Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Maria Elizabeth Barros de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocon, Pablo Cardozo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829
Resumo: This essay problematizes, based on the formulations of Luiz Antônio Baptista on "knife sharpeners" and Judith Butler in their discussion of recognition and public appearance, practices and perspectives of training and health care based on speeches that preach notions of a humanism that they can sharpen knives that produce the death of certain social groups. It inquires ways of working in health that contribute to strengthening a social asepsis that can reduce living to a priori patterns of existence. It indicates that this process has emerged long before school banks, but can be strengthened by educational standards that strengthen an aseptic perspective. It ends thinking about the present, the covid - 19 pandemic, possible processes and paths for the production of training, care and health management devices that refuse a social mandate of knife sharpeners. Finally, the article seeks to forge strategies for the production of a common between workers and users, who defend a life with its differences and its heterogenético power.
id UNICAMP-19_f94fc7285a18bc585fe5c4e0b1ee6763
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664829
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knivesDesafíos contemporáneos para la formación y las prácticas sanitarias: el rechazo de un mandato social de afilar cuchillosDesafios contemporâneos para formação : produzindo práticas em saúde como recusa de um mandato social para amolar facasFormação de trabalhadores da saúdeCuidado em saúdeAmoladores de facaReconhecimentoTrabalho em saúdeFormación de trabajadores sanitariosCuidado de la saludAfiladores de cuchillosReconocimientoTrabajo de saludTraining of health workersHealth careKnife sharpenersRecognitionHealth workThis essay problematizes, based on the formulations of Luiz Antônio Baptista on "knife sharpeners" and Judith Butler in their discussion of recognition and public appearance, practices and perspectives of training and health care based on speeches that preach notions of a humanism that they can sharpen knives that produce the death of certain social groups. It inquires ways of working in health that contribute to strengthening a social asepsis that can reduce living to a priori patterns of existence. It indicates that this process has emerged long before school banks, but can be strengthened by educational standards that strengthen an aseptic perspective. It ends thinking about the present, the covid - 19 pandemic, possible processes and paths for the production of training, care and health management devices that refuse a social mandate of knife sharpeners. Finally, the article seeks to forge strategies for the production of a common between workers and users, who defend a life with its differences and its heterogenético power.Este ensayo problematiza, a partir de las formulaciones de Luiz Antônio Baptista sobre los "afiladores de cuchillos" y Judith Butler en su discusión sobre el reconocimiento y la aparición pública, prácticas y perspectivas de formación y atención de la salud a partir de discursos que predican nociones de un humanismo que pueden afilar cuchillos que producen la muerte de ciertos grupos sociales. Indaga formas de trabajar en salud que contribuyan a fortalecer una asepsia social que pueda reducir el vivir a patrones de existencia a priori. Indica que este proceso ha surgido mucho antes que los bancos escolares, pero puede fortalecerse con estándares educativos que fortalezcan una perspectiva aséptica. Se termina pensando en el presente, la pandemia del covid-19, los posibles procesos y caminos para la producción de dispositivos de capacitación, cuidado y gestión de la salud que rechazan un mandato social de afiladores de cuchillos. Finalmente, el artículo busca forjar estrategias para la producción de un común entre trabajadores y usuarios, que defienden una vida con sus diferencias y su poder heterogéneo.Este ensaio problematiza, a partir das formulações de Luiz Antônio Baptista sobre os amoladores de faca e de Judith Butler em sua discussão sobre reconhecimento e aparecimento público, práticas e perspectivas de formação e cuidado em saúde pautadas em discursos que pregam noções de um humanismo que podem amolar facas que produzem morte de determinados grupos sociais. Indaga modos de trabalhar em saúde que contribuem para fortalecer uma assepsia social que pode reduzir o viver a moldes apriorísticos de existência. Indica que esse processo tem emergência muito antes dos bancos escolares, mas pode ser fortalecido por padrões educacionais que fortalecem uma perspectiva asséptica. Encerra pensando sobre o presente, a pandemia de covid – 19, processos e caminhos possíveis para a produção de dispositivos de formação, cuidado e gestão em saúde que recusem um mandato social de amoladores(as) de faca. O artigo busca, enfim, forjar estratégias para a produção de um comum entre trabalhadores(as) e usuários(as), que defendam uma vida com suas diferenças e sua potência heterogenética.  Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866482910.20396/etd.v25i00.8664829ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023017 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023017 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023017 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829/32226Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Maria Elizabeth Barros deRocon, Pablo Cardozo2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664829Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
Desafíos contemporáneos para la formación y las prácticas sanitarias: el rechazo de un mandato social de afilar cuchillos
Desafios contemporâneos para formação : produzindo práticas em saúde como recusa de um mandato social para amolar facas
title Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
spellingShingle Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
Barros, Maria Elizabeth Barros de
Formação de trabalhadores da saúde
Cuidado em saúde
Amoladores de faca
Reconhecimento
Trabalho em saúde
Formación de trabajadores sanitarios
Cuidado de la salud
Afiladores de cuchillos
Reconocimiento
Trabajo de salud
Training of health workers
Health care
Knife sharpeners
Recognition
Health work
title_short Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
title_full Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
title_fullStr Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
title_full_unstemmed Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
title_sort Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
author Barros, Maria Elizabeth Barros de
author_facet Barros, Maria Elizabeth Barros de
Rocon, Pablo Cardozo
author_role author
author2 Rocon, Pablo Cardozo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
Rocon, Pablo Cardozo
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de trabalhadores da saúde
Cuidado em saúde
Amoladores de faca
Reconhecimento
Trabalho em saúde
Formación de trabajadores sanitarios
Cuidado de la salud
Afiladores de cuchillos
Reconocimiento
Trabajo de salud
Training of health workers
Health care
Knife sharpeners
Recognition
Health work
topic Formação de trabalhadores da saúde
Cuidado em saúde
Amoladores de faca
Reconhecimento
Trabalho em saúde
Formación de trabajadores sanitarios
Cuidado de la salud
Afiladores de cuchillos
Reconocimiento
Trabajo de salud
Training of health workers
Health care
Knife sharpeners
Recognition
Health work
description This essay problematizes, based on the formulations of Luiz Antônio Baptista on "knife sharpeners" and Judith Butler in their discussion of recognition and public appearance, practices and perspectives of training and health care based on speeches that preach notions of a humanism that they can sharpen knives that produce the death of certain social groups. It inquires ways of working in health that contribute to strengthening a social asepsis that can reduce living to a priori patterns of existence. It indicates that this process has emerged long before school banks, but can be strengthened by educational standards that strengthen an aseptic perspective. It ends thinking about the present, the covid - 19 pandemic, possible processes and paths for the production of training, care and health management devices that refuse a social mandate of knife sharpeners. Finally, the article seeks to forge strategies for the production of a common between workers and users, who defend a life with its differences and its heterogenético power.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829
10.20396/etd.v25i00.8664829
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829
identifier_str_mv 10.20396/etd.v25i00.8664829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829/32226
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023017
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023017
ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023017
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216649228353536