Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pachalski, Lissa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Nornberg, Marta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271
Resumo: This article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action.
id UNICAMP-19_efe383b29a24db18293f3e08f2111ef1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653271
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?Teoría y práctica en la docencia en los años iniciales: ¿dimensiones (in)disocables?Teoria e prática na docência nos anos iniciais: dimensões (in)dissociáveis?Base de conhecimentos para o ensinoConhecimento pedagógico do conteúdoTeoria e práticaDocência nos anos iniciaisEstágioBase de conocimientos para la enseñanzaConocimiento pedagógico del contenidoTeoría y prácticaDocencia en los años inicialesPrácticaKnowledge base for teachingPedagogical knowledge of contentTheory and practiceTeaching in elementary schoolInternshipThis article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action.Este artículo problematiza el discurso que dicotomiza la relación teoría y práctica en la profesión docente. Se analiza un diario de registros de prácticas en los años iniciales a partir de los conceptos de conocimiento del contenido y conocimiento pedagógico del contenido, balizadores de la argumentación. Argumenta en torno a la posible y necesaria disolución de la división y consecuente jerarquización entre teoría y práctica en el ejercicio de la profesión docente. Sostiene la teoría y la práctica como dimensiones relacionadas y indisociables de la docencia y de la acción pedagógica.Este artigo problematiza o discurso que dicotomiza a relação teoria e prática na profissão docente. Analisa um diário de registros de estágio nos anos iniciais a partir dos conceitos de conhecimento do conteúdo e conhecimento pedagógico do conteúdo, balizadores da argumentação. Argumenta em torno da possível e necessária dissolução da divisão e consequente hierarquização entre teoria e prática no exercício da profissão docente. Sustenta a teoria e a prática como dimensões relacionadas e não-divisíveis da docência e da ação pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2019-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865327110.20396/etd.v21i4.8653271ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 994-1012ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 994-1012ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 994-10121676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271/21549Brazil - 21st CenturyBrasil - Siglo XXIBrasil - Século 21Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPachalski, LissaNornberg, Marta2020-02-13T15:25:12Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653271Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.266635ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
Teoría y práctica en la docencia en los años iniciales: ¿dimensiones (in)disocables?
Teoria e prática na docência nos anos iniciais: dimensões (in)dissociáveis?
title Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
spellingShingle Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
Pachalski, Lissa
Base de conhecimentos para o ensino
Conhecimento pedagógico do conteúdo
Teoria e prática
Docência nos anos iniciais
Estágio
Base de conocimientos para la enseñanza
Conocimiento pedagógico del contenido
Teoría y práctica
Docencia en los años iniciales
Práctica
Knowledge base for teaching
Pedagogical knowledge of content
Theory and practice
Teaching in elementary school
Internship
title_short Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
title_full Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
title_fullStr Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
title_full_unstemmed Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
title_sort Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
author Pachalski, Lissa
author_facet Pachalski, Lissa
Nornberg, Marta
author_role author
author2 Nornberg, Marta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pachalski, Lissa
Nornberg, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Base de conhecimentos para o ensino
Conhecimento pedagógico do conteúdo
Teoria e prática
Docência nos anos iniciais
Estágio
Base de conocimientos para la enseñanza
Conocimiento pedagógico del contenido
Teoría y práctica
Docencia en los años iniciales
Práctica
Knowledge base for teaching
Pedagogical knowledge of content
Theory and practice
Teaching in elementary school
Internship
topic Base de conhecimentos para o ensino
Conhecimento pedagógico do conteúdo
Teoria e prática
Docência nos anos iniciais
Estágio
Base de conocimientos para la enseñanza
Conocimiento pedagógico del contenido
Teoría y práctica
Docencia en los años iniciales
Práctica
Knowledge base for teaching
Pedagogical knowledge of content
Theory and practice
Teaching in elementary school
Internship
description This article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271
10.20396/etd.v21i4.8653271
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i4.8653271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271/21549
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil - 21st Century
Brasil - Siglo XXI
Brasil - Século 21
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 994-1012
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 994-1012
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 994-1012
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654360084480