The schools knowledge grammar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarez Gallego, Alejandro
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660138
Resumo: The paper describes the author’s research project completed during his sabbatical year from September 2018 to September 2019. It covers the research background that inspired the author to question today’s validity of the School and the need to come up with new tools that allow us to reimagine its contemporary relevance. It touches on the main theoretical referents that were taken into account to construct the School`s Knowledge Grammar: ethnographic studies, the new cultural history, and studies discussing scholar culture, scholar knowledge and pedagogical knowledge. Lastly, it explains what is understood by “Grammar” and the key principles that are used to explain the knowledge produced in today’s contemporary School. Each of these key principles are explained, including: Kinetic time, Open emotions, Intercepted roles, and Excess as a possibility. These conclusions also include the experience the author had as Director of a school for 4 years and the systemization that gave birth to the principles that are proposed to categorize the School knowledge grammar.
id UNICAMP-19_827e76e70378703ae7cd9acdd6981146
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660138
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The schools knowledge grammarLa gramática del saber escolarA gramática do saber escolarGramática del saber escolarEscuelaSaber escolarCultura escolarGramática do saber escolarEscolaSaber escolarCultura escolarSchool knowledge grammarSchoolSchool knowledgeSchool cultureThe paper describes the author’s research project completed during his sabbatical year from September 2018 to September 2019. It covers the research background that inspired the author to question today’s validity of the School and the need to come up with new tools that allow us to reimagine its contemporary relevance. It touches on the main theoretical referents that were taken into account to construct the School`s Knowledge Grammar: ethnographic studies, the new cultural history, and studies discussing scholar culture, scholar knowledge and pedagogical knowledge. Lastly, it explains what is understood by “Grammar” and the key principles that are used to explain the knowledge produced in today’s contemporary School. Each of these key principles are explained, including: Kinetic time, Open emotions, Intercepted roles, and Excess as a possibility. These conclusions also include the experience the author had as Director of a school for 4 years and the systemization that gave birth to the principles that are proposed to categorize the School knowledge grammar.El artículo da cuenta del trabajo de investigación que el autor realizó durante su año sabático (septiembre 2018-septiembre 2019). Se recogen aquí los antecedentes investigativos que llevaron al autor a plantearse una pregunta por la vigencia actual de la escuela y la necesidad de unas herramientas que permitan pensar su actualidad. Se mencionan los principales referentes teóricos que se tuvieron en cuanta para construir la categoría de Gramática del Saber Escolar: los estudios etnográficos, la nueva historia cultural, los estudios sobre cultura escolar, sobre el saber escolar y el saber pedagógico. Finalmente se expone lo que se entiende por gramática y las reglas que se encontraron como claves para pensar el saber que se produce en la escuela contemporánea. Se explica cada una de ellas: el tiempo vivo – los afectos abiertos – las funciones intersectadas – el excedente como posibilidad. Estos aportes también recogen la experiencia que el autor tuvo como director de un colegio durante cuatro años y de cuya sistematización surgieron las reglas que se proponen para dar lugar a la categoría de gramática del saber escolar.O artigo apresenta o trabalho de pesquisa realizado pelo autor durante o seu ano sabático (setembro 2018-setembro 2019). São recolhidos aqui os antecedentes de pesquisa que levaram ao autor a se perguntar pela vigência atual da escola e a necessidade de umas ferramentas que permitam pensar sua atualidade. Se mencionam os principais referentes teóricos que foram considerados para construir a categoria de Gramática do Saber Escolar: os estudos etnográficos, a nova história cultural, os estudos sobre cultura escolar, sobre o saber escolar e o saber pedagógico. Finalmente, expõe-se o que se entende por gramática e as regras que foram achadas como chaves para pesar o saber produzido pela escola contemporânea. Se explica cada uma delas: o tempo vivo – os afetos abertos – as funções intersectadas – o excedente como possibilidade. Esses aportes também recolhem a experiência do autor como diretor de um colégio durante quatro anos, de cuja sistematização surgiram as regras que se propõem para dar lugar à categoria de saber escolar.Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866013810.20396/etd.v22i4.8660138ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 820-836ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 820-836ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 820-8361676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660138/23172Latin America; 2018-2019América Latina; 2018-2019América Latina; 2018-2019Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarez Gallego, Alejandro2020-11-13T09:44:34Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660138Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:37.162426ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The schools knowledge grammar
La gramática del saber escolar
A gramática do saber escolar
title The schools knowledge grammar
spellingShingle The schools knowledge grammar
Alvarez Gallego, Alejandro
Gramática del saber escolar
Escuela
Saber escolar
Cultura escolar
Gramática do saber escolar
Escola
Saber escolar
Cultura escolar
School knowledge grammar
School
School knowledge
School culture
title_short The schools knowledge grammar
title_full The schools knowledge grammar
title_fullStr The schools knowledge grammar
title_full_unstemmed The schools knowledge grammar
title_sort The schools knowledge grammar
author Alvarez Gallego, Alejandro
author_facet Alvarez Gallego, Alejandro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarez Gallego, Alejandro
dc.subject.por.fl_str_mv Gramática del saber escolar
Escuela
Saber escolar
Cultura escolar
Gramática do saber escolar
Escola
Saber escolar
Cultura escolar
School knowledge grammar
School
School knowledge
School culture
topic Gramática del saber escolar
Escuela
Saber escolar
Cultura escolar
Gramática do saber escolar
Escola
Saber escolar
Cultura escolar
School knowledge grammar
School
School knowledge
School culture
description The paper describes the author’s research project completed during his sabbatical year from September 2018 to September 2019. It covers the research background that inspired the author to question today’s validity of the School and the need to come up with new tools that allow us to reimagine its contemporary relevance. It touches on the main theoretical referents that were taken into account to construct the School`s Knowledge Grammar: ethnographic studies, the new cultural history, and studies discussing scholar culture, scholar knowledge and pedagogical knowledge. Lastly, it explains what is understood by “Grammar” and the key principles that are used to explain the knowledge produced in today’s contemporary School. Each of these key principles are explained, including: Kinetic time, Open emotions, Intercepted roles, and Excess as a possibility. These conclusions also include the experience the author had as Director of a school for 4 years and the systemization that gave birth to the principles that are proposed to categorize the School knowledge grammar.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660138
10.20396/etd.v22i4.8660138
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660138
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i4.8660138
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660138/23172
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Latin America; 2018-2019
América Latina; 2018-2019
América Latina; 2018-2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 820-836
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 820-836
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 820-836
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655030124544