Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Samuel
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256
Resumo:  Equality, a constant in mass education and a reason to justify democracy, levels human development on a low standard, weakening society. Aristocratic education, on the other hand, focus on developing the individual’s autonomy; in this case, difference becomes an aim to be achieved by the philosopher. It is not about thinking on difference as opposed to equality, apart from anything else; nevertheless, difference exists precisely within equality. In this article there will be presented Nietzsche’s critique to democracy, as well as his critique to equality. Furthermore, there will be analyzed the meaning of aristocratic education in the context of Prussian hegemony, beside some fundamental aspects of Nietzsche’s philosophy, specially the will to power. With these elements, it is intended to assert that, paradoxically, mass education reveals itself as an important teaser to aristocratic education, in the same way that equality indicates the need for difference as a possibility of fulfillment for the future philosopher, very free, so that it is in difference that aristocratic education is based on.
id UNICAMP-19_eb9cec17a30c713527eedee2a8ee9b71
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1256
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic educationObjeciones a la igualdad y la democracia: La diferencia como base de la educación aristocráticaObjeções à igualdade e à democracia: a diferença como base da educação aristocráticaFriedrich Nietzsche1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education.Friedrich Nietzsche1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática.Friedrich Nietzsche1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática.DemocraciaEducação Aristocrática Equality, a constant in mass education and a reason to justify democracy, levels human development on a low standard, weakening society. Aristocratic education, on the other hand, focus on developing the individual’s autonomy; in this case, difference becomes an aim to be achieved by the philosopher. It is not about thinking on difference as opposed to equality, apart from anything else; nevertheless, difference exists precisely within equality. In this article there will be presented Nietzsche’s critique to democracy, as well as his critique to equality. Furthermore, there will be analyzed the meaning of aristocratic education in the context of Prussian hegemony, beside some fundamental aspects of Nietzsche’s philosophy, specially the will to power. With these elements, it is intended to assert that, paradoxically, mass education reveals itself as an important teaser to aristocratic education, in the same way that equality indicates the need for difference as a possibility of fulfillment for the future philosopher, very free, so that it is in difference that aristocratic education is based on. A igualdade, presente na educação de rebanho e que justifica a democracia, nivela o desenvolvimento humano por baixo, para o pior, de modo que se tem uma sociedade cada vez mais fraca. A educação aristocrática, ao contrário, privilegia o desenvolvimento da autonomia do indivíduo; nesse caso, a diferença constitui a meta a ser alcançada pelo filósofo. Não se trata de pensar a diferença como oposta à igualdade, de forma estanque, mas a diferença existe na igualdade. Neste artigo, apresentaremos a crítica de Nietzsche à democracia, da mesma forma que sua crítica à igualdade. Além disto, analisaremos o sentido da educação aristocrática no contexto da hegemonia prussiana, além de aspectos fundamentais da filosofia de Nietzsche, com destaque para a vontade de potência. Com esses elementos, pretendemos argumentar que, paradoxalmente, a educação de rebanho se revela importante como estímulo à educação aristocrática, da mesma forma que a igualdade também indica a necessidade da diferença como possibilidade de plenitude do filósofo do futuro, muito livre; então, é na diferença que a educação aristocrática se estrutura.Universidade Estadual de Campinas2010-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa analíticaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/125610.20396/etd.v14i1.1256ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-3501676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Samuel2017-10-03T08:24:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1256Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.752201ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
Objeciones a la igualdad y la democracia: La diferencia como base de la educación aristocrática
Objeções à igualdade e à democracia: a diferença como base da educação aristocrática
title Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
spellingShingle Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
Mendonça, Samuel
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education.
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática.
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática.
Democracia
Educação Aristocrática
title_short Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
title_full Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
title_fullStr Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
title_full_unstemmed Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
title_sort Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
author Mendonça, Samuel
author_facet Mendonça, Samuel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Samuel
dc.subject.por.fl_str_mv Friedrich Nietzsche
1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education.
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática.
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática.
Democracia
Educação Aristocrática
topic Friedrich Nietzsche
1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education.
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática.
Friedrich Nietzsche
1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática.
Democracia
Educação Aristocrática
description  Equality, a constant in mass education and a reason to justify democracy, levels human development on a low standard, weakening society. Aristocratic education, on the other hand, focus on developing the individual’s autonomy; in this case, difference becomes an aim to be achieved by the philosopher. It is not about thinking on difference as opposed to equality, apart from anything else; nevertheless, difference exists precisely within equality. In this article there will be presented Nietzsche’s critique to democracy, as well as his critique to equality. Furthermore, there will be analyzed the meaning of aristocratic education in the context of Prussian hegemony, beside some fundamental aspects of Nietzsche’s philosophy, specially the will to power. With these elements, it is intended to assert that, paradoxically, mass education reveals itself as an important teaser to aristocratic education, in the same way that equality indicates the need for difference as a possibility of fulfillment for the future philosopher, very free, so that it is in difference that aristocratic education is based on.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa analítica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256
10.20396/etd.v14i1.1256
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i1.1256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652489424896