Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heidrich, Regina de Oliveira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Branco, Marsal Avila Alves, Mossmann, João Batista, Schuh, Anderson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320
Resumo: A Brain-Computer Interface (BCI), allows a person to transfer commands to a computer directly. Instead of using a keyboard, mouse or other input device, the user of this interface simply sends commands via brain waves and the computer responds to them. This paper aims to present a game developed to assist the process of educational inclusion of people with cerebral palsy. Qualitative research approach. To develop this research, we chose the case study, because it is a multifaceted research, in depth, of a single social phenomenon. Development of the Game Neuro-Navegática, with different forms of scanning speed, the software allows the user through the blink of an eye to choose the subject. In this example we opted for mathematics. The study on Brain Computer Interface (BCI) seeks to improve the way of interaction between humans and machines and allows people with cerebral palsy to may be benefited in the inclusive education process as well as their peers without disabilities.
id UNICAMP-19_94b847c74c2ce47838e580f93d28c382
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1320
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsyNeuro-navegática: software desarrollado para interacción con brain-computer interface para auxiliar el proceso de inclusión escolar de personas con parálisis cerebralNeuro-navegática: software desenvolvido para interação com Brain Computer Interface para auxiliar o processo de inclusão escolar de pessoas com paralisia cerebralCognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. GamesCognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. GamesInclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. GamesBrain Computer Interface (BCI)Paralisia cerebralJogosA Brain-Computer Interface (BCI), allows a person to transfer commands to a computer directly. Instead of using a keyboard, mouse or other input device, the user of this interface simply sends commands via brain waves and the computer responds to them. This paper aims to present a game developed to assist the process of educational inclusion of people with cerebral palsy. Qualitative research approach. To develop this research, we chose the case study, because it is a multifaceted research, in depth, of a single social phenomenon. Development of the Game Neuro-Navegática, with different forms of scanning speed, the software allows the user through the blink of an eye to choose the subject. In this example we opted for mathematics. The study on Brain Computer Interface (BCI) seeks to improve the way of interaction between humans and machines and allows people with cerebral palsy to may be benefited in the inclusive education process as well as their peers without disabilities.Una Interface Cérebro-ordenador (BCI), permite que una persona pueda transferir comandos a un ordenador directamente. En vez de utilizar un teclado, ratón u outro dispositivo de entrada, el utente de esta interface simplemente emite los comandos a través de olas cerebrales y el ordenador los contesta. Este trabajo presenta un juego desarrollado para auxiliar el proceso de inclusión escolar de personas con parálisis cerebral. Investigación de abordaje cualitativa. Para el desarrollo de esta investigación eligimos el estudio de caso, pues el mismo es una investigación multifacetada, en fondo, de un único fenómeno social. Desarrollo del juego Neuro-Navegática, con diferentes formas de velocidad de barredura, el software permite que el utente a través del parpadear pueda eligir la contenido. En este ejemplo se optó por la matemática. El estudio sobre Brain-Computer Interface (BCI) busca refinar el modo de interacción entre el ser humano y las máquinas y les permite a las personas con parálisis cerebral beneficiarse en el proceso de educación inclusiva, tal como sus colegas sin deficiencia.Uma Interface Cérebro-Computador (BCI), permite que uma pessoa possa transferir comandos a um computador diretamente. Em vez de utilizar um teclado, mouse ou outro dispositivo de entrada, o utilizador desta interface simplesmente emite os comandos através de ondas cerebrais e o computador responde a eles.  Este trabalho pretende apresentar um game desenvolvido para auxiliar o processo de inclusão escolar de pessoas com paralisia cerebral. Método: Pesquisa de abordagem qualitativa. Para o desenvolvimento desta pesquisa escolhemos o estudo de caso pois o mesmo é uma investigação multifacetada, em profundidade, de um único fenômeno social. Resultados: Desenvolvimento do Game Neuro-Navegática, com diferentes formas de velocidade de varredura, o software permite que o usuário através do piscar de olhos possa escolher a matéria. Neste exemplo optou-se pela matemática. Conclusão: O estudo sobre Brain Computer Interface (BCI) busca aprimorar a maneira de interação entre o ser humano e as máquinas e permite que pessoas com paralisia cerebral possam se beneficiar no processo de educação inclusive, assim como seus colegas sem deficiência.Universidade Estadual de Campinas2014-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativapesquisa qualitativapesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132010.20396/etd.v16i2.1320ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-3061676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/pdf_75https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19456https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19457https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19458Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHeidrich, Regina de OliveiraBranco, Marsal Avila AlvesMossmann, João BatistaSchuh, Anderson2017-10-10T12:58:10Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1320Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:11.555641ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
Neuro-navegática: software desarrollado para interacción con brain-computer interface para auxiliar el proceso de inclusión escolar de personas con parálisis cerebral
Neuro-navegática: software desenvolvido para interação com Brain Computer Interface para auxiliar o processo de inclusão escolar de pessoas com paralisia cerebral
title Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
spellingShingle Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
Heidrich, Regina de Oliveira
Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Brain Computer Interface (BCI)
Paralisia cerebral
Jogos
title_short Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
title_full Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
title_fullStr Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
title_full_unstemmed Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
title_sort Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
author Heidrich, Regina de Oliveira
author_facet Heidrich, Regina de Oliveira
Branco, Marsal Avila Alves
Mossmann, João Batista
Schuh, Anderson
author_role author
author2 Branco, Marsal Avila Alves
Mossmann, João Batista
Schuh, Anderson
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Heidrich, Regina de Oliveira
Branco, Marsal Avila Alves
Mossmann, João Batista
Schuh, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Brain Computer Interface (BCI)
Paralisia cerebral
Jogos
topic Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games
Brain Computer Interface (BCI)
Paralisia cerebral
Jogos
description A Brain-Computer Interface (BCI), allows a person to transfer commands to a computer directly. Instead of using a keyboard, mouse or other input device, the user of this interface simply sends commands via brain waves and the computer responds to them. This paper aims to present a game developed to assist the process of educational inclusion of people with cerebral palsy. Qualitative research approach. To develop this research, we chose the case study, because it is a multifaceted research, in depth, of a single social phenomenon. Development of the Game Neuro-Navegática, with different forms of scanning speed, the software allows the user through the blink of an eye to choose the subject. In this example we opted for mathematics. The study on Brain Computer Interface (BCI) seeks to improve the way of interaction between humans and machines and allows people with cerebral palsy to may be benefited in the inclusive education process as well as their peers without disabilities.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa
pesquisa qualitativa
pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320
10.20396/etd.v16i2.1320
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i2.1320
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/pdf_75
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19456
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19457
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19458
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
application/msword
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652909903872