Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661 |
Resumo: | This study investigates the representations of foreign language(English) learners regarding the way teachers and learners have their places andpositions established in the learners’ reflective journals. Through the analyzedjournal writings, we discuss how the places and positions - historically built –work on the way that power relations are established within the classroomsetting. This is an interdisciplinary study since it includes questions and concepts from applied linguistics problematized by a French discourse analysis school whose perspective is the consideration that the subject and the meanings of the subject’s writing are socio-historically and ideologically constituted in continuous processes. |
id |
UNICAMP-21_8035a6da1e422a2246c84f378bd34a7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646661 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners As relações de poder inscritas na escrita do diário de aprendizagem de lingua estrangeira (Inglês)RepresentationsFL teaching-learningDiscourse analysisRoles/placesRepresentaçõesEnsino-aprendizagem de leAnálise de discursoPosições/lugaresLinguística AplicadaEducaçãoThis study investigates the representations of foreign language(English) learners regarding the way teachers and learners have their places andpositions established in the learners’ reflective journals. Through the analyzedjournal writings, we discuss how the places and positions - historically built –work on the way that power relations are established within the classroomsetting. This is an interdisciplinary study since it includes questions and concepts from applied linguistics problematized by a French discourse analysis school whose perspective is the consideration that the subject and the meanings of the subject’s writing are socio-historically and ideologically constituted in continuous processes. Este trabalho apresenta representações de alunos de inglês como Língua Estrangeira discutindo e analisando como professor e aluno têm seus lugares e posições delimitadas na escrita do diário de aprendizagem. Exploramos, assim, como esses lugares e posições, historicamente estabelecidos, trabalham no modo como as relações de poder sejam delimitadas no contexto da sala de aula a partir dessa escrita. Nesse sentido, partimos dos domínios da Lingüística Aplicada e expandimos alguns de seus conceitos por meio de noções advindas da Análise de Discurso atravessada pela noção psicanalítica de sujeito numa proposta interdisciplinar de estudo.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666110.20396/zet.v18i0.8646661Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-6742176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661/13563Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Valdeni da Silva2023-11-16T12:05:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646661Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T12:05:49Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners As relações de poder inscritas na escrita do diário de aprendizagem de lingua estrangeira (Inglês) |
title |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners |
spellingShingle |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners Reis, Valdeni da Silva Representations FL teaching-learning Discourse analysis Roles/places Representações Ensino-aprendizagem de le Análise de discurso Posições/lugares Linguística Aplicada Educação |
title_short |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners |
title_full |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners |
title_fullStr |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners |
title_full_unstemmed |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners |
title_sort |
Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners |
author |
Reis, Valdeni da Silva |
author_facet |
Reis, Valdeni da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Valdeni da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representations FL teaching-learning Discourse analysis Roles/places Representações Ensino-aprendizagem de le Análise de discurso Posições/lugares Linguística Aplicada Educação |
topic |
Representations FL teaching-learning Discourse analysis Roles/places Representações Ensino-aprendizagem de le Análise de discurso Posições/lugares Linguística Aplicada Educação |
description |
This study investigates the representations of foreign language(English) learners regarding the way teachers and learners have their places andpositions established in the learners’ reflective journals. Through the analyzedjournal writings, we discuss how the places and positions - historically built –work on the way that power relations are established within the classroomsetting. This is an interdisciplinary study since it includes questions and concepts from applied linguistics problematized by a French discourse analysis school whose perspective is the consideration that the subject and the meanings of the subject’s writing are socio-historically and ideologically constituted in continuous processes. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661 10.20396/zet.v18i0.8646661 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646661 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661/13563 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674 Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674 Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590301589504 |