Some remarks on language and how language works in mathematics classrooms
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646654 |
Resumo: | The main goal of this work is to build a sketch on how language isused in mathematics classrooms. We specifically try to understand how teachersuse language in order to share meanings with their students. We initiallypresent our main intentions, summarizing some studies that are close to our purposes. The two theoretical frameworks which support our study – the Modelof Semantic Fields and the Wittgensteinian “games of language” – are thenpresented and discussed about their similarities and distinctions. Our empiricaldata are some classroom activities recorded and turned into “clips”. Such clipswere transcribed and our analysis was based on these transcriptions. Dataanalysis – developed according to our theoretical framework – allowed us to buildthe so-called “events” and, then, comment on some understandings on howlanguage can be used in mathematics classrooms. |
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Some remarks on language and how language works in mathematics classrooms Considerações sobre a linguagem na sala de aula de matemáticaMathematics educationLanguageModel of the semantic fieldsWittgensteinian “games of language”Educação matemáticaLinguagemModelo dos campos semânticosJogos de linguagemThe main goal of this work is to build a sketch on how language isused in mathematics classrooms. We specifically try to understand how teachersuse language in order to share meanings with their students. We initiallypresent our main intentions, summarizing some studies that are close to our purposes. The two theoretical frameworks which support our study – the Modelof Semantic Fields and the Wittgensteinian “games of language” – are thenpresented and discussed about their similarities and distinctions. Our empiricaldata are some classroom activities recorded and turned into “clips”. Such clipswere transcribed and our analysis was based on these transcriptions. Dataanalysis – developed according to our theoretical framework – allowed us to buildthe so-called “events” and, then, comment on some understandings on howlanguage can be used in mathematics classrooms. Este trabalho estuda os usos da linguagem em sala de aula de Matemática. Mais especificamente, analisa como professores utilizam a linguagem para comunicar-se com seus alunos durante as aulas. Inicialmente, são expostas nossas intenções e a leitura de algumas produções em Educação Matemática que se aproximam de nossa proposta. Em seguida, apresentamos os dois aportes teóricos que dão sustentação ao nosso trabalho, o “Modelo dos Campos Semânticos” e os “jogos de linguagem”, de Wittgenstein, considerando seus pontos de aproximação e distanciamento. As filmagens nas salas de aula de dois professores foram transformadas em clipes que, transcritos, organizam os dados da pesquisa. Com a análise desses dados, a partir dos aportes teóricos adotados, foi possível listar eventos que caracterizam alguns usos da linguagem e, por fim, elencar faces do “jogo de linguagem” da sala de aula de Matemática. Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665410.20396/zet.v18i0.8646654Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 207-244Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 207-244Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 207-2442176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646654/13556Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarnica, Antonio Vicente MarafiotiPinto, Thiago Pedro2023-11-14T16:31:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646654Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-14T16:31:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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