História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1995 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909 |
Resumo: | This paper seeks for the foundations in the History of Mathematics, Psycology and Antropology in order to establish an epistemological paradigm for Mathematical Education. The purpose is to show that it’s possible to restore historically the external approach in contraposition to the internal approach, by using the Mathematical Senses and Mathematical Reflexive Constructs. Therefore, we indicate that science should be taken as the sober experience followed by the necessary “mathematization”. |
id |
UNICAMP-21_28f5bd7a10e9cd5d59415bb6b007e09b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646909 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemáticaHistória, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemáticaEducação matemáticaConstructos Reflexivos MatemáticosEducação matemáticaConstructos reflexivos matemáticosThis paper seeks for the foundations in the History of Mathematics, Psycology and Antropology in order to establish an epistemological paradigm for Mathematical Education. The purpose is to show that it’s possible to restore historically the external approach in contraposition to the internal approach, by using the Mathematical Senses and Mathematical Reflexive Constructs. Therefore, we indicate that science should be taken as the sober experience followed by the necessary “mathematization”.Este artigo busca na História da Matemática, Psicologia e Antropologia os fundamentos para estabelecer um paradigma epistemológico para a Educação Matemática. Propõe que, através dos Sensos Matemáticos e dos Constructos Reflexivos Matemáticos, recupera-se historicamente a abordagem externalista em contraposição à abordagem internalista da Matemática. Para tanto, indica que a ciência é entendida como a sensata experiência acompanhada da matematização necessária.Universidade Estadual de Campinas1995-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864690910.20396/zet.v3i3.8646909Zetetike; Vol. 3 No. 2 (1995): jul./dez. [4]; 41-62Zetetike; Vol. 3 Núm. 2 (1995): jul./dez. [4]; 41-62Zetetike; v. 3 n. 2 (1995): jul./dez. [4]; 41-622176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909/13811Brasil; 1995Brasil; 1995Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Antonio Carlos Carrera de2023-10-26T11:46:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646909Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:46:39Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
title |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
spellingShingle |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática Souza, Antonio Carlos Carrera de Educação matemática Constructos Reflexivos Matemáticos Educação matemática Constructos reflexivos matemáticos |
title_short |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
title_full |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
title_fullStr |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
title_full_unstemmed |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
title_sort |
História, sensos matemáticos e constructos reflexivos matemáticos: questões sobre educação matemática |
author |
Souza, Antonio Carlos Carrera de |
author_facet |
Souza, Antonio Carlos Carrera de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Antonio Carlos Carrera de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Constructos Reflexivos Matemáticos Educação matemática Constructos reflexivos matemáticos |
topic |
Educação matemática Constructos Reflexivos Matemáticos Educação matemática Constructos reflexivos matemáticos |
description |
This paper seeks for the foundations in the History of Mathematics, Psycology and Antropology in order to establish an epistemological paradigm for Mathematical Education. The purpose is to show that it’s possible to restore historically the external approach in contraposition to the internal approach, by using the Mathematical Senses and Mathematical Reflexive Constructs. Therefore, we indicate that science should be taken as the sober experience followed by the necessary “mathematization”. |
publishDate |
1995 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1995-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909 10.20396/zet.v3i3.8646909 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v3i3.8646909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646909/13811 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; 1995 Brasil; 1995 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 3 No. 2 (1995): jul./dez. [4]; 41-62 Zetetike; Vol. 3 Núm. 2 (1995): jul./dez. [4]; 41-62 Zetetike; v. 3 n. 2 (1995): jul./dez. [4]; 41-62 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591544152064 |