Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281 |
Resumo: | The Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned. |
id |
UNICAMP-19_a7fc323b766cfef29739dbf41c3dc28d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1281 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freireDialogicidad y la formación de los educadores en la educación de adultos: los aportes de paulo freireDialogicidade e a formação de educadores na EJA: as contribuições de Paulo FreireAdult education. Teacher training. Dialogue.Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo.Assunto Educação de Jovens e AdultosEducação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo.Educação de Jovens e AdultosThe Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned. Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) es una modalidad educativa estructurada sobre la constatación de que sus sujetos traen consigo un conjunto de experiencias y conocimientos que se deben tomar como guía las prácticas pedagógicas (Freire, 1978, 1992, 1999). Por lo tanto, prestar atención a tales especificidades inherentes al campo de la educación de adultos, se supone que el perfil del profesional que actua en esta modalidad también debe ser diferenciada. Sin embargo, la discusión sobre las bases teóricas fundamentales para la formación de educadores y jóvenes sigue sin parámetros que pueden guiar a él (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Por consiguiente, este artículo presenta algunas reflexiones sobre las particularidades inherentes al campo de la Educación de Jóvenes y Adultos, con el fin de delimitar esta modalidad educativa. Luego se discute el problema de la formación de sus profesores, explicando sus principales desafíos. Por último, y sin pretender agotar la discusión anterior, tratamos de enumerar algunos supuestos defendidos por Paulo Freire, en especial las relacionadas con la dialogicidad, a fin de contribuir a la discusión de los temas mencionados.A Educação de Jovens e Adultos (EJA) constitui uma modalidade educativa estruturada a partir da constatação de que seus sujeitos trazem consigo um conjunto de vivências e saberes que devem ser tomados como norteadores das práticas pedagógicas (FREIRE, 1978, 1992, 1999). Assim, atentando-se para tais especificidades inerentes ao campo da EJA, presume-se que o perfil do profissional que atua nessa modalidade deve também ser diferenciado. Entretanto, a discussão acerca das bases teóricas fundamentais para a formação dos educadores de jovens e adultos permanece sem parâmetros que possam orientá-la (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Nesse sentido, o presente artigo apresenta algumas reflexões acerca das especificidades inerentes ao campo da Educação de Jovens e Adultos, com o objetivo de demarcar essa modalidade educativa. Em seguida, a problemática da formação de seus educadores é abordada, explicitando-se seus principais desafios. Por fim, e sem ter a pretensão de esgotar a referida discussão, busca-se elencar alguns pressupostos defendidos por Paulo Freire, sobretudo os relacionados à dialogicidade, no intuito de contribuir para a discussão das questões mencionadas.Universidade Estadual de Campinas2013-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa teóricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/128110.20396/etd.v15i2.1281ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-2631676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Leôncio José GomesPedroso, Ana Paula Ferreira2017-10-06T14:34:28Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1281Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.181903ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire Dialogicidad y la formación de los educadores en la educación de adultos: los aportes de paulo freire Dialogicidade e a formação de educadores na EJA: as contribuições de Paulo Freire |
title |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire |
spellingShingle |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire Soares, Leôncio José Gomes Adult education. Teacher training. Dialogue. Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo. Assunto Educação de Jovens e Adultos Educação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo. Educação de Jovens e Adultos |
title_short |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire |
title_full |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire |
title_fullStr |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire |
title_full_unstemmed |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire |
title_sort |
Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire |
author |
Soares, Leôncio José Gomes |
author_facet |
Soares, Leôncio José Gomes Pedroso, Ana Paula Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Pedroso, Ana Paula Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Leôncio José Gomes Pedroso, Ana Paula Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adult education. Teacher training. Dialogue. Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo. Assunto Educação de Jovens e Adultos Educação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo. Educação de Jovens e Adultos |
topic |
Adult education. Teacher training. Dialogue. Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo. Assunto Educação de Jovens e Adultos Educação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo. Educação de Jovens e Adultos |
description |
The Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa teórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281 10.20396/etd.v15i2.1281 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v15i2.1281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652815532032 |