Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moretti, Méricles Thadeu
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Anjos, Daiana Zanelato Dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092
Resumo: In this paper, we are concerned about Math learning by blind students. We aimed to analyze two tools used inthe classroom with these students: the Math Textbook in Braille (Livro Didático de Matemática em Braille -LDMB) and the Mathematical Unified Code (Código Matemático Unificado - CMU) to the Portugueselanguage. The following questions were the common thread in the study of the ink printed textbook transcriptioninto the book in Braille: In what conditions does this transcription occur? What important semio-cognitivedifferences arise? What happens to the mathematical expressions, which are involved? In this study, we willpoint out various difficulties of Math learning that can come from these semiotic transformations.
id UNICAMP-21_47615e5fc72694e96409641d8d3ae984
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648092
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differencesTranscrição da tinta ao braille: apontamentos de algumas diferenças semio-cognitivasInclusive education Semiotic representation registersTextbook in BrailleMathematical unified codeEducação inclusivaDiferenças semio-cognitivas Livro didático em brailleCódigo matemático unificadoIn this paper, we are concerned about Math learning by blind students. We aimed to analyze two tools used inthe classroom with these students: the Math Textbook in Braille (Livro Didático de Matemática em Braille -LDMB) and the Mathematical Unified Code (Código Matemático Unificado - CMU) to the Portugueselanguage. The following questions were the common thread in the study of the ink printed textbook transcriptioninto the book in Braille: In what conditions does this transcription occur? What important semio-cognitivedifferences arise? What happens to the mathematical expressions, which are involved? In this study, we willpoint out various difficulties of Math learning that can come from these semiotic transformations.Preocupamo-nos, neste trabalho, com a aprendizagem matemática por estudantes cegos. Buscamos analisar duas ferramentas utilizadas em sala de aula para estes estudantes: o Livro Didático de Matemática em Braille (LDMB) e o Código Matemático Unificado (CMU) para a Língua Portuguesa. Os seguintes questionamentos foram o fio condutor no estudo da transcrição do livro didático impresso em tinta para o livro em Braille: em que condições esta transcrição é elaborada? Que diferenças semio-cognitivas importantes surgem? O que ocorre com as expressões matemáticas envolvidas? Apontaremos, neste estudo, diversas dificuldades de aprendizagem matemática que podem ter origem nessas transformações semióticas.Universidade Estadual de Campinas2017-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864809210.20396/zet.v24i3.8648092Zetetike; Vol. 24 No. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408Zetetike; Vol. 24 Núm. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408Zetetike; v. 24 n. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-4082176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092/15051Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoretti, Méricles ThadeuAnjos, Daiana Zanelato Dos2023-12-15T12:52:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648092Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-15T12:52:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
Transcrição da tinta ao braille: apontamentos de algumas diferenças semio-cognitivas
title Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
spellingShingle Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
Moretti, Méricles Thadeu
Inclusive education
Semiotic representation registers
Textbook in Braille
Mathematical unified code
Educação inclusiva
Diferenças semio-cognitivas
Livro didático em braille
Código matemático unificado
title_short Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
title_full Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
title_fullStr Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
title_full_unstemmed Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
title_sort Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
author Moretti, Méricles Thadeu
author_facet Moretti, Méricles Thadeu
Anjos, Daiana Zanelato Dos
author_role author
author2 Anjos, Daiana Zanelato Dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moretti, Méricles Thadeu
Anjos, Daiana Zanelato Dos
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Semiotic representation registers
Textbook in Braille
Mathematical unified code
Educação inclusiva
Diferenças semio-cognitivas
Livro didático em braille
Código matemático unificado
topic Inclusive education
Semiotic representation registers
Textbook in Braille
Mathematical unified code
Educação inclusiva
Diferenças semio-cognitivas
Livro didático em braille
Código matemático unificado
description In this paper, we are concerned about Math learning by blind students. We aimed to analyze two tools used inthe classroom with these students: the Math Textbook in Braille (Livro Didático de Matemática em Braille -LDMB) and the Mathematical Unified Code (Código Matemático Unificado - CMU) to the Portugueselanguage. The following questions were the common thread in the study of the ink printed textbook transcriptioninto the book in Braille: In what conditions does this transcription occur? What important semio-cognitivedifferences arise? What happens to the mathematical expressions, which are involved? In this study, we willpoint out various difficulties of Math learning that can come from these semiotic transformations.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092
10.20396/zet.v24i3.8648092
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092
identifier_str_mv 10.20396/zet.v24i3.8648092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092/15051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 24 No. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408
Zetetike; Vol. 24 Núm. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408
Zetetike; v. 24 n. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592241455104