Formação inicial de professor de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos-Wagner, Vânia M. P. dos
Data de Publicação: 1997
Outros Autores: Nasser, Lílian, Tinoco, Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646759
Resumo: This work hás the aim to report to report the efforts made by Instituto de Matemática at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (IM-UFRJ) to improve the preservice mathematics teacher education. We have engaged ourselves in activities of teaching, research, and inservice teacher education with the concern to prepare an educator who has both mathematics and mathematics education knowledge. That means, an educator who is conscious of the complexities involved in the process of teaching and assessing mathematics learning and also worried in creating a good teacher-student relationship. For about fifteen years, researches from IM-UFRJ have investigated the influence of actions that can enhance teacher preparation. These actions have been occurring in three lines: the curriculum complementation of preservice teachers through their engagement in the activities of Projeto Fundão (PF); the involvement of preservice teachers I classroom mini-investigations; and the modernization of the mathematics teacher education curriculum. With these actions we have realized that we are in the right direction to prepare professionals ready to act at the XXI century.
id UNICAMP-21_ebb957d1d52f636bd42cb90bdf27a868
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646759
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Formação inicial de professor de matemáticaFormação inicial de professor de matemáticaProfessor de MatemáticaCurrículoFormação InicialLicenciaturaMathematics TeacherCurriculumPreservice teacher educationMathematics teacher educationThis work hás the aim to report to report the efforts made by Instituto de Matemática at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (IM-UFRJ) to improve the preservice mathematics teacher education. We have engaged ourselves in activities of teaching, research, and inservice teacher education with the concern to prepare an educator who has both mathematics and mathematics education knowledge. That means, an educator who is conscious of the complexities involved in the process of teaching and assessing mathematics learning and also worried in creating a good teacher-student relationship. For about fifteen years, researches from IM-UFRJ have investigated the influence of actions that can enhance teacher preparation. These actions have been occurring in three lines: the curriculum complementation of preservice teachers through their engagement in the activities of Projeto Fundão (PF); the involvement of preservice teachers I classroom mini-investigations; and the modernization of the mathematics teacher education curriculum. With these actions we have realized that we are in the right direction to prepare professionals ready to act at the XXI century.Este trabalho tem a finalidade de relatar os esforços realizados no Instituto de Matemática da Universidade federal do Rio de Janeiro (IM-UFRJ) para melhorar a formação inicial de professores de Matemática. Temos investidos em atividades de ensino, pesquisa e extensão no IM-UFRJ, com a preocupação em formar um educador que possua conhecimento de Matemática e de Educação Matemática. Isto é,um educador consciente das complexidades evolvidas no Processo de ensinar e avaliar a aprendizagem da Matemática e preocupado em criar uma boa relação professor-aluno.Por cerca de quinze anos, pesquisadores do IM-UFRJ têm investigado a influência de ações que possam aperfeiçoar a formação do Professor. Estas ações vêm ocorrendo em três frentes:a complementação curricular dos licenciados através da sua participação em atividades o projeto Fundão(PF): o envolvimento dos licenciados em mini-investigações em sala de aula; e a modernização do currículo da Licenciatura. Com estas ações, percebemos que estamos caminhando na direção certa para preparamos profissionais aptos para atuarem no século XXI.Universidade Estadual de Campinas1997-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864675910.20396/zet.v5i7.8646759Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 37-49Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 37-49Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 37-492176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646759/13661Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos-Wagner, Vânia M. P. dosNasser, LílianTinoco, Lúcia2023-10-26T11:49:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646759Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação inicial de professor de matemática
Formação inicial de professor de matemática
title Formação inicial de professor de matemática
spellingShingle Formação inicial de professor de matemática
Santos-Wagner, Vânia M. P. dos
Professor de Matemática
Currículo
Formação Inicial
Licenciatura
Mathematics Teacher
Curriculum
Preservice teacher education
Mathematics teacher education
title_short Formação inicial de professor de matemática
title_full Formação inicial de professor de matemática
title_fullStr Formação inicial de professor de matemática
title_full_unstemmed Formação inicial de professor de matemática
title_sort Formação inicial de professor de matemática
author Santos-Wagner, Vânia M. P. dos
author_facet Santos-Wagner, Vânia M. P. dos
Nasser, Lílian
Tinoco, Lúcia
author_role author
author2 Nasser, Lílian
Tinoco, Lúcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos-Wagner, Vânia M. P. dos
Nasser, Lílian
Tinoco, Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Professor de Matemática
Currículo
Formação Inicial
Licenciatura
Mathematics Teacher
Curriculum
Preservice teacher education
Mathematics teacher education
topic Professor de Matemática
Currículo
Formação Inicial
Licenciatura
Mathematics Teacher
Curriculum
Preservice teacher education
Mathematics teacher education
description This work hás the aim to report to report the efforts made by Instituto de Matemática at the Universidade Federal do Rio de Janeiro (IM-UFRJ) to improve the preservice mathematics teacher education. We have engaged ourselves in activities of teaching, research, and inservice teacher education with the concern to prepare an educator who has both mathematics and mathematics education knowledge. That means, an educator who is conscious of the complexities involved in the process of teaching and assessing mathematics learning and also worried in creating a good teacher-student relationship. For about fifteen years, researches from IM-UFRJ have investigated the influence of actions that can enhance teacher preparation. These actions have been occurring in three lines: the curriculum complementation of preservice teachers through their engagement in the activities of Projeto Fundão (PF); the involvement of preservice teachers I classroom mini-investigations; and the modernization of the mathematics teacher education curriculum. With these actions we have realized that we are in the right direction to prepare professionals ready to act at the XXI century.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646759
10.20396/zet.v5i7.8646759
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646759
identifier_str_mv 10.20396/zet.v5i7.8646759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646759/13661
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1997
Brasil; 1997
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 37-49
Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 37-49
Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 37-49
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590444195840