School for ugly people

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roseiro, Steferson Zanoni
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Janete Magalhães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657881
Resumo: This essay aims to discuss some relations between body and ugliness, trying to evaluate the changes that the ugly body provokes on the subjectivities apprehension models constituted majorly on references of representation and identity. It starts from an usual school scene to problematize some possible limits between ugliness and the way to produce life. Using contributions of authors allied to the philosophy of difference, it proposes some possibilities of subversion raised by the ugly body for a subjectivation policy that affirms a radical difference. There are, as it is said, schools for ugly people that uses their bodies as marks to affective transformations sewed in school. The ugly body insults the Capital logic voraciously
id UNICAMP-19_da36166eae3f7698ffdd49f6638c7b4c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657881
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling School for ugly peopleEscuela de gente feaEscola de gente feiaEscolaCorpo feioFeiuraResistênciaDevirEscuelaCuerpo feoFealdadResistenciaDevenirSchool Ugly bodyUglinessResistanceBecomingThis essay aims to discuss some relations between body and ugliness, trying to evaluate the changes that the ugly body provokes on the subjectivities apprehension models constituted majorly on references of representation and identity. It starts from an usual school scene to problematize some possible limits between ugliness and the way to produce life. Using contributions of authors allied to the philosophy of difference, it proposes some possibilities of subversion raised by the ugly body for a subjectivation policy that affirms a radical difference. There are, as it is said, schools for ugly people that uses their bodies as marks to affective transformations sewed in school. The ugly body insults the Capital logic voraciouslyEste ensayo tiene como objetivo discutir algunas relaciones entre el cuerpo y la fealdad, tratando de evaluar los cambios que el cuerpo feo provoca en los modelos de aprehensión de subjetividades constituidos principalmente en referencias de representación e identidad. Se parte de una escena escolar habitual para problematizar algunos posibles límites entre la fealdad y la forma de producir vida. Utilizando contribuciones de autores aliados a la filosofía de la diferencia, propone algunas posibilidades de subversión planteadas por el cuerpo feo para una política de subjetivación que afirme una diferencia radical. Hay, como se dice, escuelas para personas feas que usan sus cuerpos como marcas para las transformaciones afectivas cosidas en la escuela. El cuerpo feo insulta la lógica del Capital con voracidad.Este artigo objetiva discutir algumas relações entre o corpo e as feiuras, procurando avaliar os abalos que um corpo feio provoca nos modelos de apreensão da subjetividade construídos prioritariamente a partir dos referenciais da representação e da identidade. Parte de uma cena comum de escola para problematizar alguns possíveis limites entre as feiuras e as produções de modos de vida. Propõe, a partir do aporte de autores alinhados à filosofia da diferença, algumas possibilidades de subversão suscitadas pelo corpo feio para uma política de subjetivação que afirme uma diferença radical. Há, conforme aposta o texto, escolas de gente feias que fazem de seus corpos marcos nas transformações afetivas tecidas nas escolas. O corpo feio cria, vorazmente, insultos à lógica Capital.Universidade Estadual de Campinas2021-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865788110.20396/etd.v23i3.8657881ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 776-792ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 776-792ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 776-7921676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657881/27121Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Steferson Zanoni Roseiro, Janete Magalhães Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoseiro, Steferson ZanoniCarvalho, Janete Magalhães2021-08-19T12:08:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657881Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:34.392154ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv School for ugly people
Escuela de gente fea
Escola de gente feia
title School for ugly people
spellingShingle School for ugly people
Roseiro, Steferson Zanoni
Escola
Corpo feio
Feiura
Resistência
Devir
Escuela
Cuerpo feo
Fealdad
Resistencia
Devenir
School
Ugly body
Ugliness
Resistance
Becoming
title_short School for ugly people
title_full School for ugly people
title_fullStr School for ugly people
title_full_unstemmed School for ugly people
title_sort School for ugly people
author Roseiro, Steferson Zanoni
author_facet Roseiro, Steferson Zanoni
Carvalho, Janete Magalhães
author_role author
author2 Carvalho, Janete Magalhães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roseiro, Steferson Zanoni
Carvalho, Janete Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Corpo feio
Feiura
Resistência
Devir
Escuela
Cuerpo feo
Fealdad
Resistencia
Devenir
School
Ugly body
Ugliness
Resistance
Becoming
topic Escola
Corpo feio
Feiura
Resistência
Devir
Escuela
Cuerpo feo
Fealdad
Resistencia
Devenir
School
Ugly body
Ugliness
Resistance
Becoming
description This essay aims to discuss some relations between body and ugliness, trying to evaluate the changes that the ugly body provokes on the subjectivities apprehension models constituted majorly on references of representation and identity. It starts from an usual school scene to problematize some possible limits between ugliness and the way to produce life. Using contributions of authors allied to the philosophy of difference, it proposes some possibilities of subversion raised by the ugly body for a subjectivation policy that affirms a radical difference. There are, as it is said, schools for ugly people that uses their bodies as marks to affective transformations sewed in school. The ugly body insults the Capital logic voraciously
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657881
10.20396/etd.v23i3.8657881
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657881
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i3.8657881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657881/27121
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Steferson Zanoni Roseiro, Janete Magalhães Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Steferson Zanoni Roseiro, Janete Magalhães Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 3 (2021): Interculturalidade e Imigração: impactos e desafios à educação; 776-792
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 3 (2021): Interculturality and Immigration: impacts and challenges to education; 776-792
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 3 (2021): Interculturalidad e inmigración: impactos y desafíos para la educación; 776-792
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654915829760