Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Valdeni da Silva
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661
Resumo: This study investigates the representations of foreign language(English) learners regarding the way teachers and learners have their places andpositions established in the learners’ reflective journals. Through the analyzedjournal writings, we discuss how the places and positions - historically built –work on the way that power relations are established within the classroomsetting. This is an interdisciplinary study since it includes questions and concepts from applied linguistics problematized by a French discourse analysis school whose perspective is the consideration that the subject and the meanings of the subject’s writing are socio-historically and ideologically constituted in continuous processes. 
id UNICAMP-21_8035a6da1e422a2246c84f378bd34a7e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646661
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners As relações de poder inscritas na escrita do diário de aprendizagem de lingua estrangeira (Inglês)RepresentationsFL teaching-learningDiscourse analysisRoles/placesRepresentaçõesEnsino-aprendizagem de leAnálise de discursoPosições/lugaresLinguística AplicadaEducaçãoThis study investigates the representations of foreign language(English) learners regarding the way teachers and learners have their places andpositions established in the learners’ reflective journals. Through the analyzedjournal writings, we discuss how the places and positions - historically built –work on the way that power relations are established within the classroomsetting. This is an interdisciplinary study since it includes questions and concepts from applied linguistics problematized by a French discourse analysis school whose perspective is the consideration that the subject and the meanings of the subject’s writing are socio-historically and ideologically constituted in continuous processes. Este trabalho apresenta representações de alunos de inglês como Língua Estrangeira discutindo e analisando como professor e aluno têm seus lugares e posições delimitadas na escrita do diário de aprendizagem. Exploramos, assim, como esses lugares e posições, historicamente estabelecidos, trabalham no modo como as relações de poder sejam delimitadas no contexto da sala de aula a partir dessa escrita. Nesse sentido, partimos dos domínios da Lingüística Aplicada e expandimos alguns de seus conceitos por meio de noções advindas da Análise de Discurso atravessada pela noção psicanalítica de sujeito numa proposta interdisciplinar de estudo.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666110.20396/zet.v18i0.8646661Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-6742176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661/13563Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Valdeni da Silva2023-11-16T12:05:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646661Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T12:05:49Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
As relações de poder inscritas na escrita do diário de aprendizagem de lingua estrangeira (Inglês)
title Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
spellingShingle Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
Reis, Valdeni da Silva
Representations
FL teaching-learning
Discourse analysis
Roles/places
Representações
Ensino-aprendizagem de le
Análise de discurso
Posições/lugares
Linguística Aplicada
Educação
title_short Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
title_full Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
title_fullStr Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
title_full_unstemmed Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
title_sort Power relations within the reflective journals of foreign language (English) learners
author Reis, Valdeni da Silva
author_facet Reis, Valdeni da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Valdeni da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Representations
FL teaching-learning
Discourse analysis
Roles/places
Representações
Ensino-aprendizagem de le
Análise de discurso
Posições/lugares
Linguística Aplicada
Educação
topic Representations
FL teaching-learning
Discourse analysis
Roles/places
Representações
Ensino-aprendizagem de le
Análise de discurso
Posições/lugares
Linguística Aplicada
Educação
description This study investigates the representations of foreign language(English) learners regarding the way teachers and learners have their places andpositions established in the learners’ reflective journals. Through the analyzedjournal writings, we discuss how the places and positions - historically built –work on the way that power relations are established within the classroomsetting. This is an interdisciplinary study since it includes questions and concepts from applied linguistics problematized by a French discourse analysis school whose perspective is the consideration that the subject and the meanings of the subject’s writing are socio-historically and ideologically constituted in continuous processes. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661
10.20396/zet.v18i0.8646661
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646661
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646661/13563
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 653-674
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590301589504