Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco, Adriana de Fátima
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Davis, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1168
Resumo:  This study analyses in the boundaries of a social-historical perspective the constitutive elements for self-esteem social construction in the teaching-learning process of pupils who have lived stories of failure in school. Its construction was oriented by the following points: the relations between self-esteem and learning in the last three decades and the human psychism development. We analysed through the story of life report the self-esteem construction process of two young persons who frequented acceleration classes, identifying, through measurement of theoretical abstraction from socio-historical Psychology, the way as the reality experienced in life was meant and valorized. Through biographic analysis we verified that self-esteem is associated to a broad concept and while concrete life conditions will not be altered, alterations in the conscience and, so, in the evaluation way must not be expected. Thus, self-esteem, like any human phenomenon, is produced in the concrete conditions of existence and the school must be effectively committed with the humanization of its pupils.
id UNICAMP-19_ffba82b15e3de672309f36c22613f0ea
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1168
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attributeAutoestima: génesis y constitución de un atributo socialmente construidoAuto-estima: gênese e constituição de um atributo construído socialmenteSocio-historical Psychology. Self-esteem. School failure. Conscience.Psicología socio-histórica. Autoestima. El fracaso escolar. Conciencia.Psicologia sócio-histórica. Autoestima. Fracasso escolar. Consciência.PsicologiaHistóriaEducação This study analyses in the boundaries of a social-historical perspective the constitutive elements for self-esteem social construction in the teaching-learning process of pupils who have lived stories of failure in school. Its construction was oriented by the following points: the relations between self-esteem and learning in the last three decades and the human psychism development. We analysed through the story of life report the self-esteem construction process of two young persons who frequented acceleration classes, identifying, through measurement of theoretical abstraction from socio-historical Psychology, the way as the reality experienced in life was meant and valorized. Through biographic analysis we verified that self-esteem is associated to a broad concept and while concrete life conditions will not be altered, alterations in the conscience and, so, in the evaluation way must not be expected. Thus, self-esteem, like any human phenomenon, is produced in the concrete conditions of existence and the school must be effectively committed with the humanization of its pupils. Este estudo analisa, nos marcos da perspectiva sócio-histórica, os elementos constitutivos da construção social da autoestima no processo ensino-aprendizagem de alunos que viveram histórias de fracasso na escola. Nortearam a sua construção os seguintes pontos: as relações entre autoestima e aprendizagem nas últimas três décadas e o desenvolvimento do psiquismo humano. Analisou-se, por meio do relato da história de vida, o processo de construção da autoestima de dois jovens que frequentaram classes de aceleração, identificando, pela mediação das abstrações teóricas advindas da Psicologia Sócio-Histórica, a maneira como a realidade vivida foi significada e valorada. Pela análise biográfica verificou-se que a autoestima está atrelada a um contexto amplo e que, enquanto as condições concretas de vida não forem modificadas, alterações na consciência e, portanto, na forma de avaliar não devem ser esperadas. Assim sendo, a autoestima, como todo fenômeno humano, é produzida nas condições concretas de existência, e a escola deve estar efetivamente comprometida com a humanização de seus alunos.Universidade Estadual de Campinas2010-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/116810.20396/etd.v13i1.1168ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 99-118ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 99-118ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 99-1181676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1168/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranco, Adriana de FátimaDavis, Claudia2017-09-26T08:24:30Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1168Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:02.539422ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
Autoestima: génesis y constitución de un atributo socialmente construido
Auto-estima: gênese e constituição de um atributo construído socialmente
title Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
spellingShingle Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
Franco, Adriana de Fátima
Socio-historical Psychology. Self-esteem. School failure. Conscience.
Psicología socio-histórica. Autoestima. El fracaso escolar. Conciencia.
Psicologia sócio-histórica. Autoestima. Fracasso escolar. Consciência.
Psicologia
História
Educação
title_short Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
title_full Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
title_fullStr Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
title_full_unstemmed Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
title_sort Self-esteem: the genesis and formation of a socially constructed attribute
author Franco, Adriana de Fátima
author_facet Franco, Adriana de Fátima
Davis, Claudia
author_role author
author2 Davis, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco, Adriana de Fátima
Davis, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Socio-historical Psychology. Self-esteem. School failure. Conscience.
Psicología socio-histórica. Autoestima. El fracaso escolar. Conciencia.
Psicologia sócio-histórica. Autoestima. Fracasso escolar. Consciência.
Psicologia
História
Educação
topic Socio-historical Psychology. Self-esteem. School failure. Conscience.
Psicología socio-histórica. Autoestima. El fracaso escolar. Conciencia.
Psicologia sócio-histórica. Autoestima. Fracasso escolar. Consciência.
Psicologia
História
Educação
description  This study analyses in the boundaries of a social-historical perspective the constitutive elements for self-esteem social construction in the teaching-learning process of pupils who have lived stories of failure in school. Its construction was oriented by the following points: the relations between self-esteem and learning in the last three decades and the human psychism development. We analysed through the story of life report the self-esteem construction process of two young persons who frequented acceleration classes, identifying, through measurement of theoretical abstraction from socio-historical Psychology, the way as the reality experienced in life was meant and valorized. Through biographic analysis we verified that self-esteem is associated to a broad concept and while concrete life conditions will not be altered, alterations in the conscience and, so, in the evaluation way must not be expected. Thus, self-esteem, like any human phenomenon, is produced in the concrete conditions of existence and the school must be effectively committed with the humanization of its pupils.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1168
10.20396/etd.v13i1.1168
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1168
identifier_str_mv 10.20396/etd.v13i1.1168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1168/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 13 n. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 99-118
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 No. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 99-118
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 13 Núm. 1 (2011): Número Temático: "Produção do conhecimento e transdisciplinaridade na Educação"; 99-118
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652317458432