Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henning, Paula Corrêa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555
Resumo: This article aims to analyze two discursive events in the history of Environmental Education (EE) in Brazil and Spain. The analytical corpus of the study is the legal frameworks on education in both countries and the cross-cutting of definitions established by international events and documents on education for environmental concerns. The first event refers to the presence of the interdisciplinary in the school spaces; the second is the configuration of what UNESCO institutes as an unfolding of EA in the current scenario, the Education for Sustainable Development (ESD). From the problematization about the concept of truth and neoliberal governmentality, the text assumes post-structuralist studies, especially from Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. It is by straining the values of truth ​​that these constructions carry that the exercise of radical criticism proposed by foucault can be minimally operated by us
id UNICAMP-19_ffa7137c6a37e0b58cf838ab54d86b00
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651555
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysisVerdades educacionales en Brasil y España: tensiones ambientales bajo análisisVerdades educacionais no Brasil e na Espanha: tensionamentos ambientais sob análiseEnvironmental educationInterdisciplinarityEducation for sustainable development (ESD)Educação ambientalInterdisciplinaridadeEducação para o desenvolvimento sustentável (EDS)Educación ambientalInterdisciplinariedadEducación para el desarrollo sostenible (EDS)This article aims to analyze two discursive events in the history of Environmental Education (EE) in Brazil and Spain. The analytical corpus of the study is the legal frameworks on education in both countries and the cross-cutting of definitions established by international events and documents on education for environmental concerns. The first event refers to the presence of the interdisciplinary in the school spaces; the second is the configuration of what UNESCO institutes as an unfolding of EA in the current scenario, the Education for Sustainable Development (ESD). From the problematization about the concept of truth and neoliberal governmentality, the text assumes post-structuralist studies, especially from Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. It is by straining the values of truth ​​that these constructions carry that the exercise of radical criticism proposed by foucault can be minimally operated by usEl artículo que se presenta tiene como objetivo analizar dos acontecimientos discursivos de la historia de la Educación Ambiental (EA) en Brasil y en España. Se adopta como corpus de análisis del estudio los ordenamientos jurídicos relativos a la Educación en ambos países y los atravesamientos de definiciones establecidas por eventos y documentos internacionales sobre la educación destinada a las preocupaciones ambientales. El primer acontecimiento se refiere a la presencia interdisciplinar en los espacios educativos; el segundo aborda la configuración de lo que la UNESCO instituyó como un desdoblamiento de la EA en el escenario actual, la Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS). A partir de la problematización respecto al concepto de verdad y de la gubernamentalidad neoliberal, el texto asume los estudios post-estructuralistas, especialmente a partir de Friedrich Nietzsche y Michel Foucault. Es tensando los valores de verdad que esas construcciones cargan que el ejercicio de la crítica radical propuesta por Foucault puede ser, mínimamente, operado por nosotrosO presente artigo tem como propósito analisar dois acontecimentos discursivos da história da Educação Ambiental (EA) no Brasil e na Espanha. Toma-se como corpus analítico do estudo os ordenamentos jurídicos a respeito da Educação em ambos os países e os atravessamentos de definições estabelecidas por eventos e documentos internacionais sobre a educação destinada as preocupações ambientais. O primeiro acontecimento refere-se a presença da interdisciplinar nos espaços escolares; o segundo trata-se da configuração daquilo que a UNESCO institui como um desdobramento da EA no cenário atual, a Educação para o Desenvolvimento Sustentável (EDS). A partir da problematização acerca do conceito de verdade e da governamentalidade neoliberal, o texto assume os estudos pós-estruturalistas, especialmente a partir de Friedrich Nietzsche e Michel Foucault. É tensionando os valores de verdade que essas construções carregam que o exercício da crítica radical proposta por Foucault possa ser, minimamente, operado por nós.Universidade Estadual de Campinas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalDocumentary researchInvestigación documentalapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865155510.20396/etd.v21i1.8651555ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 674-694ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 674-694ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 674-6941676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555/20996Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessHenning, Paula Corrêa2019-07-29T14:03:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8651555Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:26.848213ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
Verdades educacionales en Brasil y España: tensiones ambientales bajo análisis
Verdades educacionais no Brasil e na Espanha: tensionamentos ambientais sob análise
title Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
spellingShingle Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
Henning, Paula Corrêa
Environmental education
Interdisciplinarity
Education for sustainable development (ESD)
Educação ambiental
Interdisciplinaridade
Educação para o desenvolvimento sustentável (EDS)
Educación ambiental
Interdisciplinariedad
Educación para el desarrollo sostenible (EDS)
title_short Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
title_full Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
title_fullStr Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
title_full_unstemmed Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
title_sort Educational truths in Brazil and Spain: environmental tensions under analysis
author Henning, Paula Corrêa
author_facet Henning, Paula Corrêa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henning, Paula Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Interdisciplinarity
Education for sustainable development (ESD)
Educação ambiental
Interdisciplinaridade
Educação para o desenvolvimento sustentável (EDS)
Educación ambiental
Interdisciplinariedad
Educación para el desarrollo sostenible (EDS)
topic Environmental education
Interdisciplinarity
Education for sustainable development (ESD)
Educação ambiental
Interdisciplinaridade
Educação para o desenvolvimento sustentável (EDS)
Educación ambiental
Interdisciplinariedad
Educación para el desarrollo sostenible (EDS)
description This article aims to analyze two discursive events in the history of Environmental Education (EE) in Brazil and Spain. The analytical corpus of the study is the legal frameworks on education in both countries and the cross-cutting of definitions established by international events and documents on education for environmental concerns. The first event refers to the presence of the interdisciplinary in the school spaces; the second is the configuration of what UNESCO institutes as an unfolding of EA in the current scenario, the Education for Sustainable Development (ESD). From the problematization about the concept of truth and neoliberal governmentality, the text assumes post-structuralist studies, especially from Friedrich Nietzsche and Michel Foucault. It is by straining the values of truth ​​that these constructions carry that the exercise of radical criticism proposed by foucault can be minimally operated by us
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental
Documentary research
Investigación documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555
10.20396/etd.v21i1.8651555
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i1.8651555
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8651555/20996
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 674-694
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 674-694
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 674-694
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654302412800