Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271 |
Resumo: | This article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action. |
id |
UNICAMP-19_efe383b29a24db18293f3e08f2111ef1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653271 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions?Teoría y práctica en la docencia en los años iniciales: ¿dimensiones (in)disocables?Teoria e prática na docência nos anos iniciais: dimensões (in)dissociáveis?Base de conhecimentos para o ensinoConhecimento pedagógico do conteúdoTeoria e práticaDocência nos anos iniciaisEstágioBase de conocimientos para la enseñanzaConocimiento pedagógico del contenidoTeoría y prácticaDocencia en los años inicialesPrácticaKnowledge base for teachingPedagogical knowledge of contentTheory and practiceTeaching in elementary schoolInternshipThis article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action.Este artículo problematiza el discurso que dicotomiza la relación teoría y práctica en la profesión docente. Se analiza un diario de registros de prácticas en los años iniciales a partir de los conceptos de conocimiento del contenido y conocimiento pedagógico del contenido, balizadores de la argumentación. Argumenta en torno a la posible y necesaria disolución de la división y consecuente jerarquización entre teoría y práctica en el ejercicio de la profesión docente. Sostiene la teoría y la práctica como dimensiones relacionadas y indisociables de la docencia y de la acción pedagógica.Este artigo problematiza o discurso que dicotomiza a relação teoria e prática na profissão docente. Analisa um diário de registros de estágio nos anos iniciais a partir dos conceitos de conhecimento do conteúdo e conhecimento pedagógico do conteúdo, balizadores da argumentação. Argumenta em torno da possível e necessária dissolução da divisão e consequente hierarquização entre teoria e prática no exercício da profissão docente. Sustenta a teoria e a prática como dimensões relacionadas e não-divisíveis da docência e da ação pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2019-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865327110.20396/etd.v21i4.8653271ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 994-1012ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 994-1012ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 994-10121676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271/21549Brazil - 21st CenturyBrasil - Siglo XXIBrasil - Século 21Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPachalski, LissaNornberg, Marta2020-02-13T15:25:12Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653271Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:29.266635ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? Teoría y práctica en la docencia en los años iniciales: ¿dimensiones (in)disocables? Teoria e prática na docência nos anos iniciais: dimensões (in)dissociáveis? |
title |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? |
spellingShingle |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? Pachalski, Lissa Base de conhecimentos para o ensino Conhecimento pedagógico do conteúdo Teoria e prática Docência nos anos iniciais Estágio Base de conocimientos para la enseñanza Conocimiento pedagógico del contenido Teoría y práctica Docencia en los años iniciales Práctica Knowledge base for teaching Pedagogical knowledge of content Theory and practice Teaching in elementary school Internship |
title_short |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? |
title_full |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? |
title_fullStr |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? |
title_full_unstemmed |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? |
title_sort |
Theory and practice on teaching in elementary school: (in)separable dimensions? |
author |
Pachalski, Lissa |
author_facet |
Pachalski, Lissa Nornberg, Marta |
author_role |
author |
author2 |
Nornberg, Marta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pachalski, Lissa Nornberg, Marta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base de conhecimentos para o ensino Conhecimento pedagógico do conteúdo Teoria e prática Docência nos anos iniciais Estágio Base de conocimientos para la enseñanza Conocimiento pedagógico del contenido Teoría y práctica Docencia en los años iniciales Práctica Knowledge base for teaching Pedagogical knowledge of content Theory and practice Teaching in elementary school Internship |
topic |
Base de conhecimentos para o ensino Conhecimento pedagógico do conteúdo Teoria e prática Docência nos anos iniciais Estágio Base de conocimientos para la enseñanza Conocimiento pedagógico del contenido Teoría y práctica Docencia en los años iniciales Práctica Knowledge base for teaching Pedagogical knowledge of content Theory and practice Teaching in elementary school Internship |
description |
This article problematizes the discourse which disengages the relationship between theory and practice in the teaching profession. It analyzes an internship record diary in the elementary school from the concepts of content knowledge and pedagogical knowledge of the content, indicators of the argumentation. It argues about the possible and necessary dissolution of the division and consequent ranking between theory and practice in the exercise of the teaching profession. It sustains theory and practice as related and inseparable dimensions of teaching and pedagogical action. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271 10.20396/etd.v21i4.8653271 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i4.8653271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8653271/21549 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil - 21st Century Brasil - Siglo XXI Brasil - Século 21 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 4 (2019): Des-cri(a)ções e(m) quase-educações; 994-1012 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 4 (2019): Descriptions and quasi-educations; 994-1012 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 4 (2019): Descripciones y cuasi educaciones; 994-1012 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654360084480 |