Democratic fights against urstaat: what education can do?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gallo, Silvio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carvalho, Alexandre Filordi de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644
Resumo: Starting from researches on Deleuze and Guattari’s thought, the paper aims investigate the notion of Urstaat to sustain that the pattern of the nowadays antidemocratic ways is the own Urstaat actualization. As it develops the meaning of Urstaat and its advance as a primordial States’ archetypic, it shows the hypothesis that the democracy is a production of subjective relationships unfetter going forward against all senses and consensus from the State. For reaching that, the paper takes the Rancière’s political thought to argue that the singular path of democracy as a stand up against the universal political tendencies of the Urstaat, once it concerns the sites of the multiplicities and of war machine to figure out the contemporary democratic fights. Finally, it recovers the view that Education is such experience absolutely vital and privileged to all anti-urstatic democratic fights
id UNICAMP-19_e2923393681d4b2de0badf9a350c6b07
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654644
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Democratic fights against urstaat: what education can do?Luchas democráticas contra el urstaat: ¿qué puede hacer la educación?Lutas democráticas contra o Urstaat: o que pode fazer a educação?DemocraciaUrstaatLuchas democráticasEducación.DemocraciaUrstaatLutas democráticasEducação.DemocracyUrstaatDemocratic fightsEducation.Starting from researches on Deleuze and Guattari’s thought, the paper aims investigate the notion of Urstaat to sustain that the pattern of the nowadays antidemocratic ways is the own Urstaat actualization. As it develops the meaning of Urstaat and its advance as a primordial States’ archetypic, it shows the hypothesis that the democracy is a production of subjective relationships unfetter going forward against all senses and consensus from the State. For reaching that, the paper takes the Rancière’s political thought to argue that the singular path of democracy as a stand up against the universal political tendencies of the Urstaat, once it concerns the sites of the multiplicities and of war machine to figure out the contemporary democratic fights. Finally, it recovers the view that Education is such experience absolutely vital and privileged to all anti-urstatic democratic fightsA partir de las investigaciones con el pensamiento de Deleuze y de Guattari, el artículo se centra en comprender el concepto de Urstaat para defender que las formas antidemocráticas actuales no pasan de actualizaciones del proprio Urstaat. Al desarrollar lo que es el Urstaat y su avanzo como arquetipo de un Estado primordial, se presenta una hipótesis de que la democracia es una producción de relaciones subjetivas que necesariamente se encuentra el la dirección contraria de los sentidos y de los consensos del Estado. Para eso ser logrado, el artículo utiliza el pensamiento político de Rancière para sostener el registro singular de la democracia delante de la política universalista del Urstaat, una vez que se trata de los lugares de la multiplicidad y de la máquina de guerra para pensarse las luchas democráticas contemporáneas. Al final, se trata de concebir que la educación es experiencia innegable y privilegiada de luchas democráticas anti-urstáticasA partir das pesquisas com o pensamento de Deleuze e de Guattari, o artigo centra-se na investigação do conceito de Urstaat para sustentar que as formas antidemocráticas atuais não passam de atualizações do próprio Urstaat. Ao desenvolver o que é o Urstaat e o seu avanço como arquétipo de um Estado primordial, apresentamos a hipótese de que a democracia é uma produção de relações subjetivas que necessariamente vão na direção contrária dos sensos e dos consensos do Estado. Para tanto, o artigo se vale do pensamento político de Rancière para defender o registro singular da democracia face a política universalista do Urstaat, já que se tratam dos lugares da multiplicidade e da máquina de guerra para se pensar as lutas democráticas contemporâneas. Ao cabo, trata-se de conceber a educação como experiência imprescindível e privilegiada de lutas democráticas antiurstáticasUniversidade Estadual de Campinas2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresEnsaioTestEnsayoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865464410.20396/etd.v21i3.8654644ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 549-567ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 549-567ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 549-5671676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644/20988Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessGallo, SilvioCarvalho, Alexandre Filordi de 2019-12-17T17:50:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654644Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2019-12-17T17:50:20ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratic fights against urstaat: what education can do?
Luchas democráticas contra el urstaat: ¿qué puede hacer la educación?
Lutas democráticas contra o Urstaat: o que pode fazer a educação?
title Democratic fights against urstaat: what education can do?
spellingShingle Democratic fights against urstaat: what education can do?
Gallo, Silvio
Democracia
Urstaat
Luchas democráticas
Educación.
Democracia
Urstaat
Lutas democráticas
Educação.
Democracy
Urstaat
Democratic fights
Education.
title_short Democratic fights against urstaat: what education can do?
title_full Democratic fights against urstaat: what education can do?
title_fullStr Democratic fights against urstaat: what education can do?
title_full_unstemmed Democratic fights against urstaat: what education can do?
title_sort Democratic fights against urstaat: what education can do?
author Gallo, Silvio
author_facet Gallo, Silvio
Carvalho, Alexandre Filordi de
author_role author
author2 Carvalho, Alexandre Filordi de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gallo, Silvio
Carvalho, Alexandre Filordi de
dc.subject.por.fl_str_mv Democracia
Urstaat
Luchas democráticas
Educación.
Democracia
Urstaat
Lutas democráticas
Educação.
Democracy
Urstaat
Democratic fights
Education.
topic Democracia
Urstaat
Luchas democráticas
Educación.
Democracia
Urstaat
Lutas democráticas
Educação.
Democracy
Urstaat
Democratic fights
Education.
description Starting from researches on Deleuze and Guattari’s thought, the paper aims investigate the notion of Urstaat to sustain that the pattern of the nowadays antidemocratic ways is the own Urstaat actualization. As it develops the meaning of Urstaat and its advance as a primordial States’ archetypic, it shows the hypothesis that the democracy is a production of subjective relationships unfetter going forward against all senses and consensus from the State. For reaching that, the paper takes the Rancière’s political thought to argue that the singular path of democracy as a stand up against the universal political tendencies of the Urstaat, once it concerns the sites of the multiplicities and of war machine to figure out the contemporary democratic fights. Finally, it recovers the view that Education is such experience absolutely vital and privileged to all anti-urstatic democratic fights
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Ensaio
Test
Ensayo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644
10.20396/etd.v21i3.8654644
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i3.8654644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8654644/20988
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 549-567
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 549-567
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 549-567
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1748950175373590528