Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cury, Helena Noronha
Data de Publicação: 1995
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646879
Resumo: The presente article offers a historical retrospective of error analysis in Mathematics Education, pointing out different phases, which are: investigations based on behaviorism, on information processing and on constructivism. In the first phase, the research aimed, mainly, to classify the types of errors made by students in the early school years. Computer programs have been developed to detect patterns of errors under the information processing point of view. According to the constructive approach researches enhance the role of the error in the building of knowledge. Among the researchers that are nowadays dedicated to Error analysis we find Raffaella Borasi, presents several Alternatives for the use of errors, according to the researcher’s Didactic poupose and focus of interest. From Borasi’s scheme, examples of use errors in the teaching of differential and Integral calculus are discussed.
id UNICAMP-21_68cd68a75f6bd85778e379923af13a31
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646879
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação MatemáticaRetrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação MatemáticaError analysis; Assessment; Mathematics teachingAnálise de errosAvaliaçãoEnsino de MatemáticaThe presente article offers a historical retrospective of error analysis in Mathematics Education, pointing out different phases, which are: investigations based on behaviorism, on information processing and on constructivism. In the first phase, the research aimed, mainly, to classify the types of errors made by students in the early school years. Computer programs have been developed to detect patterns of errors under the information processing point of view. According to the constructive approach researches enhance the role of the error in the building of knowledge. Among the researchers that are nowadays dedicated to Error analysis we find Raffaella Borasi, presents several Alternatives for the use of errors, according to the researcher’s Didactic poupose and focus of interest. From Borasi’s scheme, examples of use errors in the teaching of differential and Integral calculus are discussed. O presente antigo apresenta uma retrospectiva histórica da análise de erros em Educação Matemática, apontadas as diversas fases, a saber: as investigações apoiadas no behaviorismo, no processamento da informação e no construtivismo. Na primeira fase, as pesquisas procuravam, principalmente, classificar os tipos de erros cometidos por alunos dos primeiros anos escolares. Sob a ótica do processamento da informação, foram desenvolvidos programas de computador para detectar padrões de erros. Já sob a perspectiva construtivista, os investigadores destacam o papel do erro na construção do conhecimento. Entre os pesquisadores que se dedicam, atualmente, à análise de erros, encontramos Raffaella Borasi, que apresenta várias alternativas para o uso dos erros, segundo o objetivo didático e o foco de interesse do investigador. A partir do esquema de Borasi, são apresentados exemplos de uso dos erros no ensino de Cálculo Diferencial e Integral. Universidade Estadual de Campinas1995-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864687910.20396/zet.v3i4.8646879Zetetike; Vol. 3 No. 1 (1995): jan./jun. [3]; 39-50Zetetike; Vol. 3 Núm. 1 (1995): jan./jun. [3]; 39-50Zetetike; v. 3 n. 1 (1995): jan./jun. [3]; 39-502176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646879/13781Brazil; 1995Brasil; 1995Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCury, Helena Noronha2023-10-26T11:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646879Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:45:50Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
title Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
spellingShingle Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
Cury, Helena Noronha
Error analysis; Assessment; Mathematics teaching
Análise de erros
Avaliação
Ensino de Matemática
title_short Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
title_full Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
title_fullStr Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
title_full_unstemmed Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
title_sort Retrospectiva histórica e perspectiva atuais da análise de erros em Educação Matemática
author Cury, Helena Noronha
author_facet Cury, Helena Noronha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cury, Helena Noronha
dc.subject.por.fl_str_mv Error analysis; Assessment; Mathematics teaching
Análise de erros
Avaliação
Ensino de Matemática
topic Error analysis; Assessment; Mathematics teaching
Análise de erros
Avaliação
Ensino de Matemática
description The presente article offers a historical retrospective of error analysis in Mathematics Education, pointing out different phases, which are: investigations based on behaviorism, on information processing and on constructivism. In the first phase, the research aimed, mainly, to classify the types of errors made by students in the early school years. Computer programs have been developed to detect patterns of errors under the information processing point of view. According to the constructive approach researches enhance the role of the error in the building of knowledge. Among the researchers that are nowadays dedicated to Error analysis we find Raffaella Borasi, presents several Alternatives for the use of errors, according to the researcher’s Didactic poupose and focus of interest. From Borasi’s scheme, examples of use errors in the teaching of differential and Integral calculus are discussed.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646879
10.20396/zet.v3i4.8646879
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646879
identifier_str_mv 10.20396/zet.v3i4.8646879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646879/13781
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1995
Brasil; 1995
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 3 No. 1 (1995): jan./jun. [3]; 39-50
Zetetike; Vol. 3 Núm. 1 (1995): jan./jun. [3]; 39-50
Zetetike; v. 3 n. 1 (1995): jan./jun. [3]; 39-50
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591125770240