Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092 |
Resumo: | In this paper, we are concerned about Math learning by blind students. We aimed to analyze two tools used inthe classroom with these students: the Math Textbook in Braille (Livro Didático de Matemática em Braille -LDMB) and the Mathematical Unified Code (Código Matemático Unificado - CMU) to the Portugueselanguage. The following questions were the common thread in the study of the ink printed textbook transcriptioninto the book in Braille: In what conditions does this transcription occur? What important semio-cognitivedifferences arise? What happens to the mathematical expressions, which are involved? In this study, we willpoint out various difficulties of Math learning that can come from these semiotic transformations. |
id |
UNICAMP-21_47615e5fc72694e96409641d8d3ae984 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648092 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differencesTranscrição da tinta ao braille: apontamentos de algumas diferenças semio-cognitivasInclusive education Semiotic representation registersTextbook in BrailleMathematical unified codeEducação inclusivaDiferenças semio-cognitivas Livro didático em brailleCódigo matemático unificadoIn this paper, we are concerned about Math learning by blind students. We aimed to analyze two tools used inthe classroom with these students: the Math Textbook in Braille (Livro Didático de Matemática em Braille -LDMB) and the Mathematical Unified Code (Código Matemático Unificado - CMU) to the Portugueselanguage. The following questions were the common thread in the study of the ink printed textbook transcriptioninto the book in Braille: In what conditions does this transcription occur? What important semio-cognitivedifferences arise? What happens to the mathematical expressions, which are involved? In this study, we willpoint out various difficulties of Math learning that can come from these semiotic transformations.Preocupamo-nos, neste trabalho, com a aprendizagem matemática por estudantes cegos. Buscamos analisar duas ferramentas utilizadas em sala de aula para estes estudantes: o Livro Didático de Matemática em Braille (LDMB) e o Código Matemático Unificado (CMU) para a Língua Portuguesa. Os seguintes questionamentos foram o fio condutor no estudo da transcrição do livro didático impresso em tinta para o livro em Braille: em que condições esta transcrição é elaborada? Que diferenças semio-cognitivas importantes surgem? O que ocorre com as expressões matemáticas envolvidas? Apontaremos, neste estudo, diversas dificuldades de aprendizagem matemática que podem ter origem nessas transformações semióticas.Universidade Estadual de Campinas2017-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864809210.20396/zet.v24i3.8648092Zetetike; Vol. 24 No. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408Zetetike; Vol. 24 Núm. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408Zetetike; v. 24 n. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-4082176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092/15051Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoretti, Méricles ThadeuAnjos, Daiana Zanelato Dos2023-12-15T12:52:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648092Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-15T12:52:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences Transcrição da tinta ao braille: apontamentos de algumas diferenças semio-cognitivas |
title |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences |
spellingShingle |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences Moretti, Méricles Thadeu Inclusive education Semiotic representation registers Textbook in Braille Mathematical unified code Educação inclusiva Diferenças semio-cognitivas Livro didático em braille Código matemático unificado |
title_short |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences |
title_full |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences |
title_fullStr |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences |
title_full_unstemmed |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences |
title_sort |
Transcription of ink print into braille: note of some semio-cognitive differences |
author |
Moretti, Méricles Thadeu |
author_facet |
Moretti, Méricles Thadeu Anjos, Daiana Zanelato Dos |
author_role |
author |
author2 |
Anjos, Daiana Zanelato Dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moretti, Méricles Thadeu Anjos, Daiana Zanelato Dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusive education Semiotic representation registers Textbook in Braille Mathematical unified code Educação inclusiva Diferenças semio-cognitivas Livro didático em braille Código matemático unificado |
topic |
Inclusive education Semiotic representation registers Textbook in Braille Mathematical unified code Educação inclusiva Diferenças semio-cognitivas Livro didático em braille Código matemático unificado |
description |
In this paper, we are concerned about Math learning by blind students. We aimed to analyze two tools used inthe classroom with these students: the Math Textbook in Braille (Livro Didático de Matemática em Braille -LDMB) and the Mathematical Unified Code (Código Matemático Unificado - CMU) to the Portugueselanguage. The following questions were the common thread in the study of the ink printed textbook transcriptioninto the book in Braille: In what conditions does this transcription occur? What important semio-cognitivedifferences arise? What happens to the mathematical expressions, which are involved? In this study, we willpoint out various difficulties of Math learning that can come from these semiotic transformations. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092 10.20396/zet.v24i3.8648092 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v24i3.8648092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648092/15051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 24 No. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408 Zetetike; Vol. 24 Núm. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408 Zetetike; v. 24 n. 3 (2016): set./dez. [47]; 395-408 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592241455104 |