What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kupfer, Maria Cristina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Voltolini, Rinaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666504
Resumo: School socialization cannot be reduced to a simple coexistence between children, and is a decisive factor in the possibilities of the inclusive process. It is supposed that cooperation in school groups promotes changes in the subjective positions of children, as well as in learning, and also produces effects for children said to be in a situation of inclusion, based on the references that psychoanalysis offers for this discussion. In the article, it is also observed that the relationship between peers has a strong inclusive, but also excluding, power. Therefore, it is also necessary to ask what exclusion can generate as a disruptive effect: what can one child do for another when it is not cooperation that presides over the bonds between students within a school? The role of the similar is then examined in its dual aspect of being inclusive and excluding, and the Columbine effect is discussed. Finally, the article discusses about the conditions of the social bonds that act as facilitators of a massive violent action such as teenage attacks to their schools.  
id UNICAMP-19_7d04c6a6f53d14e3c8a51f40c389435e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666504
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schoolsLo que un niño puede hacer por otro cuando la heterogeneidad no tiene cabida: sobre el efecto Columbine en las escuelasO que uma criança pode fazer por outra quando a heterogeneidade não tem lugar: sobre o efeito de Columbine nas escolasPsicanáliseInclusãoExclusão escolar CooperaçãoPsychoanalysisInclusionSchool exclusionCooperationPsicoanalisisInclusiónExclusión escolarCooperaciónSchool socialization cannot be reduced to a simple coexistence between children, and is a decisive factor in the possibilities of the inclusive process. It is supposed that cooperation in school groups promotes changes in the subjective positions of children, as well as in learning, and also produces effects for children said to be in a situation of inclusion, based on the references that psychoanalysis offers for this discussion. In the article, it is also observed that the relationship between peers has a strong inclusive, but also excluding, power. Therefore, it is also necessary to ask what exclusion can generate as a disruptive effect: what can one child do for another when it is not cooperation that presides over the bonds between students within a school? The role of the similar is then examined in its dual aspect of being inclusive and excluding, and the Columbine effect is discussed. Finally, the article discusses about the conditions of the social bonds that act as facilitators of a massive violent action such as teenage attacks to their schools.  La socialización escolar no puede reducirse a una simple convivencia entre niños, y es un factor decisivo en las posibilidades del proceso inclusivo. Se supone que la cooperación en los grupos escolares promueve cambios en las posiciones subjetivas de los niños, así como en el aprendizaje, y también produce efectos para los niños que se dice que se encuentran en una situación de inclusión, a partir de las referencias que el psicoanálisis ofrece para esta discusión. En el artículo también se observa que la relación entre pares tiene un fuerte poder inclusivo, pero también excluyente. Por tanto, también es necesario preguntarse qué puede generar la exclusión como efecto disruptivo: ¿qué puede hacer un niño por otro cuando no es la cooperación lo que preside los vínculos entre los alumnos dentro de una escuela? Luego se examina la función de lo similar en su doble vertiente de ser incluyente y excluyente, y se discute el efecto Columbine, y luego se discute sobre las condiciones del vínculo social que actúan como facilitadores de una acción violenta masiva como los ataques de adolescentes. en sus escuelas.A socialização escolar não pode ser reduzida a uma simples convivência entre crianças, e é um fator decisivo nas possibilidades do processo inclusivo. Supõe-se que a cooperação nos grupos escolares promove mudanças nas posições subjetivas das crianças, bem como na aprendizagem, e produzindo efeitos também para as crianças ditas em situação de inclusão, a partir de referenciais que a psicanálise oferece para essa discussão. No artigo, observa-se ainda que a relação entre pares tem forte poder inclusivo, mas também excludente. Por isso, é preciso perguntar-se também sobre o que a exclusão pode gerar como efeito disruptivo: o que pode fazer uma criança pela outra quando não é a cooperação que preside aos laços entre alunos no interior de uma escola? Examina-se então a função do semelhante em sua dupla vertente de ser inclusiva e excludente, e discute-se o efeito Columbine, e em seguida é proposta uma discussão sobre as condições do laço social que agem como facilitadores de uma ação violenta massiva como os ataques de adolescentes às suas escolas.Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866650410.20396/etd.v25i00.8666504ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023035 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023035 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023035 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666504/32239Brazil; Century XXBrasil; Siglo XXBrasil; Século XXCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKupfer, Maria CristinaVoltolini, Rinaldo2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666504Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
Lo que un niño puede hacer por otro cuando la heterogeneidad no tiene cabida: sobre el efecto Columbine en las escuelas
O que uma criança pode fazer por outra quando a heterogeneidade não tem lugar: sobre o efeito de Columbine nas escolas
title What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
spellingShingle What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
Kupfer, Maria Cristina
Psicanálise
Inclusão
Exclusão escolar
Cooperação
Psychoanalysis
Inclusion
School exclusion
Cooperation
Psicoanalisis
Inclusión
Exclusión escolar
Cooperación
title_short What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
title_full What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
title_fullStr What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
title_full_unstemmed What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
title_sort What one child can do for anotherwhen heterogeneity has no place: about the Columbine effect in schools
author Kupfer, Maria Cristina
author_facet Kupfer, Maria Cristina
Voltolini, Rinaldo
author_role author
author2 Voltolini, Rinaldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kupfer, Maria Cristina
Voltolini, Rinaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Psicanálise
Inclusão
Exclusão escolar
Cooperação
Psychoanalysis
Inclusion
School exclusion
Cooperation
Psicoanalisis
Inclusión
Exclusión escolar
Cooperación
topic Psicanálise
Inclusão
Exclusão escolar
Cooperação
Psychoanalysis
Inclusion
School exclusion
Cooperation
Psicoanalisis
Inclusión
Exclusión escolar
Cooperación
description School socialization cannot be reduced to a simple coexistence between children, and is a decisive factor in the possibilities of the inclusive process. It is supposed that cooperation in school groups promotes changes in the subjective positions of children, as well as in learning, and also produces effects for children said to be in a situation of inclusion, based on the references that psychoanalysis offers for this discussion. In the article, it is also observed that the relationship between peers has a strong inclusive, but also excluding, power. Therefore, it is also necessary to ask what exclusion can generate as a disruptive effect: what can one child do for another when it is not cooperation that presides over the bonds between students within a school? The role of the similar is then examined in its dual aspect of being inclusive and excluding, and the Columbine effect is discussed. Finally, the article discusses about the conditions of the social bonds that act as facilitators of a massive violent action such as teenage attacks to their schools.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666504
10.20396/etd.v25i00.8666504
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666504
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8666504
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8666504/32239
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XX
Brasil; Siglo XX
Brasil; Século XX
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023035
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023035
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023035
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649273442304