Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999 |
Resumo: | One of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics moreattractive to the students. The use of information technology and more specifically computertechnology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involvingthe use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present amethodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficinade Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization inthe universe of the second degree functions. |
id |
UNICAMP-21_7763dd8a30136910f9c11d12453458ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646999 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’Desenvolvimento e análise de uma metodologia para o ensino da função quadrática utilizando os softwares 'parábola' e 'oficina de funções'Funções quadráticasNovas tecnologiasSoftware educativoEnsino médioTeaching of functionsComputer technologyMicrocomputers and classroomEducational softwareOne of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics moreattractive to the students. The use of information technology and more specifically computertechnology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involvingthe use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present amethodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficinade Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization inthe universe of the second degree functions.Um dos grandes desafios como educadores e matemáticos é tornar a Matemática mais interessante, aproximá-la da realidade dos alunos. Para isso, são necessárias alterações que vão desde as políticas governamentais para a Educação até o cotidiano nas salas de aula. Este trabalho propõe a utilização de novas tecnologias computacionais, como recurso didático, para o estudo de funções quadráticas. Foram utilizados os softwares ‘Parábola’ e ‘Oficina de Funções’ e elaboradas atividades em que os alunos interagem com os programas, experimentando e visualizando as transformações no universo das funções quadráticas.Universidade Estadual de Campinas2006-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864699910.20396/zet.v14i25.8646999Zetetike; Vol. 14 No. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122Zetetike; Vol. 14 Núm. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122Zetetike; v. 14 n. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-1222176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999/13900Brazil; 2006Brasil; 2006Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Aguinaldo Robinson deSilva, Gilmara Aparecida da2023-10-31T15:10:40Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646999Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-31T15:10:40Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ Desenvolvimento e análise de uma metodologia para o ensino da função quadrática utilizando os softwares 'parábola' e 'oficina de funções' |
title |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ |
spellingShingle |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ Souza, Aguinaldo Robinson de Funções quadráticas Novas tecnologias Software educativo Ensino médio Teaching of functions Computer technology Microcomputers and classroom Educational software |
title_short |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ |
title_full |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ |
title_fullStr |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ |
title_full_unstemmed |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ |
title_sort |
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’ |
author |
Souza, Aguinaldo Robinson de |
author_facet |
Souza, Aguinaldo Robinson de Silva, Gilmara Aparecida da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Gilmara Aparecida da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Aguinaldo Robinson de Silva, Gilmara Aparecida da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Funções quadráticas Novas tecnologias Software educativo Ensino médio Teaching of functions Computer technology Microcomputers and classroom Educational software |
topic |
Funções quadráticas Novas tecnologias Software educativo Ensino médio Teaching of functions Computer technology Microcomputers and classroom Educational software |
description |
One of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics moreattractive to the students. The use of information technology and more specifically computertechnology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involvingthe use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present amethodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficinade Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization inthe universe of the second degree functions. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999 10.20396/zet.v14i25.8646999 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v14i25.8646999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999/13900 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2006 Brasil; 2006 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 14 No. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122 Zetetike; Vol. 14 Núm. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122 Zetetike; v. 14 n. 1 (2006): jan./jun. [25]; 107-122 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591659495424 |