About critical and behavioral competences in Statistics Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Celso Ribeiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Perin, Andréa Pavan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795
Resumo: Research in Statistics Education has advanced intensely with the planning of activities aimed at the development of three competences, literacy, reasoning, and statistical thinking, which allow more meaningful learning of the concepts of this science. The deepening of these researches allowed the identification of another competence also important for this universe, which is the critical competence. The aim of this paper is to deepen the reflection on critical competence, highlight its evolution in research developed in the field of Statistical Education, and to present a fourth competence, which we call behavioral competence. In our analysis, we have observed that critical competence develops itself on two streams, sociopolitical and epistemological. Finally, based on several practical examples observed inside and outside the classroom, we show how behavioral competence has been identified.
id UNICAMP-21_9acac8623fe4ef5ba710a66bd396c80a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656795
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling About critical and behavioral competences in Statistics EducationSobre as competências crítica e comportamental na Educação EstatísticaSobre as competências crítica e comportamental na Educação EstatísticaEducação estatísticaCompetência críticaCompetência comportamentalStatistics educationCritical competenceBehavioral competenceResearch in Statistics Education has advanced intensely with the planning of activities aimed at the development of three competences, literacy, reasoning, and statistical thinking, which allow more meaningful learning of the concepts of this science. The deepening of these researches allowed the identification of another competence also important for this universe, which is the critical competence. The aim of this paper is to deepen the reflection on critical competence, highlight its evolution in research developed in the field of Statistical Education, and to present a fourth competence, which we call behavioral competence. In our analysis, we have observed that critical competence develops itself on two streams, sociopolitical and epistemological. Finally, based on several practical examples observed inside and outside the classroom, we show how behavioral competence has been identified.As pesquisas em Educação Estatística têm avançado intensamente com o planejamento de atividades que visam ao desenvolvimento de três competências, a literacia, o raciocínio e o pensamento estatístico, as quais permitem uma aprendizagem mais significativa dos conceitos dessa ciência. O aprofundamento dessas pesquisas permitiu a identificação de outra competência também importante para esse universo, que é a competência crítica. O objetivo deste trabalho é aprofundar a reflexão sobre a competência crítica, evidenciando a sua evolução em pesquisas desenvolvidas no âmbito da Educação Estatística, e apresentar uma quarta competência, a qual chamamos de competência comportamental. Em nossas análises, pudemos observar que a competência crítica se desenvolve com base em duas vertentes, a sociopolítica e a epistemológica. Por fim, tomando como base diversos exemplos práticos observados dentro e fora da sala de aula, mostramos como a competência comportamental foi identificada.As pesquisas em Educação Estatística têm avançado intensamente com o planejamento de atividades que visam ao desenvolvimento de três competências, a literacia, o raciocínio e o pensamento estatístico, as quais permitem uma aprendizagem mais significativa dos conceitos dessa ciência. O aprofundamento dessas pesquisas permitiu a identificação de outra competência também importante para esse universo, que é a competência crítica. O objetivo deste trabalho é aprofundar a reflexão sobre a competência crítica, evidenciando a sua evolução em pesquisas desenvolvidas no âmbito da Educação Estatística, e apresentar uma quarta competência, a qual chamamos de competência comportamental. Em nossas análises, pudemos observar que a competência crítica se desenvolve com base em duas vertentes, a sociopolítica e a epistemológica. Por fim, tomando como base diversos exemplos práticos observados dentro e fora da sala de aula, mostramos como a competência comportamental foi identificada.Universidade Estadual de Campinas2020-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865679510.20396/zet.v28i0.8656795Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020003Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020003Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200032176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795/22066https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795/22067Brazil; 2019Brasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Celso RibeiroPerin, Andréa Pavan2024-01-11T15:34:01Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656795Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:34:01Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv About critical and behavioral competences in Statistics Education
Sobre as competências crítica e comportamental na Educação Estatística
Sobre as competências crítica e comportamental na Educação Estatística
title About critical and behavioral competences in Statistics Education
spellingShingle About critical and behavioral competences in Statistics Education
Campos, Celso Ribeiro
Educação estatística
Competência crítica
Competência comportamental
Statistics education
Critical competence
Behavioral competence
title_short About critical and behavioral competences in Statistics Education
title_full About critical and behavioral competences in Statistics Education
title_fullStr About critical and behavioral competences in Statistics Education
title_full_unstemmed About critical and behavioral competences in Statistics Education
title_sort About critical and behavioral competences in Statistics Education
author Campos, Celso Ribeiro
author_facet Campos, Celso Ribeiro
Perin, Andréa Pavan
author_role author
author2 Perin, Andréa Pavan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Celso Ribeiro
Perin, Andréa Pavan
dc.subject.por.fl_str_mv Educação estatística
Competência crítica
Competência comportamental
Statistics education
Critical competence
Behavioral competence
topic Educação estatística
Competência crítica
Competência comportamental
Statistics education
Critical competence
Behavioral competence
description Research in Statistics Education has advanced intensely with the planning of activities aimed at the development of three competences, literacy, reasoning, and statistical thinking, which allow more meaningful learning of the concepts of this science. The deepening of these researches allowed the identification of another competence also important for this universe, which is the critical competence. The aim of this paper is to deepen the reflection on critical competence, highlight its evolution in research developed in the field of Statistical Education, and to present a fourth competence, which we call behavioral competence. In our analysis, we have observed that critical competence develops itself on two streams, sociopolitical and epistemological. Finally, based on several practical examples observed inside and outside the classroom, we show how behavioral competence has been identified.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795
10.20396/zet.v28i0.8656795
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795/22066
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656795/22067
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020003
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020003
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020003
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592902057984