the educational field.En este artículo se analiza las políticas públicas en Educación Infantil tomando como operador de lectura la propuesta de discursos formulada por Lacan. Según esta teoría, cada discurso pone en marcha una política propia, siguiendo una lógica que se le impone estructuralmente. El discurso pone en marcha una dinámica estructural que precede a cierto dicho y que le da una dirección inexorable. Los cuatro discursos propuestos por el autor son: el histérico, el del amo, el del universitario y el del analista. Después les agregó el discurso del capitalista que tiene puntos distintivos con los primeros cuatro. Los discursos presentes en la educación infantil fueron analizados de manera a demostrar la preponderancia de la predicción como una lógica presente en el ámbito de las políticas públicas con efectos sobre la praxis educativa. Finalmente, cuestionamos la participación de la teoría psicoanalítica como una teoría mas que otorga subsidios a la educación de la primera infancia y pensamos las consecuencias de esta apropiación para la práctica del psicoanalista en el campo educativo.O presente artigo debate as políticas públicas em Educação Infantil tomando por operador de leitura a proposição dos discursos formulada por Lacan. Segundo esta teoria, cada discurso agencia uma política que lhe é própria, seguindo uma lógica que lhe é imposta estruturalmente. A isto se deu o nome de agenciamento discursivo, ou seja, uma dinâmica estrutural que antecede determinado dizer e que imprime uma direção inexorável ao mesmo. Os quatro discursos propostos pelo autor são: o da histérica, o do mestre, o do universitário e o do analista. A eles veio somar-se, posteriormente, o discurso do capitalista que guarda pontos de distinção com os quatro primeiros. Foram analisados os discursos presentes na educação infantil na atualidade de modo a demonstrar a preponderância da predição como lógica presente no âmbito das políticas públicas com efeitos na práxis educativa.  Por fim, problematiza-se a participação da teoria psicanalítica como mais uma que dá subsídios à educação infantil e as consequências desta apropriação para a práxis do psicanalista que atua no campo educativo.Universidade Estadual de Campinas2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865639910.20396/etd.v23i1.8656399ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 177-191ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 177-191ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 177-1911676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656399/26232Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Paula FontanaVoltolini, Rinaldo 2022-03-09T16:58:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656399Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.334941ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
Educación infantil y la praxis psicoanalítica: el riesgo de la predicción
Educação infantil e a práxis psicanalítica: o risco da predição
title Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
spellingShingle Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
Fonseca, Paula Fontana
Psicoanálisis
Educaión infantil
Politicas publica
Educaión
Educação infantil
Psicanálise
Políticas públicas
Educação
Early childhood education
Psychoanalysis
Government policy
education
title_short Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
title_full Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
title_fullStr Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
title_full_unstemmed Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
title_sort Early childhood education and psychoanalytic praxis: the risk of prediction
author Fonseca, Paula Fontana
author_facet Fonseca, Paula Fontana
Voltolini, Rinaldo
author_role author
author2 Voltolini, Rinaldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Paula Fontana
Voltolini, Rinaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Psicoanálisis
Educaión infantil
Politicas publica
Educaión
Educação infantil
Psicanálise
Políticas públicas
Educação
Early childhood education
Psychoanalysis
Government policy
education
topic Psicoanálisis
Educaión infantil
Politicas publica
Educaión
Educação infantil
Psicanálise
Políticas públicas
Educação
Early childhood education
Psychoanalysis
Government policy
education
description By taking as reading operator the proposition of discourses formulated by Lacan, this paper discusses public policies in Early Childhood Education. According to this theory, each discourse sets out a policy of its own, following a logic that is structurally imposed on it. This has been called discursive agency, a structural dynamic that precedes a certain saying and which gives an inexorable direction to it. The four discourses proposed by the author are: Master, University, Hysteric, and Analyst. The capitalist discourse which has distinguishing points with the first four, was stablished years later. The discourses present in early childhood education politics were analyzed in order to demonstrate the preponderance of prediction as a logic present in the scope of public policies with effects on educational praxis. The psychoanalytic theory appears as one among other theories that offers subsidies to early childhood education. This appropriation has effects over the psychoanalyst's practice in the educational field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656399
10.20396/etd.v23i1.8656399
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656399
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i1.8656399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656399/26232
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 177-191
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 177-191
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 177-191
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654871789568