Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vera Lucia Gaspar da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40806
Resumo: This article situates and analyzes a set of guidelines for theprovision of school materials in order to identify a materialdesign for elementary schools in Brazil and Portugal in animportant period of their organization, the late 19 and early20 th centuries. The source of this research were pedagogicalmanuals - understood to be promoters of pedagogical ideas - usedat teacher training schools in Brazil and Portugal. In theoreticalterms, the work is supported by discussions about the materialculture of schools and the circulation of pedagogic knowledge.This study hopes to contribute to studies in the field, particularlyto those concerning school material culture and the circulationof pedagogical ideas, in this case, through the “circulation ofschool objects.”
id RBHE-1_455bdc8c23bbb1f7c8eaaa5816fe41c1
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40806
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)Objetos en viaje : discursos pedagógicos acerca del suministro material de la escuela primaria (Brasil y Portugal, 1870-1920)Objetos em viagem : discursos pedagógicos acerca do provimento material da escola primária (Brasil e Portugal, 1870 – 1920)Material school cultureinternationalization and circulation of pedagogical knowledgeschool objectsCultura material escolarinternacionalización y circulación de saberes pedagógicosobjetos de la escuelaCultura material escolarinternacionalização e circulação de saberes pedagógicosobjetos da escolaThis article situates and analyzes a set of guidelines for theprovision of school materials in order to identify a materialdesign for elementary schools in Brazil and Portugal in animportant period of their organization, the late 19 and early20 th centuries. The source of this research were pedagogicalmanuals - understood to be promoters of pedagogical ideas - usedat teacher training schools in Brazil and Portugal. In theoreticalterms, the work is supported by discussions about the materialculture of schools and the circulation of pedagogic knowledge.This study hopes to contribute to studies in the field, particularlyto those concerning school material culture and the circulationof pedagogical ideas, in this case, through the “circulation ofschool objects.”En este artículo se pretende localizar y analizar un conjuntode indicadores del abastecimiento material de la escuela conla finalidad de identificar un diseño material para la escuelaprimaria de Brasil y Portugal en un importante período de suorganización, o sea, finales del siglo XIX y principios del XX.Como fuente se optó por manuales pedagógicos- entendiéndoloscomo difusores de ideas pedagógicas-adoptados en EscuelasNormales en Brasil y en Portugal. En términos teóricos, eltrabajo se sustenta en discusiones acerca de la cultura materialde la escuela y de la circulación del conocimiento pedagógico.Se espera contribuir con los estudios del área, particularmenteaquellos concernientes a la cultura material escolar y a lacirculación de ideas pedagógicas-en este caso- por medio de la“circulación de objetos de la escuela”.Neste artigo pretende-se localizar e analisar um conjunto deprescrições indicadoras do provimento material da escola, nointuito de identificar um desenho material para escola primáriade Brasil e Portugal, num importante período de sua organização,qual seja, finais do século XIX e início do século XX. Comofonte, optou-se por manuais pedagógicos - entendendo-os comodifusores de ideias pedagógicas - adotados em Escolas Normaisno Brasil e em Portugal. Em termos teóricos, o trabalho sesustenta em discussões acerca da cultura material da escola eda circulação de saberes pedagógicos. Espera-se contribuir comos estudos da área, particularmente aqueles afetos à culturamaterial escolar e à circulação de ideias pedagógicas – nestecaso, por meio da “circulação de objetos da escola”.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40806Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 207-233Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 207-233Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 207-2332238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40806/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vera Lucia Gaspar da2022-02-22T22:17:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40806Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:25Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
Objetos en viaje : discursos pedagógicos acerca del suministro material de la escuela primaria (Brasil y Portugal, 1870-1920)
Objetos em viagem : discursos pedagógicos acerca do provimento material da escola primária (Brasil e Portugal, 1870 – 1920)
title Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
spellingShingle Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
Silva, Vera Lucia Gaspar da
Material school culture
internationalization and circulation of pedagogical knowledge
school objects
Cultura material escolar
internacionalización y circulación de saberes pedagógicos
objetos de la escuela
Cultura material escolar
internacionalização e circulação de saberes pedagógicos
objetos da escola
title_short Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
title_full Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
title_fullStr Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
title_full_unstemmed Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
title_sort Objects in transit: Pedagogical discourses about the provision of school materials (Brazil and Portugal, 1870 – 1920)
author Silva, Vera Lucia Gaspar da
author_facet Silva, Vera Lucia Gaspar da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vera Lucia Gaspar da
dc.subject.por.fl_str_mv Material school culture
internationalization and circulation of pedagogical knowledge
school objects
Cultura material escolar
internacionalización y circulación de saberes pedagógicos
objetos de la escuela
Cultura material escolar
internacionalização e circulação de saberes pedagógicos
objetos da escola
topic Material school culture
internationalization and circulation of pedagogical knowledge
school objects
Cultura material escolar
internacionalización y circulación de saberes pedagógicos
objetos de la escuela
Cultura material escolar
internacionalização e circulação de saberes pedagógicos
objetos da escola
description This article situates and analyzes a set of guidelines for theprovision of school materials in order to identify a materialdesign for elementary schools in Brazil and Portugal in animportant period of their organization, the late 19 and early20 th centuries. The source of this research were pedagogicalmanuals - understood to be promoters of pedagogical ideas - usedat teacher training schools in Brazil and Portugal. In theoreticalterms, the work is supported by discussions about the materialculture of schools and the circulation of pedagogic knowledge.This study hopes to contribute to studies in the field, particularlyto those concerning school material culture and the circulationof pedagogical ideas, in this case, through the “circulation ofschool objects.”
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40806
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40806
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40806/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 207-233
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 207-233
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 207-233
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531382018048