Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Renilson Rosa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1283
Resumo: The debate about the images of black people history in textbooks produced in Brazil in the second half of the twentieth century brings us to the analysis of key historiographical interpretations developed over slavery in the same period. These historiographical approaches, one way or another, have influenced the reading of the authors of textbooks in the field of history in regard to this issue. In this sense, this paper will address the representations of black people wrought by historical discourse from dialogue with the academic knowledge of history and during school. Throughout this essay we will present the two arrays interpretive recurring - Gilberto Freyre ("racial democracy") and Florestan Fernandes ("denouncing violence of slavery and racism") - on the subject of slavery and black people, trying to establish their difference, points of confrontation and the ramifications of his theses on history teaching.
id UNICAMP-19_c5ae76b235013b10b9db37301696c096
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1283
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)Letras negras, paginas blancas: imágenes de negro entre la enseñanza de la historia y la historiografía (brasil, segunda mitad del siglo xx)Letras negras, páginas brancas: as imagens do negro entre a historiografia e o ensino de história (Brasil, segunda metade do século XX)Negro. Historiography. Teaching history. Textbooks. Brazil history.EducationNegro. Historiografía. Enseñanza de la historia. Libro de texto. Historia del Brasil.NegroEscravidãoHistoriografiaEnsino de HistóriaEducação. História. Historiografia brasileira.NegroEscravidãoHistoriografiaEnsino de História.The debate about the images of black people history in textbooks produced in Brazil in the second half of the twentieth century brings us to the analysis of key historiographical interpretations developed over slavery in the same period. These historiographical approaches, one way or another, have influenced the reading of the authors of textbooks in the field of history in regard to this issue. In this sense, this paper will address the representations of black people wrought by historical discourse from dialogue with the academic knowledge of history and during school. Throughout this essay we will present the two arrays interpretive recurring - Gilberto Freyre ("racial democracy") and Florestan Fernandes ("denouncing violence of slavery and racism") - on the subject of slavery and black people, trying to establish their difference, points of confrontation and the ramifications of his theses on history teaching. El debate sobre las imágenes de la historia del negro en los libros de textos producidos en el Brasil en la segunda mitad del siglo XX lleva a una análisis de las principales interpretaciones historiográficas desarrolladas sobre la esclavitud en el mismo período. Estos enfoques historiográficos, de una forma u otra, han influido en la lectura de los autores de libros de texto en el campo de la historia en lo que respecta a esta cuestión. En este sentido, este documento abordará las representaciones del negro forjado por el discurso histórico del diálogo con el conocimiento de la historia y de la escuela académica en el período. A lo largo de este artículo vamos a presentar las dos matrices interpretativas recurrentes - Gilberto Freyre ("democracia racial") y Florestan Fernandes ("denuncia de la violencia de la esclavitud y el racismo") - sobre el tema de la esclavitud y negro, tratando de establecer sus diferencias, puntos de confrontación y las ramificaciones de sus tesis sobre la enseñanza de la historia.O debate sobre as imagens do negro nos livros didáticos História produzidos no Brasil na segunda metade do século XX nos remete à análise das principais interpretações historiográficas desenvolvidas sobre a escravidão no mesmo período. Estas abordagens historiográficas, de uma forma ou de outra, têm influenciado a leitura dos autores de livros didáticos da área de História no que concerne a esta temática. Neste sentido, o presente trabalho irá abordar as representações do negro forjadas pelo discurso histórico a partir do diálogo com os saberes da história acadêmica e escolar no período. Ao longo deste ensaio iremos apresentar as duas matrizes interpretativas recorrentes – Gilberto Freyre (“democracia racial”) e Florestan Fernandes (“denúncia da violência da escravidão e do racismo”) – sobre a temática da escravidão e do negro, procurando estabelecer as suas diferenças, pontos de embate e os desdobramentos de suas teses no ensino de História.Universidade Estadual de Campinas2013-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão de LiteraturaRevisão de LiteraturaRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/128310.20396/etd.v15i2.1283ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 281-299ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 281-299ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 281-2991676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1283/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Renilson Rosa2017-10-06T14:38:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1283Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.301269ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
Letras negras, paginas blancas: imágenes de negro entre la enseñanza de la historia y la historiografía (brasil, segunda mitad del siglo xx)
Letras negras, páginas brancas: as imagens do negro entre a historiografia e o ensino de história (Brasil, segunda metade do século XX)
title Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
spellingShingle Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
Ribeiro, Renilson Rosa
Negro. Historiography. Teaching history. Textbooks. Brazil history.
Education
Negro. Historiografía. Enseñanza de la historia. Libro de texto. Historia del Brasil.
Negro
Escravidão
Historiografia
Ensino de História
Educação. História. Historiografia brasileira.
Negro
Escravidão
Historiografia
Ensino de História.
title_short Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
title_full Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
title_fullStr Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
title_full_unstemmed Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
title_sort Letters black, white pages: the images of the negro between the historiography and teaching history (brazil, second half of the twentieth century)
author Ribeiro, Renilson Rosa
author_facet Ribeiro, Renilson Rosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Renilson Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Negro. Historiography. Teaching history. Textbooks. Brazil history.
Education
Negro. Historiografía. Enseñanza de la historia. Libro de texto. Historia del Brasil.
Negro
Escravidão
Historiografia
Ensino de História
Educação. História. Historiografia brasileira.
Negro
Escravidão
Historiografia
Ensino de História.
topic Negro. Historiography. Teaching history. Textbooks. Brazil history.
Education
Negro. Historiografía. Enseñanza de la historia. Libro de texto. Historia del Brasil.
Negro
Escravidão
Historiografia
Ensino de História
Educação. História. Historiografia brasileira.
Negro
Escravidão
Historiografia
Ensino de História.
description The debate about the images of black people history in textbooks produced in Brazil in the second half of the twentieth century brings us to the analysis of key historiographical interpretations developed over slavery in the same period. These historiographical approaches, one way or another, have influenced the reading of the authors of textbooks in the field of history in regard to this issue. In this sense, this paper will address the representations of black people wrought by historical discourse from dialogue with the academic knowledge of history and during school. Throughout this essay we will present the two arrays interpretive recurring - Gilberto Freyre ("racial democracy") and Florestan Fernandes ("denouncing violence of slavery and racism") - on the subject of slavery and black people, trying to establish their difference, points of confrontation and the ramifications of his theses on history teaching.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão de Literatura
Revisão de Literatura
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1283
10.20396/etd.v15i2.1283
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1283
identifier_str_mv 10.20396/etd.v15i2.1283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1283/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 281-299
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 281-299
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 281-299
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652820774912