Green card for the Montessori golden beads
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032 |
Resumo: | Does the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. |
id |
UNICAMP-21_9bfd9666fc7a90834ec11711d445dccd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657032 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Green card for the Montessori golden beadsCartão verde para o material douradoMaria MontessoriAppropriationHistory of mathematics educationGolden materialMaria MontessoriApropriaçõesHistória da educação matemáticaMaterial douradoDoes the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. O trabalho com Material Dourado exclui a discussão de que o sistema de numeração decimal é posicional? É essa pergunta que, basicamente, conduz a escrita deste artigo, em que é apresentado um estudo das apropriações acerca de orientações que Maria Montessori colocou em circulação nas suas obras e as ideias apresentadas pelos autores do artigo “Cartão amarelo para o material dourado”, publicado na revista Nova Escola em 2016. Assim, neste trabalho apresenta-se um ponto de vista acerca dos usos do Material Dourado para o ensino de Matemática por meio da História da Educação Matemática. Como resultado foi possível destacar aspectos das propostas de Montessori que circundam o uso do material em discussão e que mostram as opções, os argumentos e as soluções apresentadas pela autora em relação às limitações do material, limitações essas também destacadas em discursos da atualidade como os revelados no artigo citado. Universidade Estadual de Campinas2021-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865703210.20396/zet.v29i00.8657032Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e0210262176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27666https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27667Brazil; 20th CenturyBrasil; Século XXCopyright (c) 2021 Zetetikéhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Alan Marcos Silva deBertini, Luciane de Fatima2024-01-23T13:48:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8657032Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-23T13:48:33Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Green card for the Montessori golden beads Cartão verde para o material dourado |
title |
Green card for the Montessori golden beads |
spellingShingle |
Green card for the Montessori golden beads Rezende, Alan Marcos Silva de Maria Montessori Appropriation History of mathematics education Golden material Maria Montessori Apropriações História da educação matemática Material dourado |
title_short |
Green card for the Montessori golden beads |
title_full |
Green card for the Montessori golden beads |
title_fullStr |
Green card for the Montessori golden beads |
title_full_unstemmed |
Green card for the Montessori golden beads |
title_sort |
Green card for the Montessori golden beads |
author |
Rezende, Alan Marcos Silva de |
author_facet |
Rezende, Alan Marcos Silva de Bertini, Luciane de Fatima |
author_role |
author |
author2 |
Bertini, Luciane de Fatima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rezende, Alan Marcos Silva de Bertini, Luciane de Fatima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Maria Montessori Appropriation History of mathematics education Golden material Maria Montessori Apropriações História da educação matemática Material dourado |
topic |
Maria Montessori Appropriation History of mathematics education Golden material Maria Montessori Apropriações História da educação matemática Material dourado |
description |
Does the project with the Golden Material exclude the discussion that the decimal numbering system is positional? It is this question that basically drives the writing of this article, in which a study of the appropriations about guidelines that Maria Montessori put into circulation in her works and the ideas presented by the authors of the article "Cartão amarelo para o material dourado", published in Nova Escola magazine in 2016, is presented. Thus, this paper presents a point of view about the uses of the Golden Material for teaching mathematics through the History of Mathematics Education. As a result, it was possible to highlight aspects of Montessori's proposals that surround the use of the material under discussion and that show the options, arguments and solutions presented by the author in relation to the limitations of the material, limitations that are also highlighted in current discourses such as those revealed in the cited article. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032 10.20396/zet.v29i00.8657032 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v29i00.8657032 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27666 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8657032/27667 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Zetetiké https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 20th Century Brasil; Século XX |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026 Zetetike; Vol. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026 Zetetike; v. 29 (2021): Publicação Contínua; e021026 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592928272384 |