Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720 |
Resumo: | This article presents aspects of a study guided by the interrogation: What is this, Practical Activity as a Curricular Component in the teacher training of Mathematics from the perspective of Brazilian Legislation? We focus on the phenomenological approach of qualitative research, using the hermeneutics for the interpretation of the legal text. In this article, we present ways to unveil understanding of APCC by understanding / interpreting resolution n. 3/2003, which deals with the guidelines for the preparation of a degree project in Mathematics. They revealed the categories 'Training to be a teacher of mathematics' and 'Time-space of Formation', which were interpreted. It was highlighted the challenges of promoting undergraduate professional training activities that make it possible to learn mathematics with the human and social sciences, as well as to learn about society, humanity and ethics with the exact sciences, in order to graduate to form the student of Basic Education. |
id |
UNICAMP-21_40235910cd830017380614c01724931a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654720 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislationAtividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislaçãoAtividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislaçãoEducação matemáticaPrática como componente curricularFormação do professor de matemáticaLegislação educacionalMathematical educationPractice as a curricular componentTeacher formation in mathematicsEducational legislationThis article presents aspects of a study guided by the interrogation: What is this, Practical Activity as a Curricular Component in the teacher training of Mathematics from the perspective of Brazilian Legislation? We focus on the phenomenological approach of qualitative research, using the hermeneutics for the interpretation of the legal text. In this article, we present ways to unveil understanding of APCC by understanding / interpreting resolution n. 3/2003, which deals with the guidelines for the preparation of a degree project in Mathematics. They revealed the categories 'Training to be a teacher of mathematics' and 'Time-space of Formation', which were interpreted. It was highlighted the challenges of promoting undergraduate professional training activities that make it possible to learn mathematics with the human and social sciences, as well as to learn about society, humanity and ethics with the exact sciences, in order to graduate to form the student of Basic Education.Este artigo apresenta aspectos de um estudo orientado pela interrogação: O que é isto, Atividade Prática como Componente Curricular na formação do professor de Matemática na perspectiva da Legislação Brasileira? Pautamo-nos na abordagem fenomenológica da pesquisa qualitativa, valendo-nos da hermenêutica para a interpretação do texto legal. Neste artigo expomos caminhos percorridos para desvelar entendimentos de APCC pela compreensão/interpretação da Resolução 3/2003, que trata das diretrizes para elaboração de projetos de licenciatura em Matemática. Revelaram-se as categorias ‘Formar para ser professor de matemática’ e ‘Tempo-espaço de Formação’, que foram interpretadas. Destacaram-se desafios de promover na licenciatura atividades formativas profissionais que possibilitem aprender Matemática com as ciências humanas e sociais, bem como aprender sobre sociedade, humanidade e ética com as ciências exatas, tendo em vista o formar-se para formar o aluno da Educação Básica.Este artigo apresenta aspectos de um estudo orientado pela interrogação: O que é isto, Atividade Prática como Componente Curricular na formação do professor de Matemática na perspectiva da Legislação Brasileira? Pautamo-nos na abordagem fenomenológica da pesquisa qualitativa, valendo-nos da hermenêutica para a interpretação do texto legal. Neste artigo expomos caminhos percorridos para desvelar entendimentos de APCC pela compreensão/interpretação da Resolução 3/2003, que trata das diretrizes para elaboração de projetos de licenciatura em Matemática. Revelaram-se as categorias ‘Formar para ser professor de matemática’ e ‘Tempo-espaço de Formação’, que foram interpretadas. Destacaram-se desafios de promover na licenciatura atividades formativas profissionais que possibilitem aprender Matemática com as ciências humanas e sociais, bem como aprender sobre sociedade, humanidade e ética com as ciências exatas, tendo em vista o formar-se para formar o aluno da Educação Básica.Universidade Estadual de Campinas2020-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865472010.20396/zet.v27i0.8654720Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190312176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720/22019Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Hallayne Nadal BorbozaMocrosky, Luciane FerreiraPanossian, Maria Lucia2024-01-08T16:05:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654720Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T16:05:05Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation Atividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislação Atividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislação |
title |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation |
spellingShingle |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation Rocha, Hallayne Nadal Borboza Educação matemática Prática como componente curricular Formação do professor de matemática Legislação educacional Mathematical education Practice as a curricular component Teacher formation in mathematics Educational legislation |
title_short |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation |
title_full |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation |
title_fullStr |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation |
title_full_unstemmed |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation |
title_sort |
Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation |
author |
Rocha, Hallayne Nadal Borboza |
author_facet |
Rocha, Hallayne Nadal Borboza Mocrosky, Luciane Ferreira Panossian, Maria Lucia |
author_role |
author |
author2 |
Mocrosky, Luciane Ferreira Panossian, Maria Lucia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Hallayne Nadal Borboza Mocrosky, Luciane Ferreira Panossian, Maria Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática Prática como componente curricular Formação do professor de matemática Legislação educacional Mathematical education Practice as a curricular component Teacher formation in mathematics Educational legislation |
topic |
Educação matemática Prática como componente curricular Formação do professor de matemática Legislação educacional Mathematical education Practice as a curricular component Teacher formation in mathematics Educational legislation |
description |
This article presents aspects of a study guided by the interrogation: What is this, Practical Activity as a Curricular Component in the teacher training of Mathematics from the perspective of Brazilian Legislation? We focus on the phenomenological approach of qualitative research, using the hermeneutics for the interpretation of the legal text. In this article, we present ways to unveil understanding of APCC by understanding / interpreting resolution n. 3/2003, which deals with the guidelines for the preparation of a degree project in Mathematics. They revealed the categories 'Training to be a teacher of mathematics' and 'Time-space of Formation', which were interpreted. It was highlighted the challenges of promoting undergraduate professional training activities that make it possible to learn mathematics with the human and social sciences, as well as to learn about society, humanity and ethics with the exact sciences, in order to graduate to form the student of Basic Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720 10.20396/zet.v27i0.8654720 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v27i0.8654720 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720/22019 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031 Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031 Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592861163520 |