Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Aguinaldo Robinson de
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Silva, Gilmara Aparecida da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999
Resumo: One of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics moreattractive to the students. The use of information technology and more specifically computertechnology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involvingthe use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present amethodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficinade Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization inthe universe of the second degree functions.
id UNICAMP-21_7763dd8a30136910f9c11d12453458ba
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646999
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’Desenvolvimento e análise de uma metodologia para o ensino da função quadrática utilizando os softwares 'parábola' e 'oficina de funções'Funções quadráticasNovas tecnologiasSoftware educativoEnsino médioTeaching of functionsComputer technologyMicrocomputers and classroomEducational softwareOne of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics moreattractive to the students. The use of information technology and more specifically computertechnology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involvingthe use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present amethodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficinade Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization inthe universe of the second degree functions.Um dos grandes desafios como educadores e matemáticos é tornar a Matemática mais interessante, aproximá-la da realidade dos alunos. Para isso, são necessárias alterações que vão desde as políticas governamentais para a Educação até o cotidiano nas salas de aula. Este trabalho propõe a utilização de novas tecnologias computacionais, como recurso didático, para o estudo de funções quadráticas. Foram utilizados os softwares ‘Parábola’ e ‘Oficina de Funções’ e elaboradas atividades em que os alunos interagem com os programas, experimentando e visualizando as transformações no universo das funções quadráticas.Universidade Estadual de Campinas2006-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864699910.20396/zet.v14i25.8646999Zetetike; Vol. 14 No. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122Zetetike; Vol. 14 Núm. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122Zetetike; v. 14 n. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-1222176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999/13900Brazil; 2006Brasil; 2006Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Aguinaldo Robinson deSilva, Gilmara Aparecida da2023-10-31T15:10:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646999Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-31T15:10:40Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
Desenvolvimento e análise de uma metodologia para o ensino da função quadrática utilizando os softwares 'parábola' e 'oficina de funções'
title Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
spellingShingle Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
Souza, Aguinaldo Robinson de
Funções quadráticas
Novas tecnologias
Software educativo
Ensino médio
Teaching of functions
Computer technology
Microcomputers and classroom
Educational software
title_short Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
title_full Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
title_fullStr Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
title_full_unstemmed Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
title_sort Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
author Souza, Aguinaldo Robinson de
author_facet Souza, Aguinaldo Robinson de
Silva, Gilmara Aparecida da
author_role author
author2 Silva, Gilmara Aparecida da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Aguinaldo Robinson de
Silva, Gilmara Aparecida da
dc.subject.por.fl_str_mv Funções quadráticas
Novas tecnologias
Software educativo
Ensino médio
Teaching of functions
Computer technology
Microcomputers and classroom
Educational software
topic Funções quadráticas
Novas tecnologias
Software educativo
Ensino médio
Teaching of functions
Computer technology
Microcomputers and classroom
Educational software
description One of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics moreattractive to the students. The use of information technology and more specifically computertechnology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involvingthe use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present amethodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficinade Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization inthe universe of the second degree functions.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999
10.20396/zet.v14i25.8646999
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999
identifier_str_mv 10.20396/zet.v14i25.8646999
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999/13900
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2006
Brasil; 2006
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 14 No. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122
Zetetike; Vol. 14 Núm. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122
Zetetike; v. 14 n. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591659495424