Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Munakata, Kazumi
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Warde, Mirian Jorge, Carvalho, Marta Maria Chagas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em Revista
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700
Resumo: This article deals with three research projects from the Program of Postgraduate Studies on Education: History, Politics, Society. They are projects that are an outcome of the main theme School and Culture, emphasized by the Program, and their purpose is to relate students´and teachers´ research. The theme of the first project presented is the Pedagogical models, cultural practices and school form: issues associated with the history of primary school in Brazil, and it covers the period from 1750 through 1940. The second project exposed deals with Americanism and Education: the fabrication of the “new man”, with milestones ranging from the mid-19th century and the mid-20th century. The third project, focusing on School Disciplines, does not limit a period to be examined, as it intends to search the processes of disciplinarization or departmentalization of the elementary and academic knowledge.
id UFMG-5_00bb101ace0b4e9614ae272d8656fcfa
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44700
network_acronym_str UFMG-5
network_name_str Educação em Revista
repository_id_str
spelling Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolarEscola PrimáriaAmericanismoDisciplina EscolarCulturaPrimary SchoolAmericanismSchool DisciplineCultureThis article deals with three research projects from the Program of Postgraduate Studies on Education: History, Politics, Society. They are projects that are an outcome of the main theme School and Culture, emphasized by the Program, and their purpose is to relate students´and teachers´ research. The theme of the first project presented is the Pedagogical models, cultural practices and school form: issues associated with the history of primary school in Brazil, and it covers the period from 1750 through 1940. The second project exposed deals with Americanism and Education: the fabrication of the “new man”, with milestones ranging from the mid-19th century and the mid-20th century. The third project, focusing on School Disciplines, does not limit a period to be examined, as it intends to search the processes of disciplinarization or departmentalization of the elementary and academic knowledge.Este artigo trata de três projetos de pesquisa do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade. São projetos que se desdobram do eixo temático Escola e Cultura, privilegiado pelo Programa, e visam articular pesquisas docentes e discentes. O primeiro projeto apresentado tem como tema os modelos pedagógicos, práticas culturais e forma escolar: questões de história da escola primária no Brasil, e recobre o período de 1750 a 1940. O segundo projeto exposto trata de Americanismo e Educação: a fabricação do "homem novo", com marcos de periodização entre meados do século XIX a meados do século XX. O terceiro projeto, centrado nas disciplinas escolares, não delimita o período a ser examinado, pois pretende vasculhar os processos de disciplinarização ou departamentalização dos saberes elementares e acadêmicos.Educação em Revista 2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto application/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 141982-66210102-4698reponame:Educação em Revistainstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700/36791Copyright (c) 2023 Educação em Revista https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMunakata, KazumiWarde, Mirian JorgeCarvalho, Marta Maria Chagas de2023-05-29T14:01:44Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44700Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevistaPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/oai||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br1982-66210102-4698opendoar:2023-05-29T14:01:44Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
title Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
spellingShingle Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
Munakata, Kazumi
Escola Primária
Americanismo
Disciplina Escolar
Cultura
Primary School
Americanism
School Discipline
Culture
title_short Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
title_full Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
title_fullStr Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
title_full_unstemmed Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
title_sort Três projetos em torno da escola, cultura e cultura escolar
author Munakata, Kazumi
author_facet Munakata, Kazumi
Warde, Mirian Jorge
Carvalho, Marta Maria Chagas de
author_role author
author2 Warde, Mirian Jorge
Carvalho, Marta Maria Chagas de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Munakata, Kazumi
Warde, Mirian Jorge
Carvalho, Marta Maria Chagas de
dc.subject.por.fl_str_mv Escola Primária
Americanismo
Disciplina Escolar
Cultura
Primary School
Americanism
School Discipline
Culture
topic Escola Primária
Americanismo
Disciplina Escolar
Cultura
Primary School
Americanism
School Discipline
Culture
description This article deals with three research projects from the Program of Postgraduate Studies on Education: History, Politics, Society. They are projects that are an outcome of the main theme School and Culture, emphasized by the Program, and their purpose is to relate students´and teachers´ research. The theme of the first project presented is the Pedagogical models, cultural practices and school form: issues associated with the history of primary school in Brazil, and it covers the period from 1750 through 1940. The second project exposed deals with Americanism and Education: the fabrication of the “new man”, with milestones ranging from the mid-19th century and the mid-20th century. The third project, focusing on School Disciplines, does not limit a period to be examined, as it intends to search the processes of disciplinarization or departmentalization of the elementary and academic knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/44700/36791
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
publisher.none.fl_str_mv Educação em Revista
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Revista ; v. 17 n. 34 (2001): Edição 14
1982-6621
0102-4698
reponame:Educação em Revista
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Educação em Revista
collection Educação em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação em Revista - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||sergiocirino99@yahoo.com|| revista@fae.ufmg.br
_version_ 1799711126114533376