Democratic fights against urstaat: what education can do?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644 |
Resumo: | Starting from researches on Deleuze and Guattari’s thought, the paper aims investigate the notion of Urstaat to sustain that the pattern of the nowadays antidemocratic ways is the own Urstaat actualization. As it develops the meaning of Urstaat and its advance as a primordial States’ archetypic, it shows the hypothesis that the democracy is a production of subjective relationships unfetter going forward against all senses and consensus from the State. For reaching that, the paper takes the Rancière’s political thought to argue that the singular path of democracy as a stand up against the universal political tendencies of the Urstaat, once it concerns the sites of the multiplicities and of war machine to figure out the contemporary democratic fights. Finally, it recovers the view that Education is such experience absolutely vital and privileged to all anti-urstatic democratic fights |
id |
UNICAMP-19_e2923393681d4b2de0badf9a350c6b07 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654644 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratic fights against urstaat: what education can do?Luchas democráticas contra el urstaat: ¿qué puede hacer la educación?Lutas democráticas contra o Urstaat: o que pode fazer a educação?DemocraciaUrstaatLuchas democráticasEducación.DemocraciaUrstaatLutas democráticasEducação.DemocracyUrstaatDemocratic fightsEducation.Starting from researches on Deleuze and Guattari’s thought, the paper aims investigate the notion of Urstaat to sustain that the pattern of the nowadays antidemocratic ways is the own Urstaat actualization. As it develops the meaning of Urstaat and its advance as a primordial States’ archetypic, it shows the hypothesis that the democracy is a production of subjective relationships unfetter going forward against all senses and consensus from the State. For reaching that, the paper takes the Rancière’s political thought to argue that the singular path of democracy as a stand up against the universal political tendencies of the Urstaat, once it concerns the sites of the multiplicities and of war machine to figure out the contemporary democratic fights. Finally, it recovers the view that Education is such experience absolutely vital and privileged to all anti-urstatic democratic fightsA partir de las investigaciones con el pensamiento de Deleuze y de Guattari, el artículo se centra en comprender el concepto de Urstaat para defender que las formas antidemocráticas actuales no pasan de actualizaciones del proprio Urstaat. Al desarrollar lo que es el Urstaat y su avanzo como arquetipo de un Estado primordial, se presenta una hipótesis de que la democracia es una producción de relaciones subjetivas que necesariamente se encuentra el la dirección contraria de los sentidos y de los consensos del Estado. Para eso ser logrado, el artículo utiliza el pensamiento político de Rancière para sostener el registro singular de la democracia delante de la política universalista del Urstaat, una vez que se trata de los lugares de la multiplicidad y de la máquina de guerra para pensarse las luchas democráticas contemporáneas. Al final, se trata de concebir que la educación es experiencia innegable y privilegiada de luchas democráticas anti-urstáticasA partir das pesquisas com o pensamento de Deleuze e de Guattari, o artigo centra-se na investigação do conceito de Urstaat para sustentar que as formas antidemocráticas atuais não passam de atualizações do próprio Urstaat. Ao desenvolver o que é o Urstaat e o seu avanço como arquétipo de um Estado primordial, apresentamos a hipótese de que a democracia é uma produção de relações subjetivas que necessariamente vão na direção contrária dos sensos e dos consensos do Estado. Para tanto, o artigo se vale do pensamento político de Rancière para defender o registro singular da democracia face a política universalista do Urstaat, já que se tratam dos lugares da multiplicidade e da máquina de guerra para se pensar as lutas democráticas contemporâneas. Ao cabo, trata-se de conceber a educação como experiência imprescindível e privilegiada de lutas democráticas antiurstáticasUniversidade Estadual de Campinas2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresEnsaioTestEnsayoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865464410.20396/etd.v21i3.8654644ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 549-567ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 549-567ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 549-5671676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644/20988Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessGallo, SilvioCarvalho, Alexandre Filordi de 2019-12-17T17:50:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654644Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2019-12-17T17:50:20ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratic fights against urstaat: what education can do? Luchas democráticas contra el urstaat: ¿qué puede hacer la educación? Lutas democráticas contra o Urstaat: o que pode fazer a educação? |
title |
Democratic fights against urstaat: what education can do? |
spellingShingle |
Democratic fights against urstaat: what education can do? Gallo, Silvio Democracia Urstaat Luchas democráticas Educación. Democracia Urstaat Lutas democráticas Educação. Democracy Urstaat Democratic fights Education. |
title_short |
Democratic fights against urstaat: what education can do? |
title_full |
Democratic fights against urstaat: what education can do? |
title_fullStr |
Democratic fights against urstaat: what education can do? |
title_full_unstemmed |
Democratic fights against urstaat: what education can do? |
title_sort |
Democratic fights against urstaat: what education can do? |
author |
Gallo, Silvio |
author_facet |
Gallo, Silvio Carvalho, Alexandre Filordi de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Alexandre Filordi de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gallo, Silvio Carvalho, Alexandre Filordi de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Democracia Urstaat Luchas democráticas Educación. Democracia Urstaat Lutas democráticas Educação. Democracy Urstaat Democratic fights Education. |
topic |
Democracia Urstaat Luchas democráticas Educación. Democracia Urstaat Lutas democráticas Educação. Democracy Urstaat Democratic fights Education. |
description |
Starting from researches on Deleuze and Guattari’s thought, the paper aims investigate the notion of Urstaat to sustain that the pattern of the nowadays antidemocratic ways is the own Urstaat actualization. As it develops the meaning of Urstaat and its advance as a primordial States’ archetypic, it shows the hypothesis that the democracy is a production of subjective relationships unfetter going forward against all senses and consensus from the State. For reaching that, the paper takes the Rancière’s political thought to argue that the singular path of democracy as a stand up against the universal political tendencies of the Urstaat, once it concerns the sites of the multiplicities and of war machine to figure out the contemporary democratic fights. Finally, it recovers the view that Education is such experience absolutely vital and privileged to all anti-urstatic democratic fights |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Ensaio Test Ensayo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644 10.20396/etd.v21i3.8654644 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i3.8654644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644/20988 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 Brasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 549-567 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 549-567 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 549-567 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1748950175373590528 |