Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Hallayne Nadal Borboza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mocrosky, Luciane Ferreira, Panossian, Maria Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720
Resumo: This article presents aspects of a study guided by the interrogation: What is this, Practical Activity as a Curricular Component in the teacher training of Mathematics from the perspective of Brazilian Legislation? We focus on the phenomenological approach of qualitative research, using the hermeneutics for the interpretation of the legal text. In this article, we present ways to unveil understanding of APCC by understanding / interpreting resolution n. 3/2003, which deals with the guidelines for the preparation of a degree project in Mathematics. They revealed the categories 'Training to be a teacher of mathematics' and 'Time-space of Formation', which were interpreted. It was highlighted the challenges of promoting undergraduate professional training activities that make it possible to learn mathematics with the human and social sciences, as well as to learn about society, humanity and ethics with the exact sciences, in order to graduate to form the student of Basic Education.
id UNICAMP-21_40235910cd830017380614c01724931a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654720
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislationAtividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislaçãoAtividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislaçãoEducação matemáticaPrática como componente curricularFormação do professor de matemáticaLegislação educacionalMathematical educationPractice as a curricular componentTeacher formation in mathematicsEducational legislationThis article presents aspects of a study guided by the interrogation: What is this, Practical Activity as a Curricular Component in the teacher training of Mathematics from the perspective of Brazilian Legislation? We focus on the phenomenological approach of qualitative research, using the hermeneutics for the interpretation of the legal text. In this article, we present ways to unveil understanding of APCC by understanding / interpreting resolution n. 3/2003, which deals with the guidelines for the preparation of a degree project in Mathematics. They revealed the categories 'Training to be a teacher of mathematics' and 'Time-space of Formation', which were interpreted. It was highlighted the challenges of promoting undergraduate professional training activities that make it possible to learn mathematics with the human and social sciences, as well as to learn about society, humanity and ethics with the exact sciences, in order to graduate to form the student of Basic Education.Este artigo apresenta aspectos de um estudo orientado pela interrogação: O que é isto, Atividade Prática como Componente Curricular na formação do professor de Matemática na perspectiva da Legislação Brasileira? Pautamo-nos na abordagem fenomenológica da pesquisa qualitativa, valendo-nos da hermenêutica para a interpretação do texto legal. Neste artigo expomos caminhos percorridos para desvelar entendimentos de APCC pela compreensão/interpretação da Resolução 3/2003, que trata das diretrizes para elaboração de projetos de licenciatura em Matemática. Revelaram-se as categorias ‘Formar para ser professor de matemática’ e ‘Tempo-espaço de Formação’, que foram interpretadas. Destacaram-se desafios de promover na licenciatura atividades formativas profissionais que possibilitem aprender Matemática com as ciências humanas e sociais, bem como aprender sobre sociedade, humanidade e ética com as ciências exatas, tendo em vista o formar-se para formar o aluno da Educação Básica.Este artigo apresenta aspectos de um estudo orientado pela interrogação: O que é isto, Atividade Prática como Componente Curricular na formação do professor de Matemática na perspectiva da Legislação Brasileira? Pautamo-nos na abordagem fenomenológica da pesquisa qualitativa, valendo-nos da hermenêutica para a interpretação do texto legal. Neste artigo expomos caminhos percorridos para desvelar entendimentos de APCC pela compreensão/interpretação da Resolução 3/2003, que trata das diretrizes para elaboração de projetos de licenciatura em Matemática. Revelaram-se as categorias ‘Formar para ser professor de matemática’ e ‘Tempo-espaço de Formação’, que foram interpretadas. Destacaram-se desafios de promover na licenciatura atividades formativas profissionais que possibilitem aprender Matemática com as ciências humanas e sociais, bem como aprender sobre sociedade, humanidade e ética com as ciências exatas, tendo em vista o formar-se para formar o aluno da Educação Básica.Universidade Estadual de Campinas2020-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865472010.20396/zet.v27i0.8654720Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e0190312176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720/22019Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Hallayne Nadal BorbozaMocrosky, Luciane FerreiraPanossian, Maria Lucia2024-01-08T16:05:05Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8654720Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-08T16:05:05Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
Atividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislação
Atividade prática como componente curricular: leituras e interpretações da legislação
title Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
spellingShingle Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
Rocha, Hallayne Nadal Borboza
Educação matemática
Prática como componente curricular
Formação do professor de matemática
Legislação educacional
Mathematical education
Practice as a curricular component
Teacher formation in mathematics
Educational legislation
title_short Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
title_full Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
title_fullStr Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
title_full_unstemmed Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
title_sort Practical activity as a curricular component: readings and interpretations of legislation
author Rocha, Hallayne Nadal Borboza
author_facet Rocha, Hallayne Nadal Borboza
Mocrosky, Luciane Ferreira
Panossian, Maria Lucia
author_role author
author2 Mocrosky, Luciane Ferreira
Panossian, Maria Lucia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Hallayne Nadal Borboza
Mocrosky, Luciane Ferreira
Panossian, Maria Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Prática como componente curricular
Formação do professor de matemática
Legislação educacional
Mathematical education
Practice as a curricular component
Teacher formation in mathematics
Educational legislation
topic Educação matemática
Prática como componente curricular
Formação do professor de matemática
Legislação educacional
Mathematical education
Practice as a curricular component
Teacher formation in mathematics
Educational legislation
description This article presents aspects of a study guided by the interrogation: What is this, Practical Activity as a Curricular Component in the teacher training of Mathematics from the perspective of Brazilian Legislation? We focus on the phenomenological approach of qualitative research, using the hermeneutics for the interpretation of the legal text. In this article, we present ways to unveil understanding of APCC by understanding / interpreting resolution n. 3/2003, which deals with the guidelines for the preparation of a degree project in Mathematics. They revealed the categories 'Training to be a teacher of mathematics' and 'Time-space of Formation', which were interpreted. It was highlighted the challenges of promoting undergraduate professional training activities that make it possible to learn mathematics with the human and social sciences, as well as to learn about society, humanity and ethics with the exact sciences, in order to graduate to form the student of Basic Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720
10.20396/zet.v27i0.8654720
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720
identifier_str_mv 10.20396/zet.v27i0.8654720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8654720/22019
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031
Zetetike; Vol. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031
Zetetike; v. 27 (2019): Publicação Contínua; e019031
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592861163520