O porquê da etnomatemática na educação indígena
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1996 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646741 |
Resumo: | Brazilian Indians are commercially exploited and culturally violated, as exposed by the press. We believe in a mathematical education that doesn’t perpetuate thus cultural violence. Instead, it respects the world sight, values, language, feelings, actions and desires of these people. A pedagogical proposal based in ethnomathematics should be implemented at an Indian school. In order to better put thus question, we discuss why an Indian should study mathematics and, also, the meaning and role of etnomathematics. |
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O porquê da etnomatemática na educação indígenaO porquê da etnomatemática na educação indígenaÍndiosEducação matemáticaEtnomatemáticaIndiansMathematical educationEtnomathematicsBrazilian Indians are commercially exploited and culturally violated, as exposed by the press. We believe in a mathematical education that doesn’t perpetuate thus cultural violence. Instead, it respects the world sight, values, language, feelings, actions and desires of these people. A pedagogical proposal based in ethnomathematics should be implemented at an Indian school. In order to better put thus question, we discuss why an Indian should study mathematics and, also, the meaning and role of etnomathematics.O cotidiano de imprensa “mostra” que os índios brasileiros estão sendo explorados comercialmente e violentados culturalmente. Nós acreditamos em uma educação matemática que não perpetue esta violência cultural mas sim que respeite a visão de mundo, os valores, linguagem, sentimentos, ações e desejos deste povo, ou seja, acreditemos que numa escola indígena deve ser implementada uma proposta pedagógica baseada em etnomatemática. Para melhor colocarmos esta questão, discutimos neste artigo 3 pontos a saber: a) a necessidade do índio estudar matemática; b) a questão da discriminação que resultaria de um ensino de matemática que se distancia do tradicional; c) o significado do termo etnomatemática. Universidade Estadual de Campinas1996-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864674110.20396/zet.v4i6.8646741Zetetike; Vol. 4 No. 2 (1996): jul./dez. [6]; 87-95Zetetike; Vol. 4 Núm. 2 (1996): jul./dez. [6]; 87-95Zetetike; v. 4 n. 2 (1996): jul./dez. [6]; 87-952176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646741/13643Brazil; 1996Brasil; 1996Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Wanderleya Nara GonçalvesBorba, Marcelo de Carvalho2023-10-26T11:48:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646741Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:48:13Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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