Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646716 |
Resumo: | Changes in Mathematics teacher education: a case study. This article resumes a case study on Teaching Credential in Mathematics of the Federal University of Rio Grade do Sul, considered a striking example of a moment of change in teacher’ identity and their education, within the national scenery. Based on Michel Foucault’s theory, concepts such as rupture, knowledge, truth and power, subjectization, self-care and existential ethics are applied from a varied data base composed of formal documents to short oral cases and stories The status change inside the institution, and new ways of conducting researches at the University are in its origins, when activities related to teaching and educating new teacher become a research object, identified with Mathematics Education. |
id |
UNICAMP-21_03951f99039a3d5f9068e3f2386c6ba1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646716 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de casoMudanças na formação de professores de matemática: um estudo de casoFormação de professoresProfessor de MatemáticaEducação MatemáticaTeacher educationMathematics teacherMathematics EducationChanges in Mathematics teacher education: a case study. This article resumes a case study on Teaching Credential in Mathematics of the Federal University of Rio Grade do Sul, considered a striking example of a moment of change in teacher’ identity and their education, within the national scenery. Based on Michel Foucault’s theory, concepts such as rupture, knowledge, truth and power, subjectization, self-care and existential ethics are applied from a varied data base composed of formal documents to short oral cases and stories The status change inside the institution, and new ways of conducting researches at the University are in its origins, when activities related to teaching and educating new teacher become a research object, identified with Mathematics Education.Este artigo relata um estudo de caso do curso de Licenciatura em Matemática da UFRGS, visto como representativo de um momento de mudanças na figuras do docente de Matemática e da sua formação, no cenário nacional. Tendo como referencial a teoria do pensador francês Michel Foucault, são trabalhados, em especial as noções de ruptura, saber, verdade, poder, subjetivação,ética e culdado-de-si, como análise de discurso arqueo/genealógica de m corpus variado que abrange deste dados quantitativos e documentos formais até pequenas historias e pequenos casos orais.Os afeitos da ruptura se evidenciam na mudanças de status da Licenciatura e do licenciando, no interior da instituição.Na origem,estão novas formas de ver e fazer pesquisa a Universidade, momento em que atividades de ensino e formação de professores tornam-se objeto de estudo dos docentes da área especifica, identificados com a Educação Matemática.Universidade Estadual de Campinas2000-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864671610.20396/zet.v8i13-14.8646716Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-1162176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646716/13618Brazil; 2000Brasil; 2000Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Vera Clotilde Garcia2023-10-26T11:53:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646716Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:53:24Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
title |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
spellingShingle |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso Carneiro, Vera Clotilde Garcia Formação de professores Professor de Matemática Educação Matemática Teacher education Mathematics teacher Mathematics Education |
title_short |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
title_full |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
title_fullStr |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
title_sort |
Mudanças na formação de professores de matemática: um estudo de caso |
author |
Carneiro, Vera Clotilde Garcia |
author_facet |
Carneiro, Vera Clotilde Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Vera Clotilde Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Professor de Matemática Educação Matemática Teacher education Mathematics teacher Mathematics Education |
topic |
Formação de professores Professor de Matemática Educação Matemática Teacher education Mathematics teacher Mathematics Education |
description |
Changes in Mathematics teacher education: a case study. This article resumes a case study on Teaching Credential in Mathematics of the Federal University of Rio Grade do Sul, considered a striking example of a moment of change in teacher’ identity and their education, within the national scenery. Based on Michel Foucault’s theory, concepts such as rupture, knowledge, truth and power, subjectization, self-care and existential ethics are applied from a varied data base composed of formal documents to short oral cases and stories The status change inside the institution, and new ways of conducting researches at the University are in its origins, when activities related to teaching and educating new teacher become a research object, identified with Mathematics Education. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646716 10.20396/zet.v8i13-14.8646716 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646716 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v8i13-14.8646716 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646716/13618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2000 Brasil; 2000 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116 Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116 Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 81-116 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590397009920 |