Intuitions of 9th grade pupils about independent events

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Paulo Ferreira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Fernandes, José Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579
Resumo: This paper aims at describing some results of a study about intuitive ideas of independence of pupils attending the 9th grade. In the study participated 310 pupils of the 9th grade, who answered a questionnaire with several tasks on conditional probability and independence. In this paper we explore just the two tasks that involve independence. In general, the results show that students have intuitive ideas about the concept of independence in the contexts studied.
id UNICAMP-21_a6ad4ef3e73c9b70f7128ec0f5526d01
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646579
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Intuitions of 9th grade pupils about independent eventsIntuições de alunos do 9º ano em acontecimentos independentesProbabilityIndependence9th grade pupilIndependenceIndependênciaReposição de objetosAlunos do 9º anoIndependênciaThis paper aims at describing some results of a study about intuitive ideas of independence of pupils attending the 9th grade. In the study participated 310 pupils of the 9th grade, who answered a questionnaire with several tasks on conditional probability and independence. In this paper we explore just the two tasks that involve independence. In general, the results show that students have intuitive ideas about the concept of independence in the contexts studied.Neste artigo apresentam-se alguns resultados de um estudo centrado nas ideias intuitivas de independência de alunos do 9º ano de escolaridade. Participaram no estudo 310 alunos, do 9º ano, a quem foi aplicado um questionário com várias questões sobre probabilidade condicionada e independência, sendo aqui apenas exploradas as duas que envolvem independência. Em termos de resultados, salienta-se que as resoluções dos alunos revelam que estes possuem ideias intuitivas sobre o conceito de independência nos contextos estudados. Universidade Estadual de Campinas2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864657910.20396/zet.v22i41.8646579Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-1132176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579/13480Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Paulo FerreiraFernandes, José Antônio2023-12-01T12:55:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646579Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T12:55:57Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intuitions of 9th grade pupils about independent events
Intuições de alunos do 9º ano em acontecimentos independentes
title Intuitions of 9th grade pupils about independent events
spellingShingle Intuitions of 9th grade pupils about independent events
Correia, Paulo Ferreira
Probability
Independence
9th grade pupil
Independence
Independência
Reposição de objetos
Alunos do 9º ano
Independência
title_short Intuitions of 9th grade pupils about independent events
title_full Intuitions of 9th grade pupils about independent events
title_fullStr Intuitions of 9th grade pupils about independent events
title_full_unstemmed Intuitions of 9th grade pupils about independent events
title_sort Intuitions of 9th grade pupils about independent events
author Correia, Paulo Ferreira
author_facet Correia, Paulo Ferreira
Fernandes, José Antônio
author_role author
author2 Fernandes, José Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Paulo Ferreira
Fernandes, José Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Probability
Independence
9th grade pupil
Independence
Independência
Reposição de objetos
Alunos do 9º ano
Independência
topic Probability
Independence
9th grade pupil
Independence
Independência
Reposição de objetos
Alunos do 9º ano
Independência
description This paper aims at describing some results of a study about intuitive ideas of independence of pupils attending the 9th grade. In the study participated 310 pupils of the 9th grade, who answered a questionnaire with several tasks on conditional probability and independence. In this paper we explore just the two tasks that involve independence. In general, the results show that students have intuitive ideas about the concept of independence in the contexts studied.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579
10.20396/zet.v22i41.8646579
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579
identifier_str_mv 10.20396/zet.v22i41.8646579
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579/13480
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113
Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113
Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589860139008