Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829 |
Resumo: | This essay problematizes, based on the formulations of Luiz Antônio Baptista on "knife sharpeners" and Judith Butler in their discussion of recognition and public appearance, practices and perspectives of training and health care based on speeches that preach notions of a humanism that they can sharpen knives that produce the death of certain social groups. It inquires ways of working in health that contribute to strengthening a social asepsis that can reduce living to a priori patterns of existence. It indicates that this process has emerged long before school banks, but can be strengthened by educational standards that strengthen an aseptic perspective. It ends thinking about the present, the covid - 19 pandemic, possible processes and paths for the production of training, care and health management devices that refuse a social mandate of knife sharpeners. Finally, the article seeks to forge strategies for the production of a common between workers and users, who defend a life with its differences and its heterogenético power. |
id |
UNICAMP-19_f94fc7285a18bc585fe5c4e0b1ee6763 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664829 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knivesDesafíos contemporáneos para la formación y las prácticas sanitarias: el rechazo de un mandato social de afilar cuchillosDesafios contemporâneos para formação : produzindo práticas em saúde como recusa de um mandato social para amolar facasFormação de trabalhadores da saúdeCuidado em saúdeAmoladores de facaReconhecimentoTrabalho em saúdeFormación de trabajadores sanitariosCuidado de la saludAfiladores de cuchillosReconocimientoTrabajo de saludTraining of health workersHealth careKnife sharpenersRecognitionHealth workThis essay problematizes, based on the formulations of Luiz Antônio Baptista on "knife sharpeners" and Judith Butler in their discussion of recognition and public appearance, practices and perspectives of training and health care based on speeches that preach notions of a humanism that they can sharpen knives that produce the death of certain social groups. It inquires ways of working in health that contribute to strengthening a social asepsis that can reduce living to a priori patterns of existence. It indicates that this process has emerged long before school banks, but can be strengthened by educational standards that strengthen an aseptic perspective. It ends thinking about the present, the covid - 19 pandemic, possible processes and paths for the production of training, care and health management devices that refuse a social mandate of knife sharpeners. Finally, the article seeks to forge strategies for the production of a common between workers and users, who defend a life with its differences and its heterogenético power.Este ensayo problematiza, a partir de las formulaciones de Luiz Antônio Baptista sobre los "afiladores de cuchillos" y Judith Butler en su discusión sobre el reconocimiento y la aparición pública, prácticas y perspectivas de formación y atención de la salud a partir de discursos que predican nociones de un humanismo que pueden afilar cuchillos que producen la muerte de ciertos grupos sociales. Indaga formas de trabajar en salud que contribuyan a fortalecer una asepsia social que pueda reducir el vivir a patrones de existencia a priori. Indica que este proceso ha surgido mucho antes que los bancos escolares, pero puede fortalecerse con estándares educativos que fortalezcan una perspectiva aséptica. Se termina pensando en el presente, la pandemia del covid-19, los posibles procesos y caminos para la producción de dispositivos de capacitación, cuidado y gestión de la salud que rechazan un mandato social de afiladores de cuchillos. Finalmente, el artículo busca forjar estrategias para la producción de un común entre trabajadores y usuarios, que defienden una vida con sus diferencias y su poder heterogéneo.Este ensaio problematiza, a partir das formulações de Luiz Antônio Baptista sobre os amoladores de faca e de Judith Butler em sua discussão sobre reconhecimento e aparecimento público, práticas e perspectivas de formação e cuidado em saúde pautadas em discursos que pregam noções de um humanismo que podem amolar facas que produzem morte de determinados grupos sociais. Indaga modos de trabalhar em saúde que contribuem para fortalecer uma assepsia social que pode reduzir o viver a moldes apriorísticos de existência. Indica que esse processo tem emergência muito antes dos bancos escolares, mas pode ser fortalecido por padrões educacionais que fortalecem uma perspectiva asséptica. Encerra pensando sobre o presente, a pandemia de covid – 19, processos e caminhos possíveis para a produção de dispositivos de formação, cuidado e gestão em saúde que recusem um mandato social de amoladores(as) de faca. O artigo busca, enfim, forjar estratégias para a produção de um comum entre trabalhadores(as) e usuários(as), que defendam uma vida com suas diferenças e sua potência heterogenética. Universidade Estadual de Campinas2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866482910.20396/etd.v25i00.8664829ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023017 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023017 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023017 1676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829/32226Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Maria Elizabeth Barros deRocon, Pablo Cardozo2024-01-10T21:04:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664829Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2024-01-10T21:04:57ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives Desafíos contemporáneos para la formación y las prácticas sanitarias: el rechazo de un mandato social de afilar cuchillos Desafios contemporâneos para formação : produzindo práticas em saúde como recusa de um mandato social para amolar facas |
title |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives |
spellingShingle |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives Barros, Maria Elizabeth Barros de Formação de trabalhadores da saúde Cuidado em saúde Amoladores de faca Reconhecimento Trabalho em saúde Formación de trabajadores sanitarios Cuidado de la salud Afiladores de cuchillos Reconocimiento Trabajo de salud Training of health workers Health care Knife sharpeners Recognition Health work |
title_short |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives |
title_full |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives |
title_fullStr |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives |
title_full_unstemmed |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives |
title_sort |
Contemporary challenges for training and health practices: the refusal of a social mandate to sharpen knives |
author |
Barros, Maria Elizabeth Barros de |
author_facet |
Barros, Maria Elizabeth Barros de Rocon, Pablo Cardozo |
author_role |
author |
author2 |
Rocon, Pablo Cardozo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Barros de Rocon, Pablo Cardozo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de trabalhadores da saúde Cuidado em saúde Amoladores de faca Reconhecimento Trabalho em saúde Formación de trabajadores sanitarios Cuidado de la salud Afiladores de cuchillos Reconocimiento Trabajo de salud Training of health workers Health care Knife sharpeners Recognition Health work |
topic |
Formação de trabalhadores da saúde Cuidado em saúde Amoladores de faca Reconhecimento Trabalho em saúde Formación de trabajadores sanitarios Cuidado de la salud Afiladores de cuchillos Reconocimiento Trabajo de salud Training of health workers Health care Knife sharpeners Recognition Health work |
description |
This essay problematizes, based on the formulations of Luiz Antônio Baptista on "knife sharpeners" and Judith Butler in their discussion of recognition and public appearance, practices and perspectives of training and health care based on speeches that preach notions of a humanism that they can sharpen knives that produce the death of certain social groups. It inquires ways of working in health that contribute to strengthening a social asepsis that can reduce living to a priori patterns of existence. It indicates that this process has emerged long before school banks, but can be strengthened by educational standards that strengthen an aseptic perspective. It ends thinking about the present, the covid - 19 pandemic, possible processes and paths for the production of training, care and health management devices that refuse a social mandate of knife sharpeners. Finally, the article seeks to forge strategies for the production of a common between workers and users, who defend a life with its differences and its heterogenético power. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829 10.20396/etd.v25i00.8664829 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v25i00.8664829 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8664829/32226 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Continuous publication; e023017 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 25 (2023): Publicación continua; e023017 ETD - Educação Temática Digital; v. 25 (2023): Publicação contínua; e023017 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216649228353536 |