O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Vera L. X.
Data de Publicação: 1997
Outros Autores: Santos, Sandra A.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646763
Resumo: In the second semester of 1996, we worked experimentally with education in broad sense, integrating the teaching of Calculus of several variables with projects dealing with an environmental issue: The Garbage at Unicamp. Our aim was not only using Calculus as a tool in the solution of real problems but also that our students became aware of such important social issue. Moreover, with the purpose of dealing with the necessary changes in the teaching of Calculus, we effectively incorporated, for the first time, in our classes the use of the computer (software Mathematica) as an auxiliary tool for understanding and exploiting concepts. Such proposal for teaching relied on the tutors of the Program of Support for Undergraduate Teaching – PSUT, of the State University of Campinas and was denominated Calculus with Applications/PSTU. In this work, the implementation of our proposal is described, including the project and examples of activities that were developed by the students.
id UNICAMP-21_7c82cee4b8781a6548ccb3dc74db5a3e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646763
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicaçõesO computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicaçõesEnsino de CálculoTutoriaProjetos e Atividades ComputacionaisTeaching of CalculusTutors Projects and Computational ActivitiesIn the second semester of 1996, we worked experimentally with education in broad sense, integrating the teaching of Calculus of several variables with projects dealing with an environmental issue: The Garbage at Unicamp. Our aim was not only using Calculus as a tool in the solution of real problems but also that our students became aware of such important social issue. Moreover, with the purpose of dealing with the necessary changes in the teaching of Calculus, we effectively incorporated, for the first time, in our classes the use of the computer (software Mathematica) as an auxiliary tool for understanding and exploiting concepts. Such proposal for teaching relied on the tutors of the Program of Support for Undergraduate Teaching – PSUT, of the State University of Campinas and was denominated Calculus with Applications/PSTU. In this work, the implementation of our proposal is described, including the project and examples of activities that were developed by the students.No segundo semestre de 1996, trabalhamos de maneira experimental com a Educação em seu sentido mais amplo, integrando o ensino de Cálculo de várias variáveis com projetos envolvendo um tema relacionado com a questão ambiental: O Problema do Lixo na Unicamp, com o objetivo de utilizar o Cálculo como ferramenta a resolução de problemas reais e alertar nossos alunos para esta importante questão social. Além disso, visando enfrentas as mudanças que se fazem necessárias no ensino de Cálculo, incorporamos, pela primeira vez, como parte integrante de nossas aulas o uso do computador (programa Mathematica), utilizando como ferramenta de apoio na compreensão dos conceitos trabalhados. Esta proposta de ensino, tendo como suporte o programa de tutoria da Pró-Reitoria de Graduação-PAEG (Programa da Apoio ao Ensino de Graduação/Unicamp), foi denominada Cálculo com Aplicações/PAEG. Nesse trabalho, descrevemos como esta proposta foi implementada e apresentamos o projeto e exemplos de atividades trabalhados pelos alunos.   Universidade Estadual de Campinas1997-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864676310.20396/zet.v5i7.8646763Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 111-128Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 111-128Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 111-1282176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646763/13665Brazil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, Vera L. X.Santos, Sandra A.2023-10-26T11:49:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646763Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:49:03Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
title O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
spellingShingle O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
Figueiredo, Vera L. X.
Ensino de Cálculo
Tutoria
Projetos e Atividades Computacionais
Teaching of Calculus
Tutors
Projects and Computational Activities
title_short O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
title_full O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
title_fullStr O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
title_full_unstemmed O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
title_sort O computador no ensino da cálculo: o problema do lixo na UNICAMP e outras aplicações
author Figueiredo, Vera L. X.
author_facet Figueiredo, Vera L. X.
Santos, Sandra A.
author_role author
author2 Santos, Sandra A.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Vera L. X.
Santos, Sandra A.
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Cálculo
Tutoria
Projetos e Atividades Computacionais
Teaching of Calculus
Tutors
Projects and Computational Activities
topic Ensino de Cálculo
Tutoria
Projetos e Atividades Computacionais
Teaching of Calculus
Tutors
Projects and Computational Activities
description In the second semester of 1996, we worked experimentally with education in broad sense, integrating the teaching of Calculus of several variables with projects dealing with an environmental issue: The Garbage at Unicamp. Our aim was not only using Calculus as a tool in the solution of real problems but also that our students became aware of such important social issue. Moreover, with the purpose of dealing with the necessary changes in the teaching of Calculus, we effectively incorporated, for the first time, in our classes the use of the computer (software Mathematica) as an auxiliary tool for understanding and exploiting concepts. Such proposal for teaching relied on the tutors of the Program of Support for Undergraduate Teaching – PSUT, of the State University of Campinas and was denominated Calculus with Applications/PSTU. In this work, the implementation of our proposal is described, including the project and examples of activities that were developed by the students.
publishDate 1997
dc.date.none.fl_str_mv 1997-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646763
10.20396/zet.v5i7.8646763
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646763
identifier_str_mv 10.20396/zet.v5i7.8646763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646763/13665
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1997
Brasil; 1997
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 5 No. 1 (1997): jan./jun. [7]; 111-128
Zetetike; Vol. 5 Núm. 1 (1997): jan./jun. [7]; 111-128
Zetetike; v. 5 n. 1 (1997): jan./jun. [7]; 111-128
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591002038272