Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320 |
Resumo: | A Brain-Computer Interface (BCI), allows a person to transfer commands to a computer directly. Instead of using a keyboard, mouse or other input device, the user of this interface simply sends commands via brain waves and the computer responds to them. This paper aims to present a game developed to assist the process of educational inclusion of people with cerebral palsy. Qualitative research approach. To develop this research, we chose the case study, because it is a multifaceted research, in depth, of a single social phenomenon. Development of the Game Neuro-Navegática, with different forms of scanning speed, the software allows the user through the blink of an eye to choose the subject. In this example we opted for mathematics. The study on Brain Computer Interface (BCI) seeks to improve the way of interaction between humans and machines and allows people with cerebral palsy to may be benefited in the inclusive education process as well as their peers without disabilities. |
id |
UNICAMP-19_94b847c74c2ce47838e580f93d28c382 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1320 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsyNeuro-navegática: software desarrollado para interacción con brain-computer interface para auxiliar el proceso de inclusión escolar de personas con parálisis cerebralNeuro-navegática: software desenvolvido para interação com Brain Computer Interface para auxiliar o processo de inclusão escolar de pessoas com paralisia cerebralCognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. GamesCognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games.Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. GamesInclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. GamesBrain Computer Interface (BCI)Paralisia cerebralJogosA Brain-Computer Interface (BCI), allows a person to transfer commands to a computer directly. Instead of using a keyboard, mouse or other input device, the user of this interface simply sends commands via brain waves and the computer responds to them. This paper aims to present a game developed to assist the process of educational inclusion of people with cerebral palsy. Qualitative research approach. To develop this research, we chose the case study, because it is a multifaceted research, in depth, of a single social phenomenon. Development of the Game Neuro-Navegática, with different forms of scanning speed, the software allows the user through the blink of an eye to choose the subject. In this example we opted for mathematics. The study on Brain Computer Interface (BCI) seeks to improve the way of interaction between humans and machines and allows people with cerebral palsy to may be benefited in the inclusive education process as well as their peers without disabilities.Una Interface Cérebro-ordenador (BCI), permite que una persona pueda transferir comandos a un ordenador directamente. En vez de utilizar un teclado, ratón u outro dispositivo de entrada, el utente de esta interface simplemente emite los comandos a través de olas cerebrales y el ordenador los contesta. Este trabajo presenta un juego desarrollado para auxiliar el proceso de inclusión escolar de personas con parálisis cerebral. Investigación de abordaje cualitativa. Para el desarrollo de esta investigación eligimos el estudio de caso, pues el mismo es una investigación multifacetada, en fondo, de un único fenómeno social. Desarrollo del juego Neuro-Navegática, con diferentes formas de velocidad de barredura, el software permite que el utente a través del parpadear pueda eligir la contenido. En este ejemplo se optó por la matemática. El estudio sobre Brain-Computer Interface (BCI) busca refinar el modo de interacción entre el ser humano y las máquinas y les permite a las personas con parálisis cerebral beneficiarse en el proceso de educación inclusiva, tal como sus colegas sin deficiencia.Uma Interface Cérebro-Computador (BCI), permite que uma pessoa possa transferir comandos a um computador diretamente. Em vez de utilizar um teclado, mouse ou outro dispositivo de entrada, o utilizador desta interface simplesmente emite os comandos através de ondas cerebrais e o computador responde a eles. Este trabalho pretende apresentar um game desenvolvido para auxiliar o processo de inclusão escolar de pessoas com paralisia cerebral. Método: Pesquisa de abordagem qualitativa. Para o desenvolvimento desta pesquisa escolhemos o estudo de caso pois o mesmo é uma investigação multifacetada, em profundidade, de um único fenômeno social. Resultados: Desenvolvimento do Game Neuro-Navegática, com diferentes formas de velocidade de varredura, o software permite que o usuário através do piscar de olhos possa escolher a matéria. Neste exemplo optou-se pela matemática. Conclusão: O estudo sobre Brain Computer Interface (BCI) busca aprimorar a maneira de interação entre o ser humano e as máquinas e permite que pessoas com paralisia cerebral possam se beneficiar no processo de educação inclusive, assim como seus colegas sem deficiência.Universidade Estadual de Campinas2014-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativapesquisa qualitativapesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/mswordapplication/mswordapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/132010.20396/etd.v16i2.1320ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-3061676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/pdf_75https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19456https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19457https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19458Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHeidrich, Regina de OliveiraBranco, Marsal Avila AlvesMossmann, João BatistaSchuh, Anderson2017-10-10T12:58:10Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1320Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:11.555641ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy Neuro-navegática: software desarrollado para interacción con brain-computer interface para auxiliar el proceso de inclusión escolar de personas con parálisis cerebral Neuro-navegática: software desenvolvido para interação com Brain Computer Interface para auxiliar o processo de inclusão escolar de pessoas com paralisia cerebral |
title |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy |
spellingShingle |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy Heidrich, Regina de Oliveira Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games. Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games. Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Brain Computer Interface (BCI) Paralisia cerebral Jogos |
title_short |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy |
title_full |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy |
title_fullStr |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy |
title_full_unstemmed |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy |
title_sort |
Neuro-navegática: software developed for interaction with brain-computer interface to assist the process of school inclusion of people with cerebral palsy |
author |
Heidrich, Regina de Oliveira |
author_facet |
Heidrich, Regina de Oliveira Branco, Marsal Avila Alves Mossmann, João Batista Schuh, Anderson |
author_role |
author |
author2 |
Branco, Marsal Avila Alves Mossmann, João Batista Schuh, Anderson |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heidrich, Regina de Oliveira Branco, Marsal Avila Alves Mossmann, João Batista Schuh, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games. Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games. Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Brain Computer Interface (BCI) Paralisia cerebral Jogos |
topic |
Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games. Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Cognitive prgonomics. Interaction. Brain-computer interface. Cerebral palsy. Games. Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Inclusão. Interação. Brain Computer Interface (BCI). Paralisia cerebral. Games Brain Computer Interface (BCI) Paralisia cerebral Jogos |
description |
A Brain-Computer Interface (BCI), allows a person to transfer commands to a computer directly. Instead of using a keyboard, mouse or other input device, the user of this interface simply sends commands via brain waves and the computer responds to them. This paper aims to present a game developed to assist the process of educational inclusion of people with cerebral palsy. Qualitative research approach. To develop this research, we chose the case study, because it is a multifaceted research, in depth, of a single social phenomenon. Development of the Game Neuro-Navegática, with different forms of scanning speed, the software allows the user through the blink of an eye to choose the subject. In this example we opted for mathematics. The study on Brain Computer Interface (BCI) seeks to improve the way of interaction between humans and machines and allows people with cerebral palsy to may be benefited in the inclusive education process as well as their peers without disabilities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa qualitativa pesquisa qualitativa pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320 10.20396/etd.v16i2.1320 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i2.1320 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/pdf_75 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19456 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19457 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1320/19458 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword application/msword application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 2 (2014): Olhares da educação e tecnologia no processo transformativo do ensino-aprendizagem; 287-306 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652909903872 |