Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256 |
Resumo: | Equality, a constant in mass education and a reason to justify democracy, levels human development on a low standard, weakening society. Aristocratic education, on the other hand, focus on developing the individual’s autonomy; in this case, difference becomes an aim to be achieved by the philosopher. It is not about thinking on difference as opposed to equality, apart from anything else; nevertheless, difference exists precisely within equality. In this article there will be presented Nietzsche’s critique to democracy, as well as his critique to equality. Furthermore, there will be analyzed the meaning of aristocratic education in the context of Prussian hegemony, beside some fundamental aspects of Nietzsche’s philosophy, specially the will to power. With these elements, it is intended to assert that, paradoxically, mass education reveals itself as an important teaser to aristocratic education, in the same way that equality indicates the need for difference as a possibility of fulfillment for the future philosopher, very free, so that it is in difference that aristocratic education is based on. |
id |
UNICAMP-19_eb9cec17a30c713527eedee2a8ee9b71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1256 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic educationObjeciones a la igualdad y la democracia: La diferencia como base de la educación aristocráticaObjeções à igualdade e à democracia: a diferença como base da educação aristocráticaFriedrich Nietzsche1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education.Friedrich Nietzsche1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática.Friedrich Nietzsche1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática.DemocraciaEducação Aristocrática Equality, a constant in mass education and a reason to justify democracy, levels human development on a low standard, weakening society. Aristocratic education, on the other hand, focus on developing the individual’s autonomy; in this case, difference becomes an aim to be achieved by the philosopher. It is not about thinking on difference as opposed to equality, apart from anything else; nevertheless, difference exists precisely within equality. In this article there will be presented Nietzsche’s critique to democracy, as well as his critique to equality. Furthermore, there will be analyzed the meaning of aristocratic education in the context of Prussian hegemony, beside some fundamental aspects of Nietzsche’s philosophy, specially the will to power. With these elements, it is intended to assert that, paradoxically, mass education reveals itself as an important teaser to aristocratic education, in the same way that equality indicates the need for difference as a possibility of fulfillment for the future philosopher, very free, so that it is in difference that aristocratic education is based on. A igualdade, presente na educação de rebanho e que justifica a democracia, nivela o desenvolvimento humano por baixo, para o pior, de modo que se tem uma sociedade cada vez mais fraca. A educação aristocrática, ao contrário, privilegia o desenvolvimento da autonomia do indivíduo; nesse caso, a diferença constitui a meta a ser alcançada pelo filósofo. Não se trata de pensar a diferença como oposta à igualdade, de forma estanque, mas a diferença existe na igualdade. Neste artigo, apresentaremos a crítica de Nietzsche à democracia, da mesma forma que sua crítica à igualdade. Além disto, analisaremos o sentido da educação aristocrática no contexto da hegemonia prussiana, além de aspectos fundamentais da filosofia de Nietzsche, com destaque para a vontade de potência. Com esses elementos, pretendemos argumentar que, paradoxalmente, a educação de rebanho se revela importante como estímulo à educação aristocrática, da mesma forma que a igualdade também indica a necessidade da diferença como possibilidade de plenitude do filósofo do futuro, muito livre; então, é na diferença que a educação aristocrática se estrutura.Universidade Estadual de Campinas2010-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa analíticaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/125610.20396/etd.v14i1.1256ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-3501676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendonça, Samuel2017-10-03T08:24:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1256Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:07.752201ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education Objeciones a la igualdad y la democracia: La diferencia como base de la educación aristocrática Objeções à igualdade e à democracia: a diferença como base da educação aristocrática |
title |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education |
spellingShingle |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education Mendonça, Samuel Friedrich Nietzsche 1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education. Friedrich Nietzsche 1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática. Friedrich Nietzsche 1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática. Democracia Educação Aristocrática |
title_short |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education |
title_full |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education |
title_fullStr |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education |
title_full_unstemmed |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education |
title_sort |
Objections to equality and democracy: difference as basis of aristocratic education |
author |
Mendonça, Samuel |
author_facet |
Mendonça, Samuel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendonça, Samuel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Friedrich Nietzsche 1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education. Friedrich Nietzsche 1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática. Friedrich Nietzsche 1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática. Democracia Educação Aristocrática |
topic |
Friedrich Nietzsche 1844-1900. Equality. Difference. Democracy. Aristocratic education. Friedrich Nietzsche 1844-1900. Igualdad. Diferencia. Democracia. Educación aristocrática. Friedrich Nietzsche 1844-1900. Igualdade. Diferença. Democracia. Educação aristocrática. Democracia Educação Aristocrática |
description |
Equality, a constant in mass education and a reason to justify democracy, levels human development on a low standard, weakening society. Aristocratic education, on the other hand, focus on developing the individual’s autonomy; in this case, difference becomes an aim to be achieved by the philosopher. It is not about thinking on difference as opposed to equality, apart from anything else; nevertheless, difference exists precisely within equality. In this article there will be presented Nietzsche’s critique to democracy, as well as his critique to equality. Furthermore, there will be analyzed the meaning of aristocratic education in the context of Prussian hegemony, beside some fundamental aspects of Nietzsche’s philosophy, specially the will to power. With these elements, it is intended to assert that, paradoxically, mass education reveals itself as an important teaser to aristocratic education, in the same way that equality indicates the need for difference as a possibility of fulfillment for the future philosopher, very free, so that it is in difference that aristocratic education is based on. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa analítica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256 10.20396/etd.v14i1.1256 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i1.1256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1256/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 332-350 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652489424896 |