Intuitions of 9th grade pupils about independent events
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579 |
Resumo: | This paper aims at describing some results of a study about intuitive ideas of independence of pupils attending the 9th grade. In the study participated 310 pupils of the 9th grade, who answered a questionnaire with several tasks on conditional probability and independence. In this paper we explore just the two tasks that involve independence. In general, the results show that students have intuitive ideas about the concept of independence in the contexts studied. |
id |
UNICAMP-21_a6ad4ef3e73c9b70f7128ec0f5526d01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646579 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intuitions of 9th grade pupils about independent eventsIntuições de alunos do 9º ano em acontecimentos independentesProbabilityIndependence9th grade pupilIndependenceIndependênciaReposição de objetosAlunos do 9º anoIndependênciaThis paper aims at describing some results of a study about intuitive ideas of independence of pupils attending the 9th grade. In the study participated 310 pupils of the 9th grade, who answered a questionnaire with several tasks on conditional probability and independence. In this paper we explore just the two tasks that involve independence. In general, the results show that students have intuitive ideas about the concept of independence in the contexts studied.Neste artigo apresentam-se alguns resultados de um estudo centrado nas ideias intuitivas de independência de alunos do 9º ano de escolaridade. Participaram no estudo 310 alunos, do 9º ano, a quem foi aplicado um questionário com várias questões sobre probabilidade condicionada e independência, sendo aqui apenas exploradas as duas que envolvem independência. Em termos de resultados, salienta-se que as resoluções dos alunos revelam que estes possuem ideias intuitivas sobre o conceito de independência nos contextos estudados. Universidade Estadual de Campinas2014-10-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864657910.20396/zet.v22i41.8646579Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-1132176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579/13480Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Paulo FerreiraFernandes, José Antônio2023-12-01T12:55:57Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646579Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-01T12:55:57Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events Intuições de alunos do 9º ano em acontecimentos independentes |
title |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events |
spellingShingle |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events Correia, Paulo Ferreira Probability Independence 9th grade pupil Independence Independência Reposição de objetos Alunos do 9º ano Independência |
title_short |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events |
title_full |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events |
title_fullStr |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events |
title_full_unstemmed |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events |
title_sort |
Intuitions of 9th grade pupils about independent events |
author |
Correia, Paulo Ferreira |
author_facet |
Correia, Paulo Ferreira Fernandes, José Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, José Antônio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Paulo Ferreira Fernandes, José Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Probability Independence 9th grade pupil Independence Independência Reposição de objetos Alunos do 9º ano Independência |
topic |
Probability Independence 9th grade pupil Independence Independência Reposição de objetos Alunos do 9º ano Independência |
description |
This paper aims at describing some results of a study about intuitive ideas of independence of pupils attending the 9th grade. In the study participated 310 pupils of the 9th grade, who answered a questionnaire with several tasks on conditional probability and independence. In this paper we explore just the two tasks that involve independence. In general, the results show that students have intuitive ideas about the concept of independence in the contexts studied. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579 10.20396/zet.v22i41.8646579 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v22i41.8646579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646579/13480 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 22 No. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113 Zetetike; Vol. 22 Núm. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113 Zetetike; v. 22 n. 1 (2014): jan./jun. [41]; 83-113 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589860139008 |