School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chartier, Anne-Marie
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660167
Resumo: To represent the unified multiplicity of knowledge, the Encyclopedists conceived the "tree of knowledge". the same time, the areas of knowledge, the levels of specialization and the stages of the curriculum, from school to university. In fact, despite their stable labels (mathematics, history), disciplines, knowledge and sciences are subject to heterogeneous restrictions and logics, but the image of the tree that inhabits our school unconscious makes other possible disciplinary classifications almost "unthinkable".
id UNICAMP-19_f28d5fe3d0762dc796a97f8e00ba5c81
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660167
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledgeLas disciplinas escolares: entre clasificación de las ciencias y la jerarquía de los saberesAs disciplinas escolares: entre classificação das ciências e hierarquia dos saberesSchool disciplinesTree of KnowledgeScience classificationPrimary schoolTeacherDisciplinas escolaresÁrvore do conhecimentoClassificação científicaEscola primáriaProfessorDisciplinas escolaresÁrbol del conocimientoClasificación de las cienciasEscuela primariaMaestroTo represent the unified multiplicity of knowledge, the Encyclopedists conceived the "tree of knowledge". the same time, the areas of knowledge, the levels of specialization and the stages of the curriculum, from school to university. In fact, despite their stable labels (mathematics, history), disciplines, knowledge and sciences are subject to heterogeneous restrictions and logics, but the image of the tree that inhabits our school unconscious makes other possible disciplinary classifications almost "unthinkable".Para representar la multiplicidad unificada de los saberes, los Enciclopedistas concibieron el "árbol del conocimiento". El recorrido, desde el tronco hasta las ramas más finas, ordena a la par, las áreas de conocimiento, los niveles de especialización y las etapas del currículo, desde la escuela hasta la universidad. De hecho, a pesar de sus etiquetas estables (matemáticas, historia), las disciplinas, los saberes y las ciencias están sujetas a restricciones y lógicas heterogéneas, pero la imagen del árbol que habita nuestros inconscientes escolares hace casi "impensables" otras clasificaciones disciplinarias posibles.Para representar a multiplicidade unificada do conhecimento, os enciclopedistas conceberam a "árvore do conhecimento". O percurso, do tronco aos melhores ramos, ordena, ao mesmo tempo, as áreas de conhecimento, os níveis de especialização e as etapas do currículo, da escola à universidade. De fato, apesar de seus rótulos estáveis ​​(matemática, história), disciplinas, conhecimentos e ciências estão sujeitos a restrições e lógicas heterogêneas, mas a imagem da árvore que habita nosso inconsciente escolar torna outras possíveis classificações disciplinares quase "impensáveis"Universidade Estadual de Campinas2020-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866016710.20396/etd.v22i4.8660167ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 812-819ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 812-819ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 812-8191676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660167/23171France; ContemporaryFrancia; Contemporáneo França; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChartier, Anne-Marie2020-11-13T09:43:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660167Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:37.526315ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
Las disciplinas escolares: entre clasificación de las ciencias y la jerarquía de los saberes
As disciplinas escolares: entre classificação das ciências e hierarquia dos saberes
title School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
spellingShingle School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
Chartier, Anne-Marie
School disciplines
Tree of Knowledge
Science classification
Primary school
Teacher
Disciplinas escolares
Árvore do conhecimento
Classificação científica
Escola primária
Professor
Disciplinas escolares
Árbol del conocimiento
Clasificación de las ciencias
Escuela primaria
Maestro
title_short School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
title_full School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
title_fullStr School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
title_full_unstemmed School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
title_sort School disciplines: between classification of science and the hierarchy of knowledge
author Chartier, Anne-Marie
author_facet Chartier, Anne-Marie
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chartier, Anne-Marie
dc.subject.por.fl_str_mv School disciplines
Tree of Knowledge
Science classification
Primary school
Teacher
Disciplinas escolares
Árvore do conhecimento
Classificação científica
Escola primária
Professor
Disciplinas escolares
Árbol del conocimiento
Clasificación de las ciencias
Escuela primaria
Maestro
topic School disciplines
Tree of Knowledge
Science classification
Primary school
Teacher
Disciplinas escolares
Árvore do conhecimento
Classificação científica
Escola primária
Professor
Disciplinas escolares
Árbol del conocimiento
Clasificación de las ciencias
Escuela primaria
Maestro
description To represent the unified multiplicity of knowledge, the Encyclopedists conceived the "tree of knowledge". the same time, the areas of knowledge, the levels of specialization and the stages of the curriculum, from school to university. In fact, despite their stable labels (mathematics, history), disciplines, knowledge and sciences are subject to heterogeneous restrictions and logics, but the image of the tree that inhabits our school unconscious makes other possible disciplinary classifications almost "unthinkable".
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660167
10.20396/etd.v22i4.8660167
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660167
identifier_str_mv 10.20396/etd.v22i4.8660167
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660167/23171
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv France; Contemporary
Francia; Contemporáneo
França; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 812-819
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 4 (2020): Culture, Knowledge and School Disciplines in Ibero-America - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 812-819
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 4 (2020): Cultura, Saberes y Disciplinas Escolares en Iberoamerica - Cultura, Saberes e Disciplinas Escolares na Ibero-América; 812-819
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655045853184