Green card for the Montessori golden beads

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Alan Marcos Silva de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bertini, Luciane de Fatima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032
Resumo: Does the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. 
id UNICAMP-21_9bfd9666fc7a90834ec11711d445dccd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657032
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Green card for the Montessori golden beadsCartão verde para o material douradoMaria MontessoriAppropriationHistory of mathematics educationGolden materialMaria MontessoriApropriaçõesHistória da educação matemáticaMaterial douradoDoes the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. O trabalho com Material Dourado exclui a discussão de que o sistema de numeração decimal é posicional? É essa pergunta que, basicamente, conduz a escrita deste artigo, em que é apresentado um estudo das apropriações acerca de orientações que Maria Montessori colocou em circulação nas suas obras e as ideias apresentadas pelos autores do artigo “Cartão amarelo para o material dourado”, publicado na revista Nova Escola em 2016. Assim, neste trabalho apresenta-se um ponto de vista acerca dos usos do Material Dourado para o ensino de Matemática por meio da História da Educação Matemática. Como resultado foi possível destacar aspectos das propostas de Montessori que circundam o uso do material em discussão e que mostram as opções, os argumentos e as soluções apresentadas pela autora em relação às limitações do material, limitações essas também destacadas em discursos da atualidade como os revelados no artigo citado.  Universidade Estadual de Campinas2021-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865703210.20396/zet.v29i00.8657032Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e0210262176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27666https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27667Brazil; 20th CenturyBrasil; Século XXCopyright (c) 2021 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Alan Marcos Silva deBertini, Luciane de Fatima2024-01-23T13:48:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657032Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-23T13:48:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Green card for the Montessori golden beads
Cartão verde para o material dourado
title Green card for the Montessori golden beads
spellingShingle Green card for the Montessori golden beads
Rezende, Alan Marcos Silva de
Maria Montessori
Appropriation
History of mathematics education
Golden material
Maria Montessori
Apropriações
História da educação matemática
Material dourado
title_short Green card for the Montessori golden beads
title_full Green card for the Montessori golden beads
title_fullStr Green card for the Montessori golden beads
title_full_unstemmed Green card for the Montessori golden beads
title_sort Green card for the Montessori golden beads
author Rezende, Alan Marcos Silva de
author_facet Rezende, Alan Marcos Silva de
Bertini, Luciane de Fatima
author_role author
author2 Bertini, Luciane de Fatima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Alan Marcos Silva de
Bertini, Luciane de Fatima
dc.subject.por.fl_str_mv Maria Montessori
Appropriation
History of mathematics education
Golden material
Maria Montessori
Apropriações
História da educação matemática
Material dourado
topic Maria Montessori
Appropriation
History of mathematics education
Golden material
Maria Montessori
Apropriações
História da educação matemática
Material dourado
description Does the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032
10.20396/zet.v29i00.8657032
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032
identifier_str_mv 10.20396/zet.v29i00.8657032
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27666
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27667
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Zetetiké
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 20th Century
Brasil; Século XX
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026
Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026
Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592928272384