O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
Data de Publicação: 1999
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834
Resumo: Looking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal.
id UNICAMP-21_aabb2193dae0b16f20e357e3b7f329b4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646834
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativasO caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativasMatemáticaEducaçãoEvocaçõesConstrução de Conceitos AttitudesEducationEvocationConstruction of conceptsLooking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal.Na busca de um sentindo para o ensinar Matemática, sugerimos a existência de uma Matematicidade própria do ser humano e apostamos no ensino da Matemática como Educação de Matematicidade. A partir daí, fomos seduzidos a olhar com mais cuidado para um de seus aspectos que nos ocorreu batizar de caráter evocativo da Matemática, empenhando-nos, então, na sua identificação e na identificação de suas possibilidades educativas. Para tanto, tomamos como exemplo as vocações sugeridas pelo conceito de variável, que fazem emergir ainda o seu tom provocativo e seu apelo convocativo. Palavras-chaveMatemática; Educação; Evocações; Construção de Conceitos Abstract Looking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal. Keywords Mathematics; Education; Evocation; Construction of concepts Universidade Estadual de Campinas1999-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864683410.20396/zet.v7i11.8646834Zetetike; Vol. 7 No. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66Zetetike; Vol. 7 Núm. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66Zetetike; v. 7 n. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-662176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834/13735Brazil; 1999Brasil; 1999Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis2023-10-26T11:52:23Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646834Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:52:23Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
title O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
spellingShingle O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
Matemática
Educação
Evocações
Construção de Conceitos
Attitudes
Education
Evocation
Construction of concepts
title_short O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
title_full O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
title_fullStr O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
title_full_unstemmed O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
title_sort O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
author Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
author_facet Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Educação
Evocações
Construção de Conceitos
Attitudes
Education
Evocation
Construction of concepts
topic Matemática
Educação
Evocações
Construção de Conceitos
Attitudes
Education
Evocation
Construction of concepts
description Looking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal.
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834
10.20396/zet.v7i11.8646834
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834
identifier_str_mv 10.20396/zet.v7i11.8646834
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834/13735
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1999
Brasil; 1999
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 7 No. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66
Zetetike; Vol. 7 Núm. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66
Zetetike; v. 7 n. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591082778624